A gyerekek játékokhoz fűződő érzelmi kapcsolata

Szerzők

  • Zsubrits Attila Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
  • Valkó Anna
  • Horváth Krisztina
  • Fehér Annamária

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.3

Absztrakt

A korai személyiségfejlődésben kitüntetett jelentőségű a közeli kapcsolatokban megszerezhető érzelmi biztonság. A gondoskodó személyekhez való kötődés fokozatosan kiegészül a környezet felé irányuló ragaszkodással. A személyek, a helyek és a tárgyak melletti elköteleződések után az egyes tevékenységekben ugyancsak újra és újra átélhetők lesznek az ismerős érzelmek. A tevékenységek közül különösen a játszás az a tevékenység, ami hosszú időn keresztül meghatározza a gyerekek mindennapi életét. A tanulmányban az interperszonális kötődéselméletből kiindulva a helykötődés, a tárgykötődés és a tevékenységhez való ragaszkodás jelenségét értelmezzük, amelyhez kapcsolódóan elemezzük a játékfejlődést, valamint a gyerekek játéktevékenységekhez és játéktárgyakhoz fűződő kapcsolatát. Az elméleti rendszerezést óvodáskorú gyerekek körében elvégzett empirikus kutatási eredmény egészíti ki.

Szerző életrajzok

  • Zsubrits Attila, Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    egyetemi docens
    zsubrits.attila@bpk.nyme.hu

  • Valkó Anna

    óvodapedagógus
    valko-anna@freemail.hu

  • Horváth Krisztina

    óvodapedagógus
    kriszti015h@gmail.com

  • Fehér Annamária

    óvodapedagógus
    annacska900702@gmail.com

Hivatkozások

Bowlby, J. (2009). A biztos bázis. Budapest: Animula Kiadó.

Bagdy, E. (2013). Álmok, szimbólumok, terápiák. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.

Dúll, A. (2009). A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés. Budapest: L’Harmattan Kiadó.

Galimberti, G. (2013). Toy stories. [online] http://inspired.blog.hu/2013/03/14/gyerekek_a_kedvenc_jatekaikkal_a_ vilag_minden_tajarol [2014.június 23.]

Játék a bölcsődében. Módszertani levél. KAPOCS Füzetek 1. 2003. Budapest: Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Kádár, A. – Bodoni, Á. (2010). Az óvodás- és kisiskoláskor játékai elméleti és módszertani megközelítésben. Kolozsvár: Ábel Kiadó.

Lázár, K. (2005). Népi játékok. Budapest: Planétás Kiadó.

Piaget, J. (1978). Szimbólumképzés a gyermekkorban. Budapest: Gondolat Kiadó.

Pungorné, G. K. (2013). A bölcsődébe járó kisgyermekek átmeneti tárgyai. Új Pedagógiai Szemle, 2013/11–12 sz. pp. 40–50.

Stöckert, Károlyné (2011). Kis játékpszichológia. Budapest: Eötvös Kiadó.

Vekerdy, T. (2005). Kicsikről nagyoknak. Budapest: Park Kiadó.

Winnicott, W. D. (1999). Játszás és valóság. Budapest: Animula Kiadó.

Letöltések

Megjelent

2015-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A gyerekek játékokhoz fűződő érzelmi kapcsolata. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(3-4), 43-59. https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.3