The case of Little Red Riding Hood and the/MEGA Wolf with granny

Authors

  • Erzsébet Kopházi-Molnár Kaposvári Egyetem
  • Zoltán Tarai PPHF Szent Mária Magdolna Gyakorló Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.8

Abstract

Nowadays fairy tales are in abundance. Besides the classical stories we can find more and more modernized versions on the shelves of bookshops and on the internet as well. Usually it is the parents, the relatives and the teachers who try to find the books they consider to be the most suitable ones for the kids, which is not an easy task looking at the choice. As the number of modernized stories is increasing, we presupposed that it was (partly) because the children thought that they were closer to them and to the reality of everyday life. Therefore we had a concept that the children preferred them to the classical stories. We approached the question from the point of the view of the children. The present study is based on a survey conducted among thirty children in the second class in which we were curious to see how they received a classical story (namely Little Red Riding Hood) and its version of today. Analysing their answers we will present what they really think about an over-modernized tale.

Author Biographies

  • Erzsébet Kopházi-Molnár, Kaposvári Egyetem

    kophazi.erzsebet@ke.hu

  • Zoltán Tarai, PPHF Szent Mária Magdolna Gyakorló Általános Iskola

    taraizoli@citromail.hu

References

Bettelheim, B. (2011). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Budapest: Corvina

Boldizsár, I. (2009). Mesék életről, halálról és újjászületésről. Budapest: Magvető Könyvkiadó

Boldizsár, I. (2004). Mesepoétika: Írások mesékről, gyerekekről, könyvekről. Budapest: Akadémiai Kiadó

Boldizsár, I. (1997). Varázslás és fogyókúra: Mesék, mesemondók, motívumok. Budapest: Kijárat Kiadó

Campbell Ernst, L. (2005). Little Red Riding Hood: A Newfangled Prairie Tale. New York: Aladdin Paperback

Kádár, A. (2013). Mesepszichológia: Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Budapest: Kulcslyuk Kiadó

Kopházi-Molnár, E. (2016). Olvassunk mesét… de melyiket? avagy rövid barangolás a modern meseátiratok útvesztőjében In: Kolosai Nedda, M Pintér Tibor (Ed.): A gyermekkultúra jelen(tőség)e. Budapest: ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, 2016. pp. 198-211. [online] http://gyermekkultura.tok.elte.hu/docs/Gyermekkultura_ebook.pdf .04.25.]

Kőpataki, K. (2008). A gyermek és mese kapcsolata: Felmérés 8-11 éves nagykőrösi diákok körében. Debrecen, Szakdolgozat In: DEA [online] Debrecen [2008] [2016.04.24.] >URL https://dea.lib.unideb.hu/dea/bitstream/handle/2437/66654/Kopataki_Krisztina_ 2008.pdf?sequence=1

Lang, A. (1891). The Blue Fairy Book. London: Longmans, Green and Company

Múlt kor: Több ezer évnyi erőszakról szól a Piroska és a farkas. In: Múlt kor honlapja [online] http://multkor.hu/20090911_tobb_ezer_evnyi_eroszakrol_szol_a_ piroska_es_a_farkas [2016.03.13.]

Petrolay, M. (1977). Gondolatok a gyermekirodalomról. Budapest: Tankönyvkiadó

Pirosbúbocska. In: Grimm, Jacob és Wilhelm (1989), Örök mesék, Budapest: Magvető Könyvkiadó pp. 121–125.

Tehrani, J. J. (2013). The Philogeny of Little Red Riding Hood [online] http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0078871 [2016.04.24.]

Published

2017-06-26

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The case of Little Red Riding Hood and the/MEGA Wolf with granny. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(1-2), 135-158. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.8