Az energiaár-változásokra adott válaszok értékelése egy magyar vállalkozások körében végzett primer kutatás tükrében

Szerzők

  • Aranka Baranyi Soproni Egyetem
  • Iván Bélyácz University of Pécs
  • Zsuzsanna Széles Soproni Egyetem
  • József Csernák Milton Friedman University

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5492

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, energiafogyasztás, beruházások

Absztrakt

Egy vállalkozás számára a túléléshez az anyagi feltételeken túl egyre fontosabb a gazdaság, piac, infláció okozta sokkoknak való ellenálló képességének megléte. Kutatásunk 2022 második felében történt, melynek keretében 184 nagy- illetve közepes vállalkozást kérdeztünk meg online formában. A felmérés és egyben tanulmányunk célja annak vizsgálta, hogy a vállalkozások milyen válaszlépéseket tettek az energiaárak növekedésének tükrében. A világjárvány önmagában is kihívások elé állította mind a magyar mind pedig a nemzetközi vállalkozásokat, azonban a kialakuló energia árváltozás újabb kihívásokat támasztott. A felmérés során SPSS statisztikai programcsomag segítségével dolgoztuk fel az adatokat. A leírós statisztika értékelését követően faktorelemzés segítségével vizsgáltuk, hogy a vállalkozások eltérően vagy azonos módon válaszoltak-e a működésükkel kapcsolatos kérdésekben. Az adattisztítást követően három faktort sikerült azonosítani, mely alapján a vállalkozások klaszter analízis segítségével csoportosítottuk és ezt követően vált lehetővé a vállalkozások csoport szintű jellemzése. A faktor elemzés megmutatta, hogy a cégek rövid és hosszú távú döntéseinél preferencia sorrendet követnek. A vizsgált mintában a vállalkozások többségét érzékenyen érintette az energiaárak emelkedése, melyre eltérő válasz reakciók születtek. The majority of companies do not have the capacity to employ a dedicated specialist to ensure that their environmental objectives are met effectively. For long-term decisions, postponing investments has been the preferred solution to deal with the crisis. Short-term measures included limiting car use and finding new revenue sources.

Szerző életrajzok

Hivatkozások

Balaton, K. – Felsmann, B. – Ferincz, A. – Hortoványi, L. – Szabó, Zs. R.. – Tari, E. – Taródy, D. (2018): Stratégiai és üzleti tervezés ISBN: 9789634541523

Balaton, K. – Tari, E. (2014): Stratégiai és Üzleti tervezés, Akadémiai Kiadó ISBN 978 963 05 94738

Baranyi, A. – Bélyácz, I. – Csernák, J. – Széles, Zs. (2023): A nagy- és középvállalatok energiastratégiájának változása piaci kényszerhelyzetben Statisztikai Szemle 101 : 12 pp. 1101–1126. , 26 p. DOI: https://doi.org/10.20311/stat2023.11.hu1101

Jelen, T. – Nagy-Borsy, V. (2023): Stratégiai és üzleti tervezés, Akadémiai Kiadó ISBN: 9789634549253

Kozák, A. – Bakos-Tóth, E. – Farkas, A. – Juhász, I. – Papanek, G.(2018): Munkavállalói elégedettség Heves megyében Acta Calorus Robertus 8 : 1 pp. 129–143. , 15 p. (2018)

KSH (2022): A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon 2022 https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-A-2022/fenntarthato_fejlodes_indikatorai_2022.pdf Retrieved 30 April 2023

Kucséber, L. – Kása, R. (2023): Szervezeti átalakulások a 2020-as évek válságainak árnyékában a közép-európai régióban Statisztikai Szemle 101: 7 pp. 589–617., 29 p. DOI https://doi.org/10.20311/stat2023.07.hu0589

Lencsés, E. – Nagy, Gy. – Hegedűs, Sz. – Ábel, I. (2023): Determinants of Inflation in Agriculture, Food Industry and Commercial Sector Controller Info 10 : 1. különszám pp. 15–19., 5 p. (2023)

Nádasdi, A. – Csernák, J. (2019): Változtasd meg a hozzáállásod, és megváltozik a világod! – A Nógrád megyei KKV-szektor vállalkozói attitűdvizsgálata In: Csiszárik-Kocsir, Á. – Garai-Fodor, M. (ed.) Vállalkozásfejlesztés a XXI. században – IX/2. tanulmánykötet: Kihívások a marketing és a menedzsment területén a XXI. században Budapest, Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar (2019) 204 p. pp. 97–106., 10 p. ISBN: 9789634491675

Németh, T. – Dunay, A. – Hegedűs, M. – Pataki, L. (2023): The impact of the COVID-19 pandemic on the capital structure, liquidity and profitability of SMEs operating in the Hungarian hospitality and it services sectors In: Langhamrová, Jitka; Vrabcová, Jana (ed.) RELIK 2023 Conference proceedings - Reproduction of Human Capital - mutual links and connections Prága, Csehország : Prague University of Economics and Business 626 p. pp. 271–281., 11 p

Schmuck, R. (2012): A sikeres vállalat kulcsa: stratégiák a termelésmenedzsmentben, E-Econom, I/1. ISSN 2063-644X Retrieved 15 December 2023. http://dx.doi.org/10.17836/EC.2012.1.047

Paár, D. – Ambrus, R. – Szóka, K. (2021): Gazdasági elemzés a beszámolók információi alapján, Soproni Egyetem Kiadó, ISBN 978-963-334-402-6 http://publicatio.uni-sopron.hu/2214/1/Paar-Ambrus-Szoka_Gazdasagi_elemzes_2021.pdf Retrieved 04 January 2024 https://doi.org/10.35511/978-963-334-402-6

Taralik, K. – Kozák, T. – Molnár, Zs. (2022): A csatornatípusok szerepe a hazai ruhavásárlási folyamatokban. Statisztikai Szemle 100(11) pp. 1055–1080. https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1055

Tari E. (2006): A stratégiai analízis elméleti modelljei és a vállalati stratégiaalkotás, Vezetéstudomány, XXXVII. évf. 9. szám 3–15p. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3807/1/vt2006n9p03-15.pdf, Retrieved 02 January 2024

Letöltések

Megjelent

2024-07-04

Hogyan kell idézni

Az energiaár-változásokra adott válaszok értékelése egy magyar vállalkozások körében végzett primer kutatás tükrében. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(1), 27-38. https://doi.org/10.33032/acr.5492

Hasonló cikkek

1-10 a 12-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.