A kisgyerekek kötődésrendszerének alakulása
Absztrakt
A pszichológiai tárgykapcsolati elméletek közé tartozik John Bowlby kötődéselmélete. Ennek a teóriának pedagógiai konzekvenciái is megfogalmazhatók. A tanulmányban a korai kötődéselmélet továbbgondolása során a kisgyermekkor társas érzelmi viszonyulásainak fontosabb ismérveit járjuk körül. A rendszerező megállapítások kiindulópontjául a kötődésrendszeri értelmezési keret szolgál. A hierarchikus kötődésrendszerbe az érzelmileg legközelebb álló személyek tartoznak, akikkel az életünk folyamán szoros érzelmi kapcsolatok szövődnek, olyan kölcsönös ragaszkodási kapcsolatok, amely kötődések élményei meghatározó szerepet játszanak személyiségünk formálódásában. Az érzelmileg legközelebb kerülő emberekkel létrejött kapcsolatok alakulása és tartalmi összetevőinek változása jól követhető a családon belüli közösségben, valamint a korai nevelési intézményekben.
Hivatkozások
Adler, A. (1990): Emberismeret. Göncöl Kiadó, Budapest.
Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E., Wall, S. (1978): Patterns of attachment. A psychological study of strange situation. Hillsdale, N J, Lawrence Erlbaum.
Bowlby, J. (1969/1982): Attachment and Loss I. Attachment. Basic Books, New York.
Bowlby, J. (1973): Attachment and Loss II. Separation. Anxiety and Anger. Basic Books, New York.
Bowlby, J. (1980): Attachment and Loss III. Loss. Sadness and Depression. Basic Books, New York.
Bowlby, J. (2009): A biztos bázis. Animula Kiadó, Budapest.
Bretherton, K., Munholland, K.A. (1999): Internal working models in attachment. In: Cassidy, J., Shaver, P.R. (eds.): Handbook of Attachment: Theory, Research and Clinical Applications.Guilford, New York, 89–114.
Cole, M., Cole, S.R. (2003): Fejlődéspszichológia. Osiris Kiadó, Budapest.
Dunn, J. (1990): Testvérek. Gondolat Kiadó, Budapest.
Erikson, E.H.(2002): Gyermekkor és társadalom. Osiris Kiadó, Budapest.
Ferincz Nóra (2007): Az óvodáskorú gyerekek társas kapcsolatai. Szakdolgozat. Kézirat. NyME BEPK, Sopron.
Feuer Mária (1988): A testvérkapcsolatok jelentősége. Család, gyermek, ifjúság 1988/2. 30 33.
Fonagy, P., Steele, H., Steele, M. (1991): Maternal representations of attachment during pregnancy predict the organization of infant – mother attachment at one year of age. Child Development 62. 891–905. doi: https://doi.org/10.2307/1131141
Fonagy, P., Target, M. (2005): Pszichoanalitikus elméletek a fejlődési pszichopatológia tükrében. Gondolat Kiadó, Budapest.
Hermann Alice (1982): Emberré nevelés. Tankönyvkiadó, Budapest.
Hidas György, Raffai Jenő, Vollner Judit (2002): Lelki köldökzsinór. Beszélgetek a kisbabámmal. Válasz Könyvkiadó, Budapest.
Inántsy-Papp Judit, Máth János (2004): A szülőkhöz való kötődés és az óvodai társas kapcsolatok. Magyar Pszichológiai Szemle 2004/2. 215–229. doi: https://doi.org/10.1556/mpszle.59.2004.2.3
Inántsy-Papp Judit (2010): Megosztás és társas kapcsolatok gyermekkorban. Magyar Pszichológiai Szemle 2010/1. 85–102. doi: https://doi.org/10.1556/mpszle.65.2010.1.7
Kron, F.(1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest.
Láng András (2008): A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelési-oktatási folyamatban. Képzés és Gyakorlat 2008/1. 16–28.
Main, M., Solomon, J. (1986): Discovery of a disorganized/disoriented attachment pattern. In: Brazelton, M.W. (ed.): Affective development in infancy. Norwood, N J, Ablex, 95-124.
Mérei Ferenc, V. Binét Ágnes (1970/1993): Gyermeklélektan. Gondolat Kiadó, Budapest.
Nagy József (1997): Kötődési háló és nevelés. Iskolakultúra 1997/9. 61–71.
Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest.
N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest.
Óvodai Nevelés Országos Alapprogram. 137/1996. (VIII. 28.) Kormányrendelet.
Ranschburg Jenő. (2003): Az én és a másik. OKKER Kiadó, Budapest.
Raffai Jenő (1997): Anya – magzat kapcsolatanalízis. In: Hidas György (szerk.): A megtermékenyítéstől a társadalomig. Dinasztia Kiadó, Budapest. 75–80.
Raffai Jenő (2000): Megfogantam, tehát vagyok. Párbeszéd a babával az anyaméhben. Press Publica Kiadó, Budapest.
Rogers, C.R. (1983): A személyes kapcsolat, mint a tanulás serkentője. In: Balogh László, Tóth László (szerk.) (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 223–236.
Rutter, M (1989): Attachment és társas kapcsolatok fejlődése. Pszichológia 1989/3. 407–435.
Stocker Andrea, Hargitai Rita (2007): Az anya – magzat kötődés narratív pszichológiai vizsgálata. Pszichológia 2007/3. 239–259.
Trencsényi László (1988): Pedagógusszerepek az általános iskolában. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Vajda Zsuzsanna (1999): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest.
Vajda Zsuzsanna, Kósa Éva (szerk.) (2005): Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest.
Vekerdy Tamás (2001): Gyerekek, óvodák, iskolák. Saxum Kft.
Zajonc, R. (2003): Érzelmek a társas kapcsolatokban és megismerésben. Osiris Kiadó, Budapest.
Zilberstein, K. (2006): Clarifying Core Characteristics of Attachment Disorders: A Review of Current Research and Theory. American Journal of Orthopsychiatry 76. 55–64. doi: https://doi.org/10.1037/0002-9432.76.1.55
Zsolnai Anikó (1987): A gyermekkori kötődések vizsgálatának egy lehetséges eszköze. Acta Univ. Szeg. de A. J. nom Sectio Paed. et Psych. No. 29. Szeged, 165–180.
Zsolnai Anikó (1989): A gyermekkori kötődések vizsgálatának lehetőségei. Pedagógiai Szemle 1989/ 5. 430–437.
Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
Zsubrits Attila (2007): A gyermekkori kötődések motívumai. Új Pedagógiai Szemle 2007/ 7 8. 16–23.
Zsubrits Attila (2008): Factors affecting the global social network of children in children’s homes. International Conference for Theory and Practice in Education. Fürstenfeld.
Zsubrits Attila (2011a): A gyermekkor kötődései. Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, Sopron.
Zsubrits Attila (2011b): Az érem két oldala: gyermekvédelmi átmeneti ellátásban részesülő fiatalok és nevelőik kapcsolatának összetevői. Új Pedagógiai Szemle 61. 55–68.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2012 Zsubrits Attila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.