A mentori tevékenység szerepe a pedagógusképzésben – egy konduktor-tanító szakos hallgatók körében végzett pilot-vizsgálat tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.56-69Schlagwörter:
mentor, pályakezdő pedagógus, pályaszocializációAbstract
A mentor szerepe egy iskola életében egyértelműen kiemelkedő jelentőségű. Mivel a pályakezdő pedagógus pályán maradását döntően meghatározzák a kezdeti időszak tapasztalatai, nem lényegtelen tehát, hogy milyen színvonalon végezzük ezt a tevékenységet. A gyakorlóiskola a pedagógusképzésben az a terep, ahol a hallgatók a felsőoktatási intézményben elsajátított elméleteket a gyakorlatban megvalósítják. Mind az intézménynek, mind pedig az ott mentori szerepet betöltő tanároknak rendkívül nagy a jelentősége, hiszen a pályakezdő itt találkozik először „élesben” a pedagógus hivatással. E témakörben már megjelent szakirodalmi ismereteket felhasználva majd azokat továbbgondolva feltáró jellegű kutatásomban feltérképeztem a Semmelweis Egyetem Pető András Kar konduktor-tanító specializációs hallgatók külső gyakorlathoz kapcsolódó attitűdjeit, a mentori tevékenységről alkotott véleményüket, a mentor-hallgató közötti kapcsolat a gyakorlat sikerességére gyakorolt hatását, és a pályakezdő pályaszocializációját befolyásoló tényezőket. Megismertem a részükről megfogalmazott igényeket és a mentortól elvárt segítséget, támogatást.
Literaturhinweise
Czető, K. (2010). Összefoglaló áttekintés a hazai gyakorlatvezető mentortanár-képzésekről. In M. M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 45–72). ELTE Eötvös Kiadó.
Di Blasio, B., Paku, Á., & Marton, M. (2011). A mentor, mint kapuőr a tanári professzió kialakításában. Új Pedagógiai Szemle, 61(11–12), 183–193.
Falus, I. (2003). A pedagógus. In I. Falus (Ed.), Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Hunya, M., & Simon, G. (2013). A gyakornokok támogatása. Szakirodalmi összefoglaló 1–25. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/t315_mentor_ szakirodalmi_osszefoglalo.pdf
Jáki, G. (2010). Tanárjelöltek és pályakezdő tanárok mentorálása az iskola világában. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 73–105). ELTE Eötvös Kiadó.
Kállai, G., & Szemerszki, M. (2015). Pedagógushallgatók a képzés elején. Educatio, 24(1), 123–128. http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=106
Káplár-Kodácsy, K., & Dorner, H. (2017). Felnőttkori tanulási modellek a reflektív gyakorlat szolgálatában. A mentori munka, mint felnőttkori tanulásszervezési forma. Neveléstudomány, 5(3), 31–49. https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.3
Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2011). The Kolb Learning Style Inventory - Version 4.0. Experience Based Learning Systems, Inc.
Kotschy, B. (2009). Új elemek a tanárképzés rendszerében. Educatio, 18(3), 371–378.
Kotschy, B. (2011). Mentorálás – A pályakezdő tanárok támogatása. Interjú Kotschy Beátával. In E. Szegedi (Ed.), Alma a fán: Fókuszban a tanulás támogatása (pp. 40–46.) https://tka.hu/docs/palyazatok/alma_a_fan_-_fokuszban_a_tanulas_tamogatasa_2014.pdf
Kotschy, B., Sallai, É., & Szőke-Milinte, E. (2016). Mentorok tevékenységének támogatása, Segédanyag a köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusgyakornokok mentorainak. Oktatási Hivatal.
Koukounaras-Liagkis, M., Karavas, E., & Papaioannou, M. (2024), "Using the “most significant change” technique to evaluate the teaching competence and psycho-emotional development of prospective teachers during the teaching practicum", International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(3), 295–312. https://doi.org/10.1108/IJMCE-04-2023-0037
Nádasi, M. (2010). Tanárjelöltek, pályakezdők, vezetőtanárok a tanárrá válás kritikus szakaszairól. Tapasztalatok bemutatása In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 105–113). ELTE Eötvös Kiadó.
Nádasi, M. (2011). A mentorképzés tartalmáról. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 7–16). ELTE Eötvös Kiadó.
Relihan, M.C., & O'Donovan, R. (2024). "Putting the cart behind the horse: conceptualising the “emotionality” of mentoring in initial teacher education", International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(4), 511–526. https://doi.org/10.1108/IJMCE-07-2023-0070
Sági, M. (2010). Tanárjelöltek oktatással kapcsolatos nézeteinek alakulása a tanítási gyakorlat folyamán. Empirikus vizsgálat. In M. M. Nádasi (Ed.) A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 115–140). ELTE Eötvös Kiadó.
Simon, G. (2013). A gyakornokokat támogató rendszer koncepciója Elméleti alapvetés OFI TÁMOP-3.1.5/12-2012-0001 Pedagógusképzés támogatása 19. http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/ t315_gyak_tamrendsz_koncepcio_130708.pdf
Szivák, J. (1999). A kezdő pedagógus. Iskolakultúra, 9(4), 3–13.
Szivák, J. (2003). A kezdő pedagógus. In I. Falus (Ed.), Didaktika - Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Szivák, J. (2011). A reflektív gondolkodás fejlesztése. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 126–136). ELTE Eötvös Kiadó.
Szivák, J., Lénárd, S., & Rapos, N. (2011). Mentor és tanárjelölt az összefüggő egyéni gyakorlaton – módszertani ajánlás. In M. M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 17–37). ELTE Eötvös Kiadó.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Perger Katalin

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.