Why Was the Reform of Hr of Public Education Necessary?
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.1Abstract
In Hungary the entire reform of education is going on. New types of institutions, trainings appear. The National Curriculum is under revision. The nationalization of the institutions, the introduction of the supervisory system and the teachers’ career model were important steps. The study deals with the pros and cons of the necessity of the introduction of the career model. Through the description of the situation of public education it can be seen that a step had to be taken to avoid „functional illiteracy”. It is because our falling behind has been increasing compared not only to OECD states, but to our earlier performance as well. It makes a comparison between the teachers’ career model and the performance-linked wage-payment which functions excellently in the competitive sector. The categories of the career model are introduced in a few sentences and the way the teacher can access them.
References
Antalné Szabó Á., Hámori V., Kimmel M., Kotschy B., Móri Á., Szőke M. E., Wölfling Zs. (2016). Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és pedagógus II. fokozatba lépéshez, 3. kiadás, Oktatási Hivatal
Balázsi I., Ostorics L., Szalay B., Szepesi I., Vadász C. (2012). PISA 2012 Összefoglaló jelentés, OH Budapest, pp. 13–47.
Bencéné Fekete, A. (2015a). Hálózatok a tehetséggondozásban Magyarországon. Acta Acientiarum Socialium,43. 5–6. sz. pp. 143–152.
Bencéné Fekete, A. (2015b). Hálózat a minőségi oktatás és képzés érdekében. In: Bencéné Fekete, A. (Ed.), Felsőoktatási hálózati kapcsolatok az intézményi pedagógiai kooperációban, (pp. 69–70). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Belfield C. R. – Heywood J. S. (2008) : A tanárok teljesítmény alapú bérezése: meghatározók és következmények (Performance pay for teachers: Determinants and consequences.) Economics of Education Review, 27. 243-252. doi: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.01.002
Culter T., Waine B. (2000). Mutual Benefits or managerial control? The role of appraisal is performance related pay for teachers. British Journal of Educational Studies, 48.évfolyam 2 szám pp.170–182. doi: https://doi.org/10.1111/1467-8527.t01-1-00140
Falus I (szerk.) (2011). Tanári pályaalkalmasság –kompetenciák – sztenderdek. Nemzetközi áttekintés. Eger: Eszterházy Károly Főiskola
Heneman III, H. G. és Milanowski, A. T. (1999). Teachers Attitudes about Teacher Bonuses Under School-Based Performance Award Programs. Journal of Personnel Evaluation in Education. 12.4. 327-341. doi: https://doi.org/10.1023/A:1008063827691
Johnson, S. (1984). Merit pay for teachers: a poor prescription for reform. Harvard Educational Review, vol 54, pp. 175–185. doi: https://doi.org/10.17763/haer.54.2.36264448513xp4t5
Odden A, Kelley C.(1997). Paying Techers for What They Know and Do. Thousan Oaks. Ca. Corwin Press
Karoliny, M.-né, és Poór, J. (2010). Emberi erőforrás menedzsment kézi-könyv. Rendszerek és alkalmazások. Budapest: Complex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft.
Murnane, R. J. és Cohen, D. K. (1986). Merit Pay and the Evaluation Problem. Why Most Merit Pay Plans Fail and a few Survive? Harvard Edition Review, vol. 56, pp. 1–17. doi: https://doi.org/10.17763/haer.56.1.l8q2334243271116
Polónyi I, Tímár J (2001). Tudásgyár vagy papírgyár. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.
Odden, A. és Kelley, C. (2002). Paying Teachers For What They Know And Do: New And Smarter Compensation Strategies To Improve Schools. 2nd Edition, California: Corwin Press.
OECD PISA 2012 Results in Focus – What 15 year olds know and what they can do with what they know – OECD 2012. [online] http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf, [2015.10.12.]
Ollé J., Lévai D., Domonkos K., Szabó O., Papp-Danka A., Czirfusz D., Habók L., Tóth R., Takács A., Dobó I. (2013). Digitális állampolgárság az információs társadalomban. Budapest: Eötvös Kiadó
Richardson, R. (1999). Performance-related pay in schools: an assessment of the Gren Papers. London: NUT
Sági M., Varga J., (2010). Pedagógusok. In: Jelentés a magyar közoktatásról. [online] http://www.ofi.hu/kiadvanyaink/jelentes-2010/18-pedagogusok [2016.06.10.]
Stiglitz, J. E.(2000). A kormányzati szektor gazdaságtana, KJK – Kerszöv
Storey, A. (2000). ‘A leap of faith? Performance pay for teachers. Journal of Education Policy, vol. 15, no. 5, pp 509–523. doi: https://doi.org/10.1080/026809300750001667
Szárny és Teher: A magyar oktatás helyzetének elemzése (2009) háttéranyag mek.oszk.hu/07900/07999/pdf/szarny-teher-oktatas-hatteranyag.pdf [2016.09.21.]
Teachers Matter (2005): Teachers matter. Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris. OECD-Education Committee. http://www.oecd.org/dataoecd/39/47/34990905.pdf Magyarul: A tanárok számítanak. A hatékony pedagógusok pályára vonzása, fejlesztése és a pályán való megtartása. http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Manage- ment/oecd/education/teachers-matter-attracting-developing-and-retaining-effective- teachers_9789638739940-hu [2016.09.20.]
Tomilison, H. (2000). Proposals for Performance Related Pay in English Schools. School Leadership and Managment doi: https://doi.org/10.1080/13632430050128327
Varga J. (2008). Oktatás – gazdaságtan. Budapest: Közgazdasági Szemle Alapítvány.
A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet – a pedagógusok előmeneteli rendszere [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor [2016.09.21.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Bertalan Péter Tamás, Horváth Szilárd

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

