Környezetjog a felsőoktatásban
DOI:
https://doi.org/10.56617/tl.4181Schlagwörter:
fenntarthatóságra nevelés, környezetvédelem, környezetjog, felsőoktatás, környezeti tudatosság, környezeti nevelés, környezeti tárgyakAbstract
A fenntarthatóság megvalósításában az oktatásnak megkülönböztetett szerepe van. Különösen igaz ez azokra a szakmákra, amelyek a környezethasználat kötelező normáinak, a jogszabályi kereteknek a kialakításában illetve végrehajtásában vesznek részt. A jogászok környezeti ismereteinek elmélyítése és az érintkező szakmák kurrikulumain belül a környezetjog megfelelő oktatása nélkül aligha várható mélyreható változás a mindennapokban. Kutatásunk során azt vizsgáltuk, hogy a környezetjog, mint a természeti rendszereket érintő döntéseink kötelező érvényű kerete, hogyan, milyen mélységben jelenik meg a hazai felsőoktatásban egyfelől a jogi karokon, másrészt a nem jogi felsőoktatásban. A környezeti jog megjelenésének általános felmérése a hazai felsőoktatásban mindmáig nem történt meg kellő alapossággal. A kutatás során a magyarországi egyetemi képzéseket vizsgáltuk. Az adat- és információgyűjtéshez az internetet használtuk fel. Az egyes egyetemek honlapjait tanulmányozva kurzusleírásokat, tantervi hálókat elemeztünk. Ezekből gyűjtöttük össze a környezetjogi tantárgyakat. Megállapítást nyert, hogy a környezetjog, valamint további, kiegészítő környezeti tárgyak oktatása valamennyi hazai jogi karon megvalósul. Jelentős különbségek tapasztalhatók azonban a környezetjogi képzés megjelenésében (kötelező vagy fakultatív tárgy), intenzitásában (hány órában, hány féléven keresztül) illetve sokszínűségében (milyen egyéb környezeti tárgyak érhetők el). Szükségesnek látszik az oktatás harmonizációja az egyes egyetemek között, annak érdekében, hogy kiszámítható, megbízható környezetjogi ismeretekkel rendelkezzenek az egyes egyetemeken végző hallgatók. Megerősítésre szorul a környezeti és környezetjogi oktatás a nem jogi szakokon is. Ennek érdekében felmerül egy egységes, komplex környezeti tárgy kidolgozásának és bevezetésének szükségessége a hazai felsőoktatásba.
Literaturhinweise
Felsőoktatási felvételi tájékoztató 2007.
Hajnal K. 2006: A fenntartható fejlődés elméleti kérdései és alkalmazása a településfejlesztésben, Doktori disszertáció kézirata
Vásárhelyi T., Victor A. (szerk.) 2003: Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=638&articleID=4265&ctag=articlelist&iid=1
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2008 Csapó Olga, Jávor Benedek
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).