Kézműves játszóterek

Egyéni készségek, közösségi tervezés

Szerzők

  • Helena Hansson Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Franklin Mwango Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Lisbeth Svengren Holm Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
  • Maria Nyström Reuterswärd Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.36249/55.56.6

Kulcsszavak:

közösen kialakított játszótér, részvételi tervezés, fenntartható városi közterek

Absztrakt

A cikk összehasonlító elemzéssel ismertet két esettanulmányt: egy-egy közösségi együttműködéssel megvalósított játszóteret a svédországi Göteborg, illetve a kenyai Kisimu példáján. A műhelymunkák hátterében az aktív részvétellel, közös alkotással megvalósított játszóterek ötlete állt, amely innovatív módon aknázza ki a kézművesség, a tervezés, a játék és a szabadtér közös metszetében rejlő lehetőségeket. Tájépítész tervezők, építészek, diákok, mesteremberek és helyi lakosok közreműködésével valósult meg a kihasználatlan közterek életre keltése ideiglenes játszóterek közösségi részvételen alapuló kialakításával. A műhelyek feltárták annak lehetőségét is, hogyan, miben lehet több a játék, mint pusztán gyermeki elfoglaltság. A göteborgi műhely a város egyik központi parkjában, a Vasaparkenben ötnapos volt, míg a kisumui három napig tartott. A műhelyek feltárták annak lehetőségét, hogy egy „Csináld magad!” jellegű alkotó tevékenység hogyan játszhat katalizátor szerepet a lakóközösségek közötti együttműködésben és tapasztalatcserében, a kihasználatlan vagy gazdátlan közösségi terek, illetve a megélhetési lehetőségek aktiválásában, előzetesen kiválasztott, funkcionálisan meghatározott városi terek fejlesztési lehetőségeinek kibontakoztatásában, a tervezői és alkotói munka új fórumainak megteremtésében, a váratlan helyzetekkel való szembesítésben és a közösség ötleteinek ösztönzésében. A kutatás alapkérdése, hogy miként válhat az épített környezetben egy „kézműves alkotással kialakított játszótér” a képzelőerő, a tudásátadás, a játék és az együttes alkotás közösségi színterévé a különböző életkorú, kulturális hátterű és anyagi helyzetű közreműködők számára. A műhelyek hozzájárultak annak megértéséhez, hogy milyen hozadékot és kihívásokat jelent a különböző szereplők közreműködésével közösségi tereken végzett munka a pozitív társadalmi változást célul tűző tervezési folyamat szempontjából. A cikk hasznos adalék ahhoz, hogy milyen előnyöket jelenthet a tervezők és a mesteremberek számára a közösen végzett munka, és tanulságokkal szolgál a skandináv és kelet-afrikai esettanulmányok összevetése is. A kutatás módszere akciókutatás, reflexív összehasonlító esettanulmányokkal. Az adatgyűjtés során gyermekek és felnőttek megkérdezésére is sor került, az életkörülmények feltárásával. A munka során fényképes, vázlatrajzos és írásos dokumentáció, valamint feljegyzések és interjúk is készültek.

Hivatkozások

ADAMSON G. (2013). The Invention of Craft, London: Bloomsbury the UK. ÅHLVIK, C., & BUSCH, O. v. (Eds). (2009) Handarbeta för en bättre värld 143, [5] s. + 1 bilaga, Series: [Småländska kulturbilder], 0347-917X. Jönköping: KristianstadsKristianstads Boktryckeri Sweden. Jönköping: Jönköpings läns museum Baard, V. C, (2010) "A critical review of interventionist research", Qualitative Research in Accounting & Management 7 no. 1 (Spring 2010): 13-45. https://doi. Org/10.1108/11766091011034262

BHATTI, Y. A. & VENTRESCA, M, (2013). How Can ‘Frugal Innovation’ Be Conceptualized? Available at SSRN: https://ssrn. com/abstract=2203552 or http://dx.doi.org/10.2139/ ssrn.2203552

BJÖRGVINSSON, E., EHN, P., HILLGREN, P.A., (2012), Design Things and Design Thinking: Contemporary Participatory Design Challenges, Design Issues Vol 28,

BUCHANAN, R. (1992) "Wicked Problems in Design Thinking”, Design Issues, 8 no. 2 (Spring 1992): 5-21, http://www.jstor.org/ stable/1511637

BUSCH O. v, (2008) Fashion-able: Hacktivism and Engaged Fashion Design. Gothenburg, Sweden: University of Gothenburg.

