Robotprogramozás oktatásának lehetőségei offline és online környezetben

Szerzők

  • Pántya Róbert Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék
  • Novák Tamás Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék
  • Mucsics F. László Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Matematika és Modellezés Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4873

Kulcsszavak:

robotika, programozás, e-learning

Absztrakt

2020 tavaszán a Covid-19 pandémia-helyzet különösen nehéz helyzetbe hozott mindenkit az élet minden területén. Az oktatásban dolgozóknak egyik napról a másikra kellett online módon megvalósítaniuk az addig többnyire, vagy akár kizárólagosan, offline módon, tanteremben végrehajtott kurzusaikat. Ez a kihívás a robotprogramozást oktató kollégákat is nehéz helyzetbe hozta. A Károly Róbert Campuson és jogelőd intézményeinél már közel másfél évtizedre visszamenően foglalkozunk informatikai szakokon tanuló hallgatókkal. A 2010-től indított gazdaságinformatikus alapszakon szabadon választható tantárgyként, a 2019-től indított programtervező informatikus felsőoktatási szakképzésen pedig kötelező tárgyakként oktatunk robotikával kapcsolatos tantárgyakat.

Tanulmányunkban a programtervező informatikus felsőoktatási szakképzésen megvalósított robotika oktatást hasonlítjuk össze online és offline környezetben. Részletesen bemutatjuk, hogy az első féléves „A programozás módszertani alapjai”, valamint a harmadik féléves „Robotika alapjai” című tantárgyakat hogyan valósítottuk meg a Covid-járvány előtt (offline) és az alatt (online). Vizsgálataink végén következtetéseket és javaslatokat teszünk a járvány-helyzet elmúlása utáni legfontosabb teendőkről, hogy milyen módon tudunk felkészülni oktatott tárgyainknál arra a helyzetre, ha esetleg hasonlóan drasztikusan változna meg a mindennapi élet és az oktatási környezet.

Szerző életrajzok

  • Pántya Róbert, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék
    PhD adjunktus
    ORCID: https://orcid.org/0009-0009-6325-1660
    Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék pantya.robert@uni-bge.hu
    levelező szerző

       
  • Novák Tamás, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Üzleti Elemzés Módszertan Tanszék

    ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6253-4356
    PhD associate professor
    novak.tamas2@uni-bge.hu

  • Mucsics F. László, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Matematika és Modellezés Tanszék

    ORCID: https://orcid.org/0009-0007-3855-1886
    mesteroktató
    Matematika és Modellezés Tanszék, Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem
    mucsics.fulop.laszlo@uni-mate.hu

Hivatkozások

Pántya R. (2017): Algoritmikus robot – gimnasztika. Agria Media 2017, ICI 15 Információtechnikai és Oktatástechnológiai Konferencia és Kiállítás Eger, október 11–13. https://doi.org/10.17048/AM.2018.135

Kusper G., Geda G., Pántya R. (2020): LEGO robotokkal támogatott programozás, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet

Novák T.; Pántya R.; Zörög Z.; Sike Z. (2020): Arduino és egyéb robotok programozási sajátosságai, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet

Pántya, R.; Mucsics, F. L.(2022): 10 éves a Robotika Szakkör a Gyöngyösi Károly Róbert Campuson In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]. Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus (2022) pp. 483–489. , 7 p.

Pántya, R.; Mucsics, F. L. (2022): Robotkutya építése és programozása Arduino platformon, In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]., Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus pp. 490–496. , 7 p.

https://scratch.mit.edu/projects/editor/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://elearning.uni-mate.hu/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://makecode.microbit.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://www.youtube.com/@robertpantya22/playlists Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://www.tinkercad.com/circuits Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://fritzing.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.

https://projecthub.arduino.cc/category/Motors%20%26%20Robotics Letöltés dátuma: 2023. október 26.

Letöltések

Megjelent

2023-12-15

Hogyan kell idézni

Robotprogramozás oktatásának lehetőségei offline és online környezetben. (2023). Acta Carolus Robertus, 13(2), 21-33. https://doi.org/10.33032/acr.4873

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei