Expectations in Financial education in the light of primary research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2854

Keywords:

economic performance, pandemic, financial attitudes, online education

Abstract

The economic crisis of 2008 in Hungary drew attention to the important fact that improper financial decisions do not only entail risks for the individual or the household, but also aggregate losses for the whole economy can be the consequence of a bad financial decision. As a result of the financial and economic crisis, households previously indebted in euros, Swiss francs or even Japanese yen, had to pay up to 30-40% more than the original installment on their loans, while people lost their jobs and found themselves in a desperate situation. In retrospect, a generational shift is also needed to leave the bad experiences behind for the families affected. After years of difficulties, Hungarian households were soon faced with an unprecedented situation, where the familiar tools of economic governance and crisis management that used to work like "magic" no longer worked. At the beginning of 2020, within a few weeks, we were introduced to pandemics, COVID-19, masks, online education, home office and a list of other terms we had not previously known or used in our daily lives. In the following research we will give a brief summary of the performance of the national economy, followed by a discussion on the financial attitudes of households, and finally we will present the results of our own research, the key question of which is how respondents think about financial education today and what they expect from educators.

Author Biographies

References

Bakos-Tóth, E. (2018): Pénzügyi tantárgyak tanulásának problémái oktatói szemmel. In: Dinya, L – Csernák, J. (szerk.) (2018): "Fenntarthatósági kihívások és válaszok" – "Sustainability challenges and answers": XVI. Nemzetközi Tudományos Napok: Gyöngyös, 2018. április 12-13.: prog-ram, előadások és poszterek összefoglalói [16th International Scientific Days: Gyöngyös, 12-13 April, 2018: programme, summaries of presentations and posters]. Eger, EKE Líceum Kiadó, p. 53.

Baranyi, A. – Csernák, J. – Tóth, E. I. (2020): Resulst Of The Survey On Studying Finance Basics. In: Bacsó Róbert (szerk.): LIMES: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudomá-nyos évkönyve : „50 éves a közgazdasági Nobel-díj” - A számvitel és pénzügy tudományok hatása a gazda-sági folyamatok fejlődésére. Beregszász, Ukrajna: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, pp. 27–38.

Botos K. – Botos J. – Béres D. – Csernák J. – Németh E. (2012): Pénzügyi kultúra és kocká-zatvállalás a közép-alföldi háztartásokban. Pénzügyi Szemle, 57(3), 291–309. https://www.penzugyiszemle.hu/penzugyi-szemle-folyoirat-archivalt-cikkek/penzugyi-kultura-es-kockazatvallalas-a-kozep-alfoldi-haztartasokban

Csallner A. (2015): A faktor analízis megvalósíthatóságának feltételei. Juhász Gyula Pedagóguskép-ző Kar honlapja. Letöltés dátuma: 2022. 03. 18. forrás: http://www.jgypk.hu/tamop15e/tananyag_html/spss/a_faktoranalzis_megvalsthatsgnak_felttelei.html

Csiszárik-Kocsir Á. – Garai-Fodor M. (2018): Miért fontos a pénzügyi ismeretek oktatása a Z generáció véleménye alapján? Polgári Szemle, 14(1–3), 107–119. DOI: https://doi.org/10.24307/psz.2018.0809

Danka B. (2017): Mennyibe kerül a boldogság? Mindset pszichológia honlapja. Letöltés dátuma: 2021. 12. 31. forrás: https://mindsetpszichologia.hu/mennyibe-kerul-a-boldogsag

Ferentzi A. (2022.): A vártnál is nagyobbat nőtt a magyar gazdaság teljesítménye. Világgazdaság hon-lapja. Letöltés dátuma: 2022. 03. 14. forrás: https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2022/02/a-vartnal-is-nagyobbat-nott-a-magyar-gazdasag-teljesitmenye

Szerző nélkül (2021): Erőteljes gazdasági növekedés és javuló egyensúlyi mutatók várhatóak a következő években. Magyarország Kormánya honlapja. Letöltés dátuma: 2022. 03. 02. forrás: https://kormany.hu/hirek/eroteljes-gazdasagi-novekedes-es-javulo-egyensulyi-mutatok-varhatoak-a-kovetkezo-evekben

Horváthné Kökény A. – Széles, Zs. (2014): Mi befolyásolja a hazai lakosság megtakarítási döntéseit? Pénzügyi Szemle. 59(4), 457–475.

Kovács A. (2022): Történelmi rekord a magyar gazdaság növekedése. Origo honlapja. Letöltés dá-tuma: 2022. 02. 16. forrás: https://www.origo.hu/gazdasag/20220215-magyar-gazdasagi-novekedes-nagy-meglepetes.html

Szerző nélkül (2022): Itt a toplista: Európa élén a magyar gazdaság. Portfolio honlapja. Letöltés dátuma: 2022. 02. 15. forrás: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20220215/itt-a-toplista-europa-elen-a-magyar-gazdasag-526827

Mayer A. (2018): A Likert-skála fogalma és 3 fajta módszer az elemzésére. SPSSABC honlapja. Le-töltés dátuma: 2022. 03. 18. forrás: https://spssabc.hu/kutatasmodszertan/likert-skala-fogalma-elemzese/

Published

2022-07-28

How to Cite

Expectations in Financial education in the light of primary research. (2022). Acta Carolus Robertus, 12(1), 11-22. https://doi.org/10.33032/acr.2854

Similar Articles

1-10 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.