BUSCH O. v. (2013) "Collaborative Craft Capabilities: The Bodyhood of Shared Skills”, The Journal of Modern Craft, 6 no. 2 (Summer 2013): 135, DOI: 10.2752/174967813X13703633980731

BUSCH, O. v. (2013) One of the keynote speakers at the10th European Academy of Design conference (EAD) was Professor Otto von Busch, who in his lecture discussed ideas on how "co craft" can be a tool for craft innovation by drawing references to the "Capability Approach", an economic concept developed by economist Amartya Sen. This was a way to examine how craftsmanship can be a component that supports the development of greater political commitment and social justice. http://www.craftingthefuture.se/text/keynote.html, Date accessed 2019 November 29

BUSCH, O. v. (Editor), Holroyd A. T., Keyte J., Soh Choi Yin, Hope Ginsburg, Rebecca Earley, Jen Ballie, and Helena Hansson. (2014) “In the Making: The ‘Power to the People’ Workshop Track at Crafting the Future.” The Design Journal 17, no.3 379-401, DOI: 10.2752/175630614X13982745782966

CARAYANNIS, E. G, & CAMPBELL D. F.J. (2009) “Mode 3 and Quadruple Helix: century fractal innovation eco system”, International Journal Technology Management 46, no3 (2009): 201-34.

During the course "Room for outdoor play", organized by design school in Gothenburg, eight students with backgrounds in design, art, architecture and landscape architecture created playful environments in the Botanical Garden. The aim was to expand on a classic garden phenomenon and design mazes that are adapted to / relate to the surrounding environment. https:// news.cision.com/se/goteborgs-botaniska-tradgard/r/ garden-play---rum-for-utelek,c9857588, Published June 27, 2012, Date accessed 2019 November 2

FORSEMALM, J. (2007) Bodies, bricks & black boxes: power practices in city conversion (Published doctoral Thesis). University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden. University of Gothenburg.

GEWALD. J. B., AND LELIVELD, A., & PEŠA I., (eds.) (2012) Transforming Innovations in Africa: Explorative studies on appropriation in African societies. Koninklijke: Brill NV.

HALSE J. & BOFFI L., (2015) “Design interventions as a form of inquiry” (Conference paper presented at The Design Anthropological Futures Conference in Copenhagen 13- 15 Aug.

HANSSON, H.; MWANGO, F., OTIENO, J., and NYSTRÖM, M. (2014) "A Transdiciplinary Research Approach: Challenges and Benefits of Co-production”. Design with the Other 90% - Cumulus Johannesburg Conference Proceedings, 383-391

HANSSON, H.; ODHIAMBO, E.; SVENGREN, L.; DYMITROW, M.; and WAGAH, G. “Exploring “Boundary Object” as a Participatory Design Tool-Voices from Sweden and Kenya.” She Ji, in press INTERNATIONAL JUSTICE MONITOR is a website that was created in 2007 to expand awareness and understanding of international justice regarding atrocities, particularly war crimes, crimes against humanity, and genocide. It is operated by the Open Society Justice Initiative, part of the Open Society Foundations. Tom Maliti Published July 21, 2014, Victims of Kenya’s Post-Election Violence Still Destitute, Seeking Justice, Six Years Later; International Justice Monitor. https://www. ijmonitor.org/2014/07/victims-of-kenyas-post-election-violencestill-destitute-seeking-justice-six-years-later/. Date accessed 2019 November 29

JAHNKE, M. (2013) Meaning in the Making: Introducing a hermeneutic perspective on the contribution of design practice to innovation. Gothenburg, Sweden: University of Gothenburg.

KOSKINEN, I., ZIMMERMAN, J., BINDER, T., REDSTROM, J. & WENSVEEN, S. (2011) "Building Research Programs”. In Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom, edited by. Rachel Roumeliotis and David Bevans 175-176. Waltham: Elsevier, 2011.

KRAFF, H. (2018) .Exploring pitfalls of participation and ways towards just practices through a participatory design process in Kisumu, Kenya, Gothenburg, Sweden: University of Gothenburg.

KURT L. (1948). “Action research and minority problems.” In Resolving Social Conflicts, edited by G.W. Lewin. New York: Harper & Row.

LATOUR B., “Messenger talks” (1993) (Working Paper, Lund: The Institute of Economic Research. No 9:2

MAATHAI W. (2010). The Challenge for Africa. London: Arrow Books, 2010. MERRIAM-WEBSTER DICTIONARY (n.d.) Definition for Frugal. https://www.merriam-webster.com/dictionary/frugal. Date accessed 2019 November 29

MISTRA URBAN FUTURES (MUF). (2013) Manual of Joint Knowledge Production for Urban Change: Version 1. Mistra Urban Futures Report,. Accessed November 29, 2019.

