„Substitute Relationship”: Significance in the Interpersonal Relationship of Caregivers and Children in Children's Homes

Authors

  • Attila Zsubrits

Abstract

The practical aspects of the relationships developing between caregivers and youth temporarily residing in a children’s home within the Hungarian child protective institutional system are presented in this article. We will describe the Hungarian child protective interventions and establish the complementary conditions of socialization pertinent in children's homes. We will review the relevant of pedagogical and psycho-pedagogical research and will describe a new theory: „substitute relationship”.
The concept of „substitute relationship” will help us describe the most important characteristics of the relationships between caregivers and children temporarily living in a residential institution, and provide ideas for further research.

References

Az 1997. évi XXXI. Törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról. Balogh L. – Tóth L. (szerk.) (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I-II. Kossuth Egyetem Kiadó, Debrecen

Barcsi A. (2007): Gyermekvédelmi útmutató. Mozaik Kiadó, Szeged

Bartholomew, K. –- Horowitz, L. (1991): Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. In: Journal of Personality and Social Psychology, 61: 226–244. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.2.226

Berczik K.(1998): Nevelőotthonba került gyermekek viszonya családjukhoz. Gyermekvédelem-nevelőközösségek, 1998/ 2.

Bettelheim, B. (1994): Az elég jó szülő. Gondolat kiadó, Budapest

Bowlby, J. (1969/1982): Attachment I. Attachment and Loss. Basic Books, New York.Bowlby, J. (1973): Attachment and Loss II. Separation. Anxiety and Anger. Basic Books, Inc., New York

Büki P. (2009): A gyermek védelme. A gyermekvédelem elméleti alapvetése. PONT Kiadó, Budapest

Crowell, J.A. – Treboux, D.(1995): A Review of adult attachment measures: Implications for theory and research. In: Social Development, 4: 294–327. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1995.tb00067.x

Csányi V. (2006): Az emberi viselkedés. Sanoma Budapest Könyvkiadás

Domszky A. (1994): Bevezető gondolatok a gyermekvédelem értelmezéséhez. In: Csóka L. Domszky A. – Hazai V. – Herczog M.: A gyermekvédelem nemzetközi gyakorlata. PONT Kiadó, Solymár. 9–18.

Domszky A. (1999a): Gyermek és ifjúságvédelem. Államigazgatási Főiskola, Budapest

Domszky A. (1999b): Módszertani levél: A gyermekotthonok működésének szabályairól és követelményeiről. Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézet, Budapest

Domszky A. (2006): Gondolatkísérlet egy intellektuális gyermekvédelem-elmélet megalapozásához. In: Fejlesztő Pedagógia, 2006/1: 5–10.

Falk J. (1977): A gondozónő-gyerek kapcsolat személyességének jelentősége és alapfeltétele a csecsemőotthonban. In: Aczél A.-Volentics A.(1994): Pszichopedagógia. Nevelőotthoni nevelés I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 56–65.

Fonagy, P. – Target, M. (2005): Pszichoanalitikus elméletek a fejlődési pszichopatológia tükrében. Gondolat Kiadó, Budapest

Furman, W.(1989): The Development of Children’s Social Networks. In: Deborah Belle (ed): Children’s Social Networks and Social Supports. 1989 by John Wiley & Sons, Inc. 151–173.

Gervai J. (1997): A korai kötődés jelentősége a gyermek fejlődésében. In: Hidas Gy.: A megtermékenyítéstől a társadalomig. Dinasztia Kiadó, Bp. 29–38.

Hazan, C. – Shaver, P.R. (1987): Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52/2: 511–524. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511

Herczog M. (1997): A gyermekvédelem dilemmái. PONT Kiadó, Budapest

Hidas Gy. – Raffai J. – Vollner J. (2002): Lelki köldökzsinór. Beszélgetek a kisbabámmal. Válasz Könyvkiadó, Budapest

Howe, D. – Fearnly, S. (2003): Disorders of Attachment in Adopted and Fostered Children: Recognition and Treatment. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8/3: 369–387. doi: https://doi.org/10.1177/1359104503008003007

Kron, F.(1997): Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest

Láng A.(2008): A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelési-oktatási folyamatban. Képzés és Gyakorlat, 2008/1: 16–28.

Major Zs. B. – Mészáros K. (2007): „Fotel vagy karfa” Gyakorlat- és eszközközpontú nevelés-módszertani kézikönyv gyermekvédelemben, gyerek- és lakásotthonokban dolgozók számára. FORRÁS KLUB, Szeged

Nagy J. (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest

N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest

Rákó E. (2010): Gyermekvédelmi intézményekben élő gyerekek az empirikus kutatások tükrében. In: Soós Zs. (szerk.): Társadalomtudományi tanulmányok a pedagógia és történettudomány köréből. Galénos Alapítvány, Debrecen. 58–80.

Rogers, C.R. (1983): A személyes kapcsolat, mint a tanulás serkentője. In: Balogh L. – Tóth L. (szerk.) (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből II. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 223–236.

Rutter, M (1989): Attachment és társas kapcsolatok fejlődése. Pszichológia, 1989/3: 407–435.

Ryche, D. S. – Salganik, L. H. (eds.) (2001): Defining and Selecting Key Competencies. Hogrefe–Hubert Publishers. Seattle, Toronto, Bern, Göttingen

Szöllősi G. (1996): Az Európa Tanács ajánlásai a gyermekeknek nyújtott helyettesítő gondozásról. Család, gyermek, ifjúság, 1996/1: 12–15.

Tóth L.(2000): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó. Debrecen

Urbán R. (1996): Felnőttkötődés és intim kapcsolatok. Magyar Pszichológiai Szemle, 1996/4–6: 347–361.

Vajda Zs.(1999): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest

Vajda Zs.(2002): A társas kapcsolatok és viselkedés fejlődése kisiskolás kortól serdülőkorig. In: Mészáros A. (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 147–163.

Vajda Zs. – Kósa É. (2005): Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest

Veczkó J. (2007): Gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai nézőpontból. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

Vekerdy T. (2001): Gyerekek, óvodák, iskolák. Saxum Kft.

Winnicott, D.W. (2004): A kapcsolatban bontakozó lélek. Válogatott tanulmányok. Szerk.: Péley B., Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest

Zilberstein, K. (2006): Clarifying Core Characteristics of Attachment Disorders: A Review of Current Research and Theory. American Journal of Orthopsychiatry, 76./1: 55–64. doi: https://doi.org/10.1037/0002-9432.76.1.55

Zsolnai A. (2001): Kötődés és nevelés. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest

Zsubrits, A. (2008): Factors affecting the global social networks of children in ’children’s homes’. International Conference for Theory and Practice in Education. Fürstenfeld

Zsubrits A. (2011): A bentlakásos gyermekvédelmi ellátásban részesülő fiatalok nevelőjükkel kialakított kapcsolatának kötődési sajátosságai. V. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia „Nevelés és társadalom: Hagyomány és megújulás”. KE PK, Kaposvár

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

„Substitute Relationship”: Significance in the Interpersonal Relationship of Caregivers and Children in Children’s Homes. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 196-208. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5192