The motivations and needs of teachers’ training

Authors

  • Ildikó Deichlerné Könyves Tinódi Lantos Sebestyén Általános Iskola
  • Andrea Bencéné Fekete Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.6

Abstract

The aim of the research is to examine the teachers’ motivation for learning and training. Research was directed towards to explore the factors that influence educators in learning, training, motivation, and to what extent the various motives influenced individuals’ self-education. Research issues include the verification of the topic whether the educator career has or has not changed the introduction of the training needs and the training product.
In the light of the results of the research motivational opportunities, techniques that have been applied to learning, trainings, motivation to help educators meet the leaders of the institution are presented. In a knowledge-based society it is important for educators to learn how to support the new knowledge, the development of competences.

Author Biographies

  • Ildikó Deichlerné Könyves, Tinódi Lantos Sebestyén Általános Iskola

    ildikonyves@gmail.com

  • Andrea Bencéné Fekete, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Neveléstudományi Intézet

    egyetemi docens
    fekete.andrea@ke.hu

References

A 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700277.KOR [2016. 10. 18.]

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300326.KOR [2016. 10. 18.]

Akkreditáció? Garancia, minőség, hitelesség /Pedagógus-továbbképzések. [2015] Oktatási Hivatal, Budapest 2015.

Bajusz, K. (2000). A felnőttkori tanulás motiváció – Felnőttkori tanulási képességek. In: Tudástár, Esély 2000 – konferencia [online] http://ofi.hu/tudastar/esely-2000-konferencia/felnottkori-tanulas [2016.09.23]

Bajusz, K. (2016). Időskori tanulás. [online] https://www.ofi.hu/tudastar/bajusz-klara-idoskori [2016. 10. 24.]

Fináncz, J. (2015). Társadalmi partnerek kapcsolata a Kaposvári Egyetem Pedagógiai karával. In: Bencéné Fekete, A. (Ed.), Gyakorlat – képzés – hálózatok az intézményi pedagógiai kooperációban. (pp.31–37). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.

Kereszty, O. (Ed.) (2008). Interdiszciplinaritás a pedagógiában. Kaposvár: Kaposvári Egyetem.

Majoros, P. (2004). A kutatásmódszertan alapjai. Budapest: Perfekt Kiadó.

Maylander, E. (2008): Használjunk a bér helyett valódi motivációs eszközöket [online] http://www.hrportal.hu/hr/hasznaljunk-a-ber-helyett-valodi-motivacios-eszkozoket-20081126.html [2016.10.08.]

Nagy, J. (1998). A kognitív motívumok rendszere és fejlesztése 1–2. rész. Iskolakultúra, 11.sz. pp. 73–86.p.

Réthy, E-né. (2003). Motiváció, tanulás, tanítás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest: Okker Oktatási Iroda.

Sági, K. – Varga, J.(2015). Pedagógusok / A pedagógus-továbbképzés szabályozása és hazai gyakorlata. In: Oktatási Hivatal honlapja [online] http://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl/ projekhirek/pedagogusok?itemNo=1 [2016.09.22]

Sió, L. – Bogdány, Z. (2015). Továbbképzés, tanulás, szakmai fejlődés. Oktatási Hivatal, Budapest.

Smith, R.. Learning how to learn. [online] http://www.szitoimre.com/feladat/adultlearn.pdf [2015.12.15.]

Sz. Molnár, A.(é.n.). A tanuló felnőtt. [online] http://www.diral.hu/publikaciok/A_tanul%C3%B3_feln%C5%91tt.pdf [2016. 10. 18.]

Published

2017-06-26

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The motivations and needs of teachers’ training. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(1-2), 101-122. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.6