Outdoor élménypedagógia a szociális kompetenciák fejlesztése érdekében
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2025.1.5-21Schlagwörter:
élménypedagógia, outdoor, szociális kompetencia, fejlesztés, módszerAbstract
A tanulmány az outdoor élménypedagógiai módszert, valamint várható fejlesztő hatását mutatja be a szociális kompetenciák területén, egy konkrét pedagógiai kísérlet segítségével. A kísérlet során több módszert ötvöztünk (interjúk, kérdőívek, szociális kompetenciamérés, szociometria). A bemeneti mérések eredményeinek tükrében célként tűztük ki az érintett tanulók érzelmi intelligenciájának, együttműködési képességének, valamint kommunikációs készségeinek a fejlesztését egy nyolc alkalmas élménypedagógiai programsorozattal. Ennek hatásait újabb mérésekkel vizsgáltuk és megállapítottuk, hogy bár az osztályközösség jelentősen erősödött, a tanulók szociális kompetenciái a kezdeti állapothoz képest kismértékben indultak fejlődésnek.
Literaturhinweise
Balázs, É. (1997). Pedagógiai kísérlet. In Z. Báthory, & I. Falus (Eds.), Pedagógiai lexikon III. (pp. 146–147). Kerban Könyvkiadó
Csajka, E., & Csimáné Pozsegovics B. (2015). Az élménypedagógia és a Komplex Instrukciós Program integrációjánal lehetséges szinergiái. In Á. Domokos, & P. Gombos (Eds.), A megújulás útjai I. A KIP módszer háttere és elterjesztése a Dél-Dunántúli Régióban (pp. 74–88). Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Csajka, E., & Csimáné Pozsegovics, B. (2019). A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszerével hátrányos helyzetű gyermekek körében. Képzés és Gyakorlat, 17(2), 67–77. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5
Csíkos, Cs. (2012). Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana. Gondolat Kiadó.
Fang, B. et al. (2021). A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effects of Outdoor Education Programs on Adolescents’ Self-Efficacy. Perceptual and Motor Skills, 128(5), 1–27. https://doi.org/10.1177/00315125211022709
Jeffs, T., & Ord, J. (2018). Rethinking Outdoor, Experiential and Informal Education: Beyond the Confines. Routledge.
Kispéter, A., & Sövényházi, E. (2008). Élménypedagógia – Csapatépítő játékok. Bába Kiadó.
Komár, Z. (2017). Generációelméletek. Új köznevelés, 7(8–9), 14–16.
Kósáné, Ormai V. (2010). A mi iskolánk – Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. ELTE Eötvös Kiadó.
Liddle D., M. (2008). Tanítani a taníthatatlant. Pressley Ridge.
Mészáros, V., & Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai Szemle, 60(1–2), 55–72.
Reynolds, O. (2018). A critical analysis of outdoor learning experiences and the impact on pupil development and conceptual understanding. The STeP Journal: Student Teacher Perspectives, 5(1), 22–29.
Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, D. (2019). Generációs gondolkodás – A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Menedzsment, 48(Különszám2), 3–15. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/861
Szerző nélkül (2014). Training of trainers, Outward Bound Romania. Élmény- és Kalandpedagógiai Továbbképzési anyag.
Zsolnai, A. (1994). A szociális készségek fejlesztésének lehetőségei gyermekkorban. Magyar pedagógia, 94(3–4), 293–302. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tanulasban_akadalyozottak/ Zsolnai_MP9434.pdf
Zsolnai, K. (2009). A pedagógus szerepe a szociális készségek fejlesztésében. http://rpi.reformatus.hu/hatteranyagok/MRN/MRN4_2009Dec.pdf
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Csajka Edina

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

