Tanárjelöltek IKT-kompetenciájának jellemzői és fejlesztési lehetőségei

Szerzők

  • Dringó-Horváth Ida Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Német és Holland Nyelvű Kultúrák Intézete, Német Nyelv és Irodalom Tanszék
  • Gonda Zsuzsa Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet, Mai Magyar Nyelvi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.2

Absztrakt

A tanulmány a tanári IKT-kompetencia fejlesztésének jelentőségét és lehetőségeit kívánja bemutatni a tanárképzésben. Először sor kerül a tanári IKT-kompetencia fogalmának és elemeinek tisztázására, valamint a terület fejlesztésével összefüggő tényezőknek, többek között a tanárképzés szerepének, jelentőségének bemutatására. Ezt követően áttekintést kapunk a tanárképzésben végzett eddigi, IKT-komponensekre fókuszáló kutatásokról, melyek egyik fontos jellemzője, hogy főként a tanárjelöltek IKT-hozzáférésére, aktivitására és attitűdjére irányultak, az IKT-kompetenciát csak kisebb mértékben vizsgálták. Részben ez indokolja annak a – továbbiakban részletesen bemutatott – kutatásnak a jelentőségét, mely a tanárjelöltek IKT-kompetenciáira és a fejlesztés lehetőségeire koncentrál. A kutatás felépítésének, legfontosabb kérdéseinek valamint mérőeszközeinek bemutatása után a pilot-vizsgálatok első eredményeinek taglalása, végül a kutatás további tervezett menetének tárgyalása következik.

Szerző életrajzok

  • Dringó-Horváth Ida, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Német és Holland Nyelvű Kultúrák Intézete, Német Nyelv és Irodalom Tanszék

    PhD, egyetemi docens
    dringo.horvath.ida@gmail.com

  • Gonda Zsuzsa, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet, Mai Magyar Nyelvi Tanszék

    PhD, egyetemi adjunktus
    zsuzsi.gonda@gmail.com

Hivatkozások

Antalné, Szabó Á. (2015). Paradigmaváltás az anyanyelvi nevelésben és a magyartanárképzésben. In: Antalné, Szabó Á. – Laczkó, K. – Raátz, J. (Eds.), Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok 2. Szakpedagógiai körkép 1. Anyanyelv- és irodalompedagógiai tanulmányok. (pp. 9–28) Budapest: ELTE.

Becta (2007). Evaluation of the Primary Schools Whiteboard Expansion Project. [online] forrás [2012. február 9.]

Czédliné, Bárkányi É. (2013). IKT eszközök használata az oktatásban. In: Karlovitz, J. T. – Torgyik, J. (Eds.), Vzdelávanie, výskum a metodológia. (pp. 332–343). Komárno: International Research Institute..

EACEA P9 Eurydice (2011). Schlüsselzahlen zum Einsatz von IKT für Lernen und Innovation an Schulen in Europa. [online] forrás [2014. 04. 30.]

Falus, I. (2001). Gondolkodás és cselekvés a pedagógusok tevékenységében. In: Báthory, I. – Falus, I. (Eds.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből. (pp. 213–235). Budapest: Osiris Kiadó.

Gonda Zs. (2016). Tanárjelöltek kommunikációja az IKT-osztályteremben. Anyanyelv-pedagógia, 9. évf. 2. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/pdf/Anyp_IX_2016_2_2.pdf [2016. október 3.] DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2016.2.2

Hercz, M. – Nguyen, Thanh N. – Petró, T. (2010). A tanári szövegértés-fejlesztő és IKT-kompetencia. Anyanyelv-pedagógia 3. évf. 2. sz. [online] http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=259 [2012. április. 15.]

Hercz, M. (2007). A pedagógusok gondolkodása a gyermekek kognitív fejlődéséről és fejlesztéséről. PhD értekezés (kézirat). Szeged: Szegedi Tudományegyetem SZTE BTK, Neveléstudományi Doktori Iskola.

Hercz, M. (2008). Professzionális tanárképzés az Európai Unióban 1.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája. Iskolakultúra, 18. évf. 3–4. sz. pp. 96–123.

