Sharing tourist experience through the example of museums in Budapest

Authors

  • Jászberényi Melinda Budapesti Corvinus Egyetem
  • Ásványi Katalin Budapesti Corvinus Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.01.34-43

Keywords:

élmény, kulturális turizmus, múzeum

Abstract

The museums as cultural tourist attractions play an important role in city tourism, as we can experience in Budapest. More and more tourists come to a destination with cultural motivation, so cultural attractions as the museums have bigger and bigger role in experience creation. In our study we examined our main research question in the case of the museums in Budapest, so what type of experiences foreign tourist experience in a museum in Budapest. The aim of our study is to explore the experiences created in consumers during being a visitor in a museum, and to highlight the mostly and the least occurring ones.

 

Author Biographies

  • Jászberényi Melinda, Budapesti Corvinus Egyetem

    egyetemi docens
    E-mail: katalin.asvanyi@uni-corvinus.hu

  • Ásványi Katalin, Budapesti Corvinus Egyetem

    egyetemi docens
    E-mail: katalin.asvanyi@uni-corvinus.hu

References

Ásványi K. –Jászberényi M. –Bodnár D. (2017): Egy budapesti múzeum az élményvágyó kulturális turista szemében. In: Bányai E. –Lányi B. –Törőcsik M. (szerk.): Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás : Egyesület a Marketing Oktatásért és kutatásért (EMOK) XXIII. országos konferencia: Tanulmánykötet. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar (PTE KTK), Pécs. 5-13.p.

Bodnár D. (2014): IV. turisztikai attrakciók vonzerejének növelése mobil applikációkkal, digitális eszközökkel. In: Jászberényi M (szerk.): Kulturális turizmus sokszínűsége, Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó, Budapest. 131-142.p

Jászberényi M. (2014): Kulturális turizmus elméleti háttere. In: Jászberényi M (szerk.): Kulturális turizmus sokszínűsége, Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó, Budapest. 11-22.p

McKercher, B. – Cros, H. (2003): Testisng a Cultural Tourism Typology. International Journal of Tourism Research, 5, 45-58. p. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.417

McKercher, B. (2002): Towards a Classification of Cultural Tourists. International Journal of Tourism Research, 4, 29-38. p. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.346

Michalkó G.–Rátz, T. (2005): A kulturális turizmus élménygazdaságtani szempontjai. In: Egyedi Gy.–Keresztély K. (szerk.): A magyar városok kulturális gazdasága, MTA Társadalomkutató Központ, Budapest. 123–141.p

Pine, B. J.–Gilmore, J. H. (1998): Welcome to the experience economy. Harvard Business Review. 76, 4, 97–105.p

Pine, B. J.–Gilmore, J. H. (1999): The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business School Press, Boston

Radder, L. – Han, X. (2015): An examination of the Museum Experience Based in Pine and Gilmore’s Experience Economy Realms. Journal of Applied Business Research, 31, 2, 455-470. p

Sulyok J. (2005) Kulturális turizmus az európai városokban. Turizmus Bulletin, 9, 3, 18-29.p

WTO-ETC (World Tourism Organization – European Travel Commission) (2004): City Tourism and Culture - The European Experience

Zátori A. (2014): Élményszemlélet a turizmusban: A turisztikai élményteremtés koncepciói. Turizmus Bulletin, 16, 2, 51-60.p.

Published

2019-03-28

Similar Articles

11-20 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.