MISTRA URBAN FUTURES. The international research Centre Mistra Urban Futures (MUF) was a knowledge platform for research on sustainable urban development that lasted between 2010-2019. The Centre brought together various stakeholders that were representing the academy and practice in order to co-produce new knowledge with the goal to move towards more sustainable urban transitions. https://www.mistraurbanfutures. org/en. Date accessed 2019 September 1

NUSSBAUM, M. C. (2013) Creating Capabilities: The Human Development Approach. Cambridge: Massachusetts, Harvard University Press, 33-34. PALMSKÖLD A., (2012) Begreppet Hemslöjd, Vingåker: Hemslöjdens förlag.

SANDERS, E. B. N, & STAPPERS, J. P. (2008) “Co-creation and the new landscapes of design.” Co-Design, International Journal of Co-Creation in Design and the Arts 4, no.1: (2008):5, https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068

SANDERS, E. B. N. (2014) “Prototyping for the Design Spaces of the Future Prototype.” In Design and Craft in the21st Century, edited by Louise Valentine, 59-74. London: Bloomsbury Academic.

SEN A. (1985). Commodities and Capabilities. Amsterdam: North-Holland;

SENNETT R. (2008). The Craftsman. London: Arrow Book.

SENNETT R., (2012) Together: The Rituals, Pleasures and Politics of Cooperation. New Haven: Yale University Press. Sustainable Development Goal 11: Sustainable cities and communities has a focus on how cities and human settlements can be more inclusive, safe, resilient and sustainable. Sustainable Development Goals Knowledge Platform. https://sustainabledevelopment.un.org/sdg11 Date accessed 2019 October 16

SVENSKA DAGBLADET (SvD) is a daily quality multi–channel newspaper in Sweden that is published in Stockholm. It provides coverage of both national and international news as well as local reporting. The debate article by Åkerblom P. et al, highlights the importance that growing cities are giving more space to children. Published Oct 5, 2019, https://www.svd.se/vaxande-stader-maste-ge-utrymme-for-barnen, Date accessed 2019 October 16,

THE 10TH EUROPEAN ACADEMY OF DESIGN CONFERENCE (EAD) was held in Gothenburg April 17th-19th, 2013. The theme was “Crafting the Future” and the focus was to discuss the designer´s practice knowledge in contexts like innovation, business development and social change. The playground activity named Crafting Play:ces - Urban play by co-creation was part of the conference program. It was that was held in a park nearby the conference area. Read more about the activity under the label “workshop” http://www.craftingthefuture.se/ Date accessed 2019 October 31

THE CONVENTION ON THE RIGHTS OF THE CHILD was adopted by the United Nations General Assembly in 20 November 1989. Office of the High Commissioner Human Rights; Convention on the Rights of the Child; The United Nations. https://www.ohchr. org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx, accessed Oct 16, 2019.

THE UNITED NATIONS. A reporting from the gathering for the Second High-level United Nations Conference held in Buenos Aires, Argentina. United Nations; Department of Economic Affairs; published in March 2019; “What is ‘South-South cooperation’ and why does it matter? https://www.un.org/ development/desa/en/news/intergovernmental-coordination/ south-south-cooperation-2019.html. Date accessed 2019 November 29

UNIVERSITY OF GOTHENBURG; Child Culture Design (CCD) is a field that is growing in knowledge, need and demand both nationally and internationally. The Master program, which is unique in the world, has a focus on children's play, children's perspectives and their specific conditions. https://utbildning. gu.se/education/courses-and-programmes/program_ detail?programid=K2CCD, Date accessed 2019 October 31

WESTERBERG, L., POLK, M. & FRID, A. (2013). Mistra Urban Futures Manual of Joint Knowledge Production for Urban Change: Version 1. (Mistra Urban Futures Report). Gothenburg: Mistra Urban Futures. Mistra Urban Futures. Manual of Joint Knowledge Production for Urban Change: Version 1. Mistra Urban Futures Report, 2013. Accessed November 29, 2019. https:// www.mistraurbanfutures.org/en/publication/ mistra-urban-futures-manual-joint-knowledge-production-urbanchange-version-1

Letöltések

Megjelent

2020-08-01

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Hansson, H., Mwango, F., Svengren Holm, L., & Nyström Reuterswärd, M. (2020). Kézműves játszóterek: Egyéni készségek, közösségi tervezés. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 55-56, 76-93. https://doi.org/10.36249/55.56.6

Hasonló cikkek

1-10 a 272-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.