Hercz, M. (2015). Pedagógushallgatók pályaszocializációjának alakulása a tanítási gyakorlatokon. In: Major, É. – Veszelszki Á. (Eds.), A tanárrá válás és a tanárság kutatása: A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. (pp. 9–27). Budapest: ELTE.

Hunya, M. – Tartsayné Németh, N. – Kőrösné Mikis, M. – Tibor, É. (2011). eLEMÉR gyorsjelentés az informatikai eszközök iskolafejlesztő célú alkalmazásáról. Budapest: Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet.

Hunya M. (2014). Hogy is áll a közoktatás? IKT-használat nemzetközi összehasonlításban. ESSIE 2013 eLEMÉRÉS. Oktatás-Informatika, 6. évf. 1. sz. pp. 7–26.

Hülber, L. (2015). Interaktív online környezetek a kontakt osztálytermi tevékenység támogatásában. In: Lévai, D. – Papp-Danka, A. (Eds.), Interaktív oktatásinformatika. (92–112). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Kárpáti, A. – Hunya, M. (2009). Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakítására – a U-Teacher projekt I. Új Pedagógiai Szemle. 59. évf. 2. sz. pp. 65-106.

Kárpáti, A. (2013). Az informatikai kompetenciától a digitális pedagógiáig. In: Dringó-Horváth, I. – N. Császi, I. (Eds.), Digitális tananyagok – Oktatásinformatikai kompetencia a tanárképzésben. Budapest: L’Harmattan. [online] http://www.kre.hu/ebook/dmdocuments/oktatasi_segedanyag/chap_2.html [2015. 02. 22.]

Kelemen, R. (2008). Az interaktív tábla néhány módszertani lehetősége a közoktatásban és a tanárképzésben. Iskolakultúra Online 2. [online] http://www.iskolakultura.hu/iol/iol_2008_176-187.pdf [2012. február 14.]

Lévai, D. (2014). A pedagógus kompetenciái az online tanulási környezetben zajló tanulási-tanítási folyamat során, Budapest: ELTE, Eötvös Kiadó.

Martin, A. (2005). A European Framework for Digital Literacy, DigEuLit Project. Journal of eLiteracy Vol. 2. [online] http://www.jelit.org/65/01/JeLit_Paper_31.pdf [2014. április 5.]

Molnár, Gy. (2011). Az info-kommunikációs technológiák hatása a tanulásra és oktatásra. Magyar Tudomány. [online] http://www.matud.iif.hu/2011/09/03.htm [2012. 03. 28.]

Molnár, Gy. – Kárpáti, A. (2012). Informatikai műveltség. In: Csapó, B. (Ed.), Mérlegen a magyar iskola. (381–416). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Papp-Danka A. (2014). Az online tanulási környezettel támogatott oktatási formák tanulásmódszertanának vizsgálata. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. [online] http://www.eltereader.hu/kiadvanyok/az-online-tanulasi-kornyezettel-tamogatott-oktatasi-formak-tanulasmodszertananak-vizsgalata/ [2015. 03. 22.]

R. Tóth, K. – Molnár, Gy. (2009). A jövő tanárainak IKT ismeretei és elvárásai. Pedagógusképzés, 7. évf. 1. sz., pp. 25–41. DOI: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.1.02

Smith, F– Hardman, F. – Higgins, S. (2006). The impact of interactive whiteboards on teacher-pupil interaction in the National Literacy and Numeracy strategies. British Educational Research Journal, Vol. 32. Issue 3. pp. 443–457. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920600635452

Sugár, A. (2009). Tanárok és már értelmiségiek [online] http://ofi.hu/tudastar/tanari-palya/tanarok-mas [2015. 03. 22.]

TALIS (2013) The OECD Teaching and Learning International Survey. Results. [online] http://www.oecd.org/edu/school/talis-2013-results.htm [2015. 02. 14.]

Tompa, K. (1991). Tanárjelöltek és az információs technológia Magyarországon és Finnországban, 1991-ben. Magyar Pedagógia, 91. évf. 2. sz. pp. 105–130.

Letöltések

Megjelent

2018-06-23

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Tanárjelöltek IKT-kompetenciájának jellemzői és fejlesztési lehetőségei. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(2), 21-48. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.2