Piroska MEGA farkas esete nagyival

Autores/as

  • Erzsébet Kopházi-Molnár Kaposvári Egyetem
  • Zoltán Tarai PPHF Szent Mária Magdolna Gyakorló Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.8

Resumen

Napjaink kínálata mesékből igencsak bőséges. A klasszikus mesék mellett egyre többet találunk a könyvesboltokban és az interneten azok modern változataiból is. A gyerekeknek többnyire a szülők, a rokonok, illetve a pedagógusok igyekeznek megtalálni a szerintük legmegfelelőbbnek tartott olvasmányt, ami a kínálat láttán nem is olyan egyszerű. Mivel a modern átiratok száma egyre növekszik, jó okunk volt feltételezni, hogy ez azért (is) történik, mert a gyerekek inkább ezeket tartják hozzájuk (és a mai világhoz) közelebb állónak, s ezért talán inkább őket preferálják. Jelen tanulmányunk egy felmérésen alapul, melynek során a gyerekek oldaláról közelítettük meg azt a kérdést, hogyan fogadnak ők egy klasszikus mesét (nevezetesen a Piroska és a farkast) és annak egy mai átiratát. A gyerekek válaszait elemezve mutatjuk be, mit is gondolnak ők egy túlmodernizált meséről.

Biografía del autor/a

  • Erzsébet Kopházi-Molnár, Kaposvári Egyetem

    főiskolai docens
    kophazi.erzsebet@ke.hu

  • Zoltán Tarai, PPHF Szent Mária Magdolna Gyakorló Általános Iskola

    tanító
    taraizoli@citromail.hu

Referencias

Bettelheim, B. (2011). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Budapest: Corvina

Boldizsár, I. (2009). Mesék életről, halálról és újjászületésről. Budapest: Magvető Könyvkiadó

Boldizsár, I. (2004). Mesepoétika: Írások mesékről, gyerekekről, könyvekről. Budapest: Akadémiai Kiadó

Boldizsár, I. (1997). Varázslás és fogyókúra: Mesék, mesemondók, motívumok. Budapest: Kijárat Kiadó

Campbell Ernst, L. (2005). Little Red Riding Hood: A Newfangled Prairie Tale. New York: Aladdin Paperback

Kádár, A. (2013). Mesepszichológia: Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Budapest: Kulcslyuk Kiadó

Kopházi-Molnár, E. (2016). Olvassunk mesét… de melyiket? avagy rövid barangolás a modern meseátiratok útvesztőjében In: Kolosai Nedda, M Pintér Tibor (Ed.): A gyermekkultúra jelen(tőség)e. Budapest: ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, 2016. pp. 198-211. [online] http://gyermekkultura.tok.elte.hu/docs/Gyermekkultura_ebook.pdf .04.25.]

Kőpataki, K. (2008). A gyermek és mese kapcsolata: Felmérés 8-11 éves nagykőrösi diákok körében. Debrecen, Szakdolgozat In: DEA [online] Debrecen [2008] [2016.04.24.] >URL https://dea.lib.unideb.hu/dea/bitstream/handle/2437/66654/Kopataki_Krisztina_ 2008.pdf?sequence=1

Lang, A. (1891). The Blue Fairy Book. London: Longmans, Green and Company

Múlt kor: Több ezer évnyi erőszakról szól a Piroska és a farkas. In: Múlt kor honlapja [online] http://multkor.hu/20090911_tobb_ezer_evnyi_eroszakrol_szol_a_ piroska_es_a_farkas [2016.03.13.]

Petrolay, M. (1977). Gondolatok a gyermekirodalomról. Budapest: Tankönyvkiadó

Pirosbúbocska. In: Grimm, Jacob és Wilhelm (1989), Örök mesék, Budapest: Magvető Könyvkiadó pp. 121–125.

Tehrani, J. J. (2013). The Philogeny of Little Red Riding Hood [online] http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0078871 [2016.04.24.]

Publicado

2017-06-26

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Piroska MEGA farkas esete nagyival. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 135-158. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.8