Az élethosszig tartó tanulás jelentősége és megvalósulásának lehetőségei a gyakorló pedagógus munkájában

Szerzők

  • Horák Rita
  • Czékus Géza

Absztrakt

Napjaink rohamosan fejlődő, szüntelenül és felgyorsult ütemben változó világa, valamint a megnövekedett információáramlás nagy kihívás elé állítja a 21. század pedagógusát is. Ennek eredménye, hogy a pedagógus – amennyiben lépést akar tartani a megváltozott körülményekkel – akarva-akaratlanul a minőséges munka és a korszerű módszerek elsajátítása érdekében kénytelen szüntelenül, élethosszig tanulni, tovább képezni magát. A pedagógus feladatának megkönnyítése érdekében számos állami szinten akkreditált továbbképzésre van lehetőség Szerbiában. A munkában 8 vajdasági, magyar nyelven is működő általános iskola tanítóit kérdeztük meg arról, hogy ők hogyan élik meg az élethosszig tartó tanulást, milyen gyakran járnak továbbképzésekre, mennyire tartják ezeket hasznosnak, mit változtatnának rajtuk, és hogyan tennék hatékonyabbá őket.

Hivatkozások

Buchberger, Friedrich, Bartolo Paiva Campos, Daniel Kallos, Joan Stephenson (Eds)(2000): Green Paper on Teacher Education in Europe – High Quality Teacher Education for High Quality Education and Training. Thematic Network on Teacher Education in Europe, Umea, Sweden

Cseh, Györgyi (2009): A tanítóknak szóló pedagógus-továbbképzések szerepe a személyre szóló nevelés megvalósításában. In.: Szabó Mária (szerk.) Tanulás-tanítási módszerek fejlesztése. A jövő előszobája – Tanulmányok a közoktatás kezdőszakaszáról. Budapest: OKI, 1-2. http://www.ofi.hu/tudastar/jovoeloszobaja/tanitoknak-szolo Letöltve: 2012. 11.13

European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning (2012): European Commission, Brussel.

Góbor Zoltán, Horák Rita (2012): A továbbképzések és az élethosszig tartó tanulás jelenléte és gyakorlati hasznosítása a vajdasági tanárok körében. Tudás és tanulás neveléstudományi konferencia. Kolozsvár. 35. Absztrakt.

John Coolahan: Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning 2002 OECD. Ford. Békési Kálmán. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00113/2007-05-ot-Coolahan-Tanarkepzes.html Letöltve: 2012.11.09

Katalog stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača, stručnih saradnika i direktora za školsku 2011/2012. godinu.

Korom Erzsébet (2010): A tanárok szakmai fejlődése − továbbképzések a kutatásalapú tanulás területén. Iskolakultúra Online 1. 78–91 http://www.iskolakultura.hu/iol/korom.pdf Letöltve: 2012. 11. 8.

Kraiciné Szokoly Mária (2000): Az egész életen át tartó tanulás, felnőttoktatás, felsőoktatás kihívások az ezredfordulón. Zempléni Szemle, Sárospatak.

Kraiciné Szokoly Mária (2009): Az élethosszig tartó tanulás kihívásai: középpontban a tanuló szervezet. Iskolakultúra. 12. 131. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00143/pdf/2009-12.pdf#page=131 Letöltve 2012. november 9.

Lakatosné Török Erika (2010): Informatikai kompetencia, oktatási stratégiák és módszerek a pedagógiai innováció szolgálatában – vizsgálatok nemzetközi fejlesztő programban részt vevő pedagógusok körében. PhD értekezés, Szeged.

Lieberman, Ann, Miller, Lynne (2000): Teaching and Teacher Development: A New Synthesis for a New Century. In Brandt, R.S. (Ed) Education in a New Era. Alexandria. 47 65.

OECD (1996a): Lifelong learning for all. Paris.

Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju sticanju znanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika ("Sl. glasnik RS", br. 13/2012) http://inkluzivnoobrazovanje.rs/files/Pravilnik_strucno_obrazovanje.pdf Letöltve 2012. 11. 9.

Pešikan, Ana (2005): Profilisanje budućih diplomiranih stručnjaka, Psihologija, Vol. 38, 239 253. doi: https://doi.org/10.2298/PSI0503239P

Torres, Rosa Maria (1996): Without reform of teacher education there will be no reform of education, Prospects, vol. XXVI, No. 3, 447–467. doi: https://doi.org/10.1007/BF02195051

ZOUV- Zavod za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja. http://www.zuov.gov.rs/novisajt2012/arhiva.html Letöltve: 2012.11.07

Letöltések

Megjelent

2012-12-30

Folyóirat szám

Rovat

Közlemények

Hogyan kell idézni

Az élethosszig tartó tanulás jelentősége és megvalósulásának lehetőségei a gyakorló pedagógus munkájában. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 187-196. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5152

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei