Nevelői kompetenciák értelmezése a gyermekvédelmi szakellátásban

Autores/as

  • Attila Zsubrits

Resumen

A tanulmányban a gyermekotthoni intézményrendszerben élő átmeneti nevelésben részesülő fiatalok nevelőjükkel kialakított kapcsolatának elméleti és gyakorlati vonatkozásainak bemutatására kerül sor. A gyermekvédelmi beavatkozások jellemzőit felvázolva a dolgozat kitér a gyermekotthoni kiegészítő szocializációs feltételek megállapítására. Majd pedagógiai és pszichológiai kutatási eredmények felhasználásával a nevelő és fiatal között szövődő speciális, professzionális pedagógiai kapcsolat részletesebb elemzése található meg. Mindezek mellett további kutatási implikációk is meghatározásra kerülnek.

Referencias

Az 1997. évi XXXI. Törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról. Balogh L. – Tóth L. (szerk.) (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I-II. Kossuth Egyetem Kiadó, Debrecen

Barcsi A. (2007): Gyermekvédelmi útmutató. Mozaik Kiadó, Szeged

Bartholomew, K. –- Horowitz, L. (1991): Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. In: Journal of Personality and Social Psychology, 61: 226–244. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.2.226

Berczik K.(1998): Nevelőotthonba került gyermekek viszonya családjukhoz. Gyermekvédelem-nevelőközösségek, 1998/ 2.

Bettelheim, B. (1994): Az elég jó szülő. Gondolat kiadó, Budapest

Bowlby, J. (1969/1982): Attachment I. Attachment and Loss. Basic Books, New York.Bowlby, J. (1973): Attachment and Loss II. Separation. Anxiety and Anger. Basic Books, Inc., New York

Büki P. (2009): A gyermek védelme. A gyermekvédelem elméleti alapvetése. PONT Kiadó, Budapest

Crowell, J.A. – Treboux, D.(1995): A Review of adult attachment measures: Implications for theory and research. In: Social Development, 4: 294–327. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1995.tb00067.x

Csányi V. (2006): Az emberi viselkedés. Sanoma Budapest Könyvkiadás

Domszky A. (1994): Bevezető gondolatok a gyermekvédelem értelmezéséhez. In: Csóka L. Domszky A. – Hazai V. – Herczog M.: A gyermekvédelem nemzetközi gyakorlata. PONT Kiadó, Solymár. 9–18.

Domszky A. (1999a): Gyermek és ifjúságvédelem. Államigazgatási Főiskola, Budapest

Domszky A. (1999b): Módszertani levél: A gyermekotthonok működésének szabályairól és követelményeiről. Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet, Budapest

Domszky A. (2006): Gondolatkísérlet egy intellektuális gyermekvédelem-elmélet megalapozásához. In: Fejlesztő Pedagógia, 2006/1: 5–10.

Falk J. (1977): A gondozónő-gyerek kapcsolat személyességének jelentősége és alapfeltétele a csecsemőotthonban. In: Aczél A.-Volentics A.(1994): Pszichopedagógia. Nevelőotthoni nevelés I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 56–65.

Fonagy, P. – Target, M. (2005): Pszichoanalitikus elméletek a fejlődési pszichopatológia tükrében. Gondolat Kiadó, Budapest

Furman, W.(1989): The Development of Children’s Social Networks. In: Deborah Belle (ed): Children’s Social Networks and Social Supports. 1989 by John Wiley & Sons, Inc. 151–173.

Gervai J. (1997): A korai kötődés jelentősége a gyermek fejlődésében. In: Hidas Gy.: A megtermékenyítéstől a társadalomig. Dinasztia Kiadó, Bp. 29–38.

Hazan, C. – Shaver, P.R. (1987): Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52/2: 511–524. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511

Herczog M. (1997): A gyermekvédelem dilemmái. PONT Kiadó, Budapest

Hidas Gy. – Raffai J. – Vollner J. (2002): Lelki köldökzsinór. Beszélgetek a kisbabámmal. Válasz Könyvkiadó, Budapest

Howe, D. – Fearnly, S. (2003): Disorders of Attachment in Adopted and Fostered Children: Recognition and Treatment. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8/3: 369–387. doi: https://doi.org/10.1177/1359104503008003007

Kron, F.(1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest

Láng A.(2008): A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelési-oktatási folyamatban. Képzés és Gyakorlat, 2008/1: 16–28.

Major Zs. B. – Mészáros K. (2007): „Fotel vagy karfa” Gyakorlat- és eszközközpontú nevelés-módszertani kézikönyv gyermekvédelemben, gyerek- és lakásotthonokban dolgozók számára. FORRÁS KLUB, Szeged

Nagy J. (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest

N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest

Rákó E. (2010): Gyermekvédelmi intézményekben élő gyerekek az empirikus kutatások tükrében. In: Soós Zs. (szerk.): Társadalomtudományi tanulmányok a pedagógia és történettudomány köréből. Galénos Alapítvány, Debrecen. 58–80.

Rogers, C.R. (1983): A személyes kapcsolat, mint a tanulás serkentője. In: Balogh L. – Tóth L. (szerk.) (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 223–236.

Rutter, M (1989): Attachment és társas kapcsolatok fejlődése. Pszichológia, 1989/3: 407–435.

Ryche, D. S. – Salganik, L. H. (eds.) (2001): Defining and Selecting Key Competencies. Hogrefe–Hubert Publishers. Seattle, Toronto, Bern, Göttingen

Szöllősi G. (1996): Az Európa Tanács ajánlásai a gyermekeknek nyújtott helyettesítő gondozásról. Család, gyermek, ifjúság, 1996/1: 12–15.

Tóth L.(2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó. Debrecen

Urbán R. (1996): Felnőttkötődés és intim kapcsolatok. Magyar Pszichológiai Szemle, 1996/4–6: 347–361.

Vajda Zs.(1999): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest

Vajda Zs.(2002): A társas kapcsolatok és viselkedés fejlődése kisiskolás kortól serdülőkorig. In: Mészáros A. (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 147–163.

Vajda Zs. – Kósa É. (2005): Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest

Veczkó J. (2007): Gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai nézőpontból. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

Vekerdy T. (2001): Gyerekek, óvodák, iskolák. Saxum Kft.

Winnicott, D.W. (2004): A kapcsolatban bontakozó lélek. Válogatott tanulmányok. Szerk.: Péley B., Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest

Zilberstein, K. (2006): Clarifying Core Characteristics of Attachment Disorders: A Review of Current Research and Theory. American Journal of Orthopsychiatry, 76./1: 55–64. doi: https://doi.org/10.1037/0002-9432.76.1.55

Zsolnai A. (2001): Kötődés és nevelés. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest

Zsubrits, A. (2008): Factors affecting the global social networks of children in ’children’s homes’. International Conference for Theory and Practice in Education. Fürstenfeld

Zsubrits A. (2011): A bentlakásos gyermekvédelmi ellátásban részesülő fiatalok nevelőjükkel kialakított kapcsolatának kötődési sajátosságai. V. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia „Nevelés és társadalom: Hagyomány és megújulás”. KE PK, Kaposvár

Publicado

2012-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Nevelői kompetenciák értelmezése a gyermekvédelmi szakellátásban. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(1-2), 196-208. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5192