Economic role of tourist cooperation

Authors

  • Ágnes Virág Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2016.03.02.115-124

Keywords:

turizmus, együttműködés, desztináció, fenntarthatóság, gazdasági hatás

Abstract

The establishment of sustainable and competitive tourism is a trend that can be observed worldwide. Therefore, in countries interested in tourism, such as Hungary, it has become an important development direction to establish an institutional structure based on tourism destination management (TDM).The questions are whether this institutionalized cooperation can work effectively in our country; what effects do they have in the life of a region; and if these effects can be measured, which indicators are the most suitable ones to do so?

Author Biography

  • Ágnes Virág, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    assistant lecturer
    E-mail: virag.agnes@gtk.szie.hu

References

Aubert A. (2007): A térségi turizmuskutatás és tervezés módszerei, eredményei. PTETTK Földrajzi Intézet, Pécs. 391 p. ISBN: 9636420858

Bieger T. (2003): Management von Destinationen und Tourismusorganizationen. R. Oldenburg Verlag, München-Wien.

Buhalis D. (2000): Marketing the competitive destination in the future. Tourism Management, 21 (1), pp. 97-116.

Carter R. – Fabricius M. (2007): Destination management – an overview. UNWTO Conference, Creating competitive advantage for your destination, Budapest, 7 February 2007 http://www.climateaudit.info/data/mask/TREN/TRen%203p13%20Branding/chart%20for%20thesis.pdf (előadás anyag letöltve: 2014.07.15.)

Dávid L. – Kovács T. – Tóth G. – Bujdosó Z. – Patkós Cs. (2010): A turizmus hatásai és jelentősége a területfejlesztésben. In: Süli-Zakar I. (szerk.): A terület- és településfejlesztés alapjai II., Dialógus Campus Kiadó, Budapest – Pécs, pp. 447-468.ISBN: 9789639950306

Dávid L. – Tőzsér A. (2009): Destination Management in Hungarian tourism. In: Applied studies in Agribuiness and Commerce – APSTRACT Agroinform Publishing House, Budapest, pp. 81-84.

Dr. Gyenizse Dorottya (2015) a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetőjének előadása, 2016. 12. 03. XIV. Országos TDM Konferencia, Gyula

Flagestad, A. (2002): Strategic Sources and Organizational Structure in Winter Sport Destinations. (PhD Dissertation) University of Bradford, UK (2002) In: Flagestad et al. (2009): Innovation Systems in a Tourist Destination – Innovation Drivers and Strategic Managament Challenges, Strategic Management Engeneering: Enterprise, Environment and Crisis, Proceedings of 2009 International Conference on Strategic Management, ICSM, Sichuan, 2009.

Káposzta J. – Nagy A. – Nagy H. (2013): Tourism infrastructure index and the distribution of development funds in statistical regions of Hungary. Agrarian Bulletin of the Urals, No. 12. (118), pp. 80-83.

Káposzta J. – Nagy A. – Nagy H. (2016): The impact of tourism development policy on the regions of Hungary, Regional Economy. South of Russia 11:(1) pp. 10-17. ISSN 2310-1083

Lengyel M. (2007): TDM Működési Kézikönyv. Heller Farkas Főiskola, Budapest, 212 p. ISBN 978-963-06-4143-2

Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció 2014-2024.

Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2005-2013. In: Turizmus Bulletin, IX. évfolyam, különszám, 2005. december, 56 p.

Nyirádi Á. – Semsei S. (szerk.) (2007): Balatoni TDM füzetek. Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kht., Siófok, 108 p.

Magyar TDM Szövetség szakmai anyagai (2013)

Panyor Á. – Győriné Kiss E. – Gulyás L. (2011): Bevezetés a desztináció menedzsmentbe. Keszthely, (elérhető: http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/0034_bevezetes_a__desztinacio_men_jegyzet/bevezetes_a%20_desztinacio_menedzsmentbe_jegyzet.pdf , letöltve: 2014.03.10.)

Piskóti I. – Hidvéginé Molnár J. – Pataki S. – Schumpler H. – Gulyás I. (2007): Desztináció-menedzsment lépésről-lépésre. Módszertani füzet desztináció-menedzsment szervezetek létrehozásához és működtetéséhez az Észak-magyarországi Turisztikai Régió példáján – munkaanyag. Eger – Miskolc, 43 p.

Soisalon-Soininen, T. – Lindroth, K. (2006): Regional Tourism Co-operation in Progress. In Lazzeretti, L. – Petrillo, C. S. (Ed.): Tourism Local Systems And Networking. Elsevier Science & Technology. Oxford. pp.187-196.

Sziva I. (2010): Turisztikai Desztinációk versenyképességének értelmezése és elemzése. Ph.D. értekezés, Doktori disszertáció, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola. Budapest, 197 p.

Tőzsér A. (2010): A versenyképes turisztikai desztináció: Új turisztikai versenyképességi modell kialakítása. Doktori disszertáció, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Vállalkozáselmélet és gyakorlat Doktori Iskolája, Miskolc, 224 p.

Víg T. (2010): Fogalomjegyzék a TDM-rendszer témakörhöz. Turizmus Bulletin, 2010. 1-2. szám, 119. p. ISSN 1416-9967

Published

2016-12-16

Similar Articles

61-70 of 104

You may also start an advanced similarity search for this article.