Az ének-zene tagozatos és a normál tanterv szerint tanulók éneklési képességének összehasonlító vizsgálata

Szerzők

  • Kovács Katalin Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar Ének-zenei Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola https://orcid.org/0000-0003-2233-9403
  • Józsa Krisztián Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet https://orcid.org/0000-0001-7174-5067
  • Szabó Norbert Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0003-4891-7718
  • Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar Művészettudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport https://orcid.org/0000-0002-5343-9434

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.40-55

Kulcsszavak:

éneklési képesség, keresztmetszeti vizsgálat, zenei nevelés, általános iskola, ének-zene tagozat

Absztrakt

A kutatás az éneklési képesség fejlődését vizsgálja ének-zene tagozatos, valamint normál tantervű, 6–13 éves tanulók körében. Az éneklési képesség vizsgálata egyéni tesztfelvétel formájában történt saját fejlesztésű mérőeszközzel. A mintát 160 ének-zene tagozatos és 476 nem ének-zene tagozatos, 1., 3., 5. és 7. évfolyamos tanuló alkotta. Az eredmények szerint az ének-zene tagozatos tanulóknak a normál tantervű oktatásban résztvevőkkel összehasonlítva valamennyi évfolyamon szignifikánsan fejlettebb az éneklési képessége. Az 1. és 3. évfolyam között mindkét oktatási formában szignifikáns mértékű a fejlődés. 3. és 5. évfolyam között nem mutatható ki további előrelépés, az 5. és 7. évfolyam között szignifikáns mértékű a visszafejlődés a nem ének-zene tagozatosok körében. Az ének-zene tagozaton megvalósuló több gyakorlási lehetőség az éneklési képesség általános fejlettsége terén nem eredményezi az éneklés gyorsabb ütemű, jelentősebb fejlődését. Azonban két fontos részkészség, a daléneklés és a hangminőség fejlődésére pozitív hatást gyakorol az ének-zene tagozatos képzés.

Szerző életrajzok

  • Kovács Katalin, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar Ének-zenei Tanszék, Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

    kovacs.katalin@tok.elte.hu

  • Józsa Krisztián, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet

    jozsa.krisztian@uni-mate.hu

  • Szabó Norbert, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Neveléstudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

    szabo.norbert@uni-mate.hu

  • Janurik Márta, Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar Művészettudományi Intézet, MTA-MATE Kora Gyermekkor Kutatócsoport

    gevayne.janurik.marta@zmk.szte.hu

Hivatkozások

Asztalos, A. (2019). Zenei képességfejlesztés az általános iskolában. Parlando, 5. https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Asztalos_Andrea.pdf

Brown, W. S., Hunt, E., & Williams, W. N. (1988). Physiological differences between the trained and untrained speaking and singing voice, Journal of Voice, 2(2), 102–110. https://doi.org/10.1016/S0892-1997(88)80065-1

Erős, I. (1993). Zenei alapképesség. Akadémiai Kiadó.

Gembris, H. (2002). The development of musical ability. In R. Colwell, & C. Richardson (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning (pp. 487–509). Oxford University Press.

Gévayné Janurik, M. (2010). A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4–8 éves kor között [PhD értekezés]. Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/602/1/Janurik_M_Disszert%C3%A1ci%C3%B3.pdf

Gordon, E. E. (1965). Musical aptitude profile manual. Houghton Mifflin.

Janurik, M., & Józsa, K. (2012). Findings of a three months long music training programme. Hungarian Educational Research Journal, 4(2), https://doi.org/10.5911/HERJ2012.04.01

Janurik, M., & Józsa, K. (2013). A zenei képességek fejlődése négy- és nyolcéves kor között. Magyar Pedagógia, 113(2), 75–99.

Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettterv_ alt_isk_1_4_evf

Kerettanterv az általános iskola 5–8. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_ alt_isk_5_8/

Kodály, Z. (1964). Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok. (sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc) I. kötet. (pp. 117–118). Zeneműkiadó Vállalat.

Kovács, K., Szabó, N., Józsa, K. & Janurik, M. (2024). Az éneklési képesség keresztmetszeti vizsgálata általános iskolás tanulók körében. Magyar Pedagógia, 124(2), 111–142. https://doi.org/10.14232/mped.2024.2.111

Lakner, T. (2020a). Ének-zene 5. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ05TA

Lakner, T. (2020b). Ének-zene 6. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ06TA

Lakner, T. (2020c). Ének-zene 7. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ07TA

Lakner, T. (2020d). Ének-zene 8. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ08TA

Nagy, J. (2003). Az eredményesebb képességfejlesztés feltételeiről és lehetőségeiről. Iskolakultúra, 13(8), 40–52.

Nemzeti alaptanterv (2020). Magyar Közlöny, 17, 290–446.

Nichols, E. B. (2015). Critical variables in singing accuracy test construction: A review of literature. National Association for Music Education. 35(1), 39–46. https://doi.org/10.1177/8755123315576764

Rápli, Gy. (2020a). Ének-zene 1. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ01TA

Rápli, Gy. (2020b). Ének-zene 2. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ02TA

Rápli, Gy. (2021). Ének-zene 3. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ03TA

Rápli, Gy. (2022). Ének-zene 4. tankönyv. Oktatási Hivatal. https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ENZ04TA

Seashore, C. E. (1919). Measures of music talent. Academic Press.

Sloboda, J. A., Davidson, J. W., Howe, J. A. M., & Moore, D. G. (1996). The role of practice in the development of performing musicians. British Journal of Psychology, 87(2), 287–309. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1996.tb02591.x

Turmezeyné Heller, E., Máth, J., & Balogh, L. (2005). Zenei képességek és iskolai fejlesztés. Magyar Pedagógia, 105(2), 207–236.

Letöltések

Megjelent

2025-02-11

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Az ének-zene tagozatos és a normál tanterv szerint tanulók éneklési képességének összehasonlító vizsgálata. (2025). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 22(2), 40-55. https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.40-55

Hasonló cikkek

41-50 a 385-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.