Sharing tourist experience through the example of museums in Budapest
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.01.34-43Keywords:
élmény, kulturális turizmus, múzeumAbstract
The museums as cultural tourist attractions play an important role in city tourism, as we can experience in Budapest. More and more tourists come to a destination with cultural motivation, so cultural attractions as the museums have bigger and bigger role in experience creation. In our study we examined our main research question in the case of the museums in Budapest, so what type of experiences foreign tourist experience in a museum in Budapest. The aim of our study is to explore the experiences created in consumers during being a visitor in a museum, and to highlight the mostly and the least occurring ones.
References
Ásványi K. –Jászberényi M. –Bodnár D. (2017): Egy budapesti múzeum az élményvágyó kulturális turista szemében. In: Bányai E. –Lányi B. –Törőcsik M. (szerk.): Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás : Egyesület a Marketing Oktatásért és kutatásért (EMOK) XXIII. országos konferencia: Tanulmánykötet. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar (PTE KTK), Pécs. 5-13.p.
Bodnár D. (2014): IV. turisztikai attrakciók vonzerejének növelése mobil applikációkkal, digitális eszközökkel. In: Jászberényi M (szerk.): Kulturális turizmus sokszínűsége, Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó, Budapest. 131-142.p
Jászberényi M. (2014): Kulturális turizmus elméleti háttere. In: Jászberényi M (szerk.): Kulturális turizmus sokszínűsége, Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó, Budapest. 11-22.p
McKercher, B. – Cros, H. (2003): Testisng a Cultural Tourism Typology. International Journal of Tourism Research, 5, 45-58. p. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.417
McKercher, B. (2002): Towards a Classification of Cultural Tourists. International Journal of Tourism Research, 4, 29-38. p. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.346
Michalkó G.–Rátz, T. (2005): A kulturális turizmus élménygazdaságtani szempontjai. In: Egyedi Gy.–Keresztély K. (szerk.): A magyar városok kulturális gazdasága, MTA Társadalomkutató Központ, Budapest. 123–141.p
Pine, B. J.–Gilmore, J. H. (1998): Welcome to the experience economy. Harvard Business Review. 76, 4, 97–105.p
Pine, B. J.–Gilmore, J. H. (1999): The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business School Press, Boston
Radder, L. – Han, X. (2015): An examination of the Museum Experience Based in Pine and Gilmore’s Experience Economy Realms. Journal of Applied Business Research, 31, 2, 455-470. p
Sulyok J. (2005) Kulturális turizmus az európai városokban. Turizmus Bulletin, 9, 3, 18-29.p
WTO-ETC (World Tourism Organization – European Travel Commission) (2004): City Tourism and Culture - The European Experience
Zátori A. (2014): Élményszemlélet a turizmusban: A turisztikai élményteremtés koncepciói. Turizmus Bulletin, 16, 2, 51-60.p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Jászberényi Melinda, Ásványi Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).