Nyelvvizsga és nyelvtudás

Helyzetkép a törvényi szabályozás tükrében

Szerzők

  • Kopházi-Molnár Erzsébet Pannon Egyetem, Humántudományi Kar, Tanárképző Központ
  • Zsámbok Zsuzsanna Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.49-66

Kulcsszavak:

közoktatás, nyelvtanulás, nyelvvizsga, törvényi szabályozás, nyelvtudás

Absztrakt

Az elmúlt időszakban a diploma megszerzésének alapfeltétele volt a középfokú nyelvvizsga, azonban a jelenlegi szabályozás értelmében a felsőoktatásban a hallgatók ugyan tanulnak szakmai idegen nyelvet, de a nyelvvizsga megszerzése a kimenethez nem kötelező. Ennek megfelelően változnak az oktatás jogi szabályozói is. Kétségkívül igaz, hogy mára egyre fontosabbá válik a használható nyelvtudás, mint a tényleges dokumentum megléte, azonban valamiféle igazolásul szolgál legalább arra, hogy a vizsga időpontjában milyen szinten állt a vizsgázó. A bizonyítványok számából kirajzolható továbbá néhány trend is, mégpedig az általános hazai nyelvtudás iránti érdeklődés a leginkább érintett korosztály vonatkozásában, amely szintén képet ad a hazai helyzetről, különösen az oktatást szabályozó főbb jogi dokumentumok áttekintésének tükrében.

Szerző életrajzok

  • Kopházi-Molnár Erzsébet, Pannon Egyetem, Humántudományi Kar, Tanárképző Központ

    kophazi-molnar.erzsebet@mftk.uni-pannon.hu
    kophazie@gmail.com

  • Zsámbok Zsuzsanna, Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

    zsambokzsuzsanna@gmail.com

Hivatkozások

Bandiné Liszt, A. (2006). Általános iskolai német nyelvi minta és kerettantervek komparatív elemzése. Iskolakultúra, 16(11), 79–92. Letöltés dátuma: 2023. 08. 21. forrás: URL: https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20534/20324

Ballér, E. (2003). Az 1995-ös NAT értékelésének néhány kérdése. Iskolakultúra, 13(12), 3–18. Letöltés dátuma: 2023. 08. 21. forrás: URL: http://real.mtak.hu/60521/1/EPA00011_iskolakultura_2003_12_003-018.pdf

Bárdos, J. (1988). Nyelvtanítás: múlt és jelen. Magvető Kiadó.

Einhorn, Á. (2015). A pedagógiai modernizáció és az idegennyelv-tanítás. Pedagógiai Kultúra 3. Miskolci Egyetemi Kiadó. Letöltés dátuma: 2023. 08. 16. forrás: URL: https://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/1874/1675

Einhorn, Á. (2022). Az idegennyelv-tanítás célja és tartalma a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 28(3-4), 6–26. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.6.26

Fajt, B., Bánhegyi, M., Vékási, A. & Cseppentő, K. (2022). A nyelvvizsga-moratórium margójára: nyelvtanárok és idegen szaktárgyakat oktatók véleményei. Modern Nyelvoktatás, 28(3-4), 71–90. https://doi.org/10.51139/monye.2022.3-4.71.91

Farczádi Bencze, T., Jakus, E., Kránicz, E., Öveges, E. & Perge, G. (2020). Útmutató az idegen nyelv tantárgy tanításához. Eszterházy Károly Egyetem. Letöltés dátuma: 2023. 08. 21. forrás: URL: https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-idegen-nyelv-tantargy-tanitasahoz.pdf

Kapitánffy, J. (2001). Az idegen nyelvek oktatásának fejlesztése a közoktatásban: az Oktatási Minisztérium fejlesztési stratégiája. Iskolakultúra, 11(8), 71–75. Letöltés dátuma: 2023. 08. 04. forrás: URL: http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/19504/19294

Laki, M. (2006). Az idegennyelv-oktatási piac átalakulása 1989 után. Közgazdasági Szemle, 0(10), 880–901. Letöltés dátuma: 2023. 07. 11. forrás: https://ideas.repec.org/a/ksa/szemle/874.html

Novák, I. & Fónai, M. (2020). Gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók idegennyelv-tanulási eredményessége. Iskolakultúra, 2020(6), 16–34. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.6.16

Öveges, E. (2013). Idegennyelv-oktatás a köznevelésben - változások az új szabályozók tükrében. Modern Nyelvoktatás, 19(3), 16–24. Letöltés dátuma: 2023. 07. 11. forrás: URL: http://www.tintakiado.hu/book_detail.php?id=377

Pogácsás, Cs., Dióssy, K., Vona, M. (2017). A magyar felsőoktatás felvételi szabályozása a felvételi számok tükrében a 2001-2015-ös időszakra vonatkozóan. Letöltés dátuma: 2023. 07. 11. forrás: URL: file:///C:/Users/User/Downloads/vikek_027_200-208.pdf

Simon, O. (2006). Az orosz nyelv oktatása Magyarországon oktatáspolitikai és módszertani-történeti aspektusból. Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. Letöltés dátuma: 2023. 07. 11. forrás: URL: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45475/Kd_11416.pdf

Szaszkó, R. (2020). A nyelvtanulási motiváció kutatásának evolúciója magyar kontextusban. In Varró B. (Ed), Testvérvárosi gondolatok a pedagógiáról. Vechta – Jászberény (pp. 63–75). Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. Letöltés dátuma: 2023. 08. 24. forrás: https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/5763

Szilágyiné Hodossy, Zs. (2006). Általános iskolai idegennyelv-oktatás: történet, elemzés (1945-1995). Eötvös József Könyvkiadó.

Vágó, I. (1999). Az élő idegen nyelvek oktatása – Egy modernizációs sikertörténet. In Vágó, I. (Ed), Tartalmi változások a közoktatásban a 90-es években (pp. 135–175). Okker Kiadó.

Letöltések

Megjelent

2023-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Nyelvvizsga és nyelvtudás: Helyzetkép a törvényi szabályozás tükrében. (2023). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21(2), 49-66. https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.49-66