Woyzeck on the highveld
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.03.88-96Keywords:
bábművészet, színház, William Kentridge, The Handspring Puppet Company, WoyzeckAbstract
This paper examines the performance, Woyzeck on the Highveld by The Handspring Puppet Company from an intercultural point of view. The different attitudes concerning its reception (with a strong emphasis made on the 2011 performance in Hungary) are comparable with the historicity of the classical text of the drama.
References
Büchner, Georg (1969): Woyzeck, Texte und Dokumente, Frankfurt, Insel Verlag.
Büchner, Georg (1981): Woyzeck. Faksimileausgabe der Handschriften. Bearbeitet von Gerhard Schmidt, Leipzig.
Büchner, Georg (1999): Woyzeck, in Színház drámamelléklet, 1999. május. http://archivum.szinhaz.net/pdf/drama/1999_05_drama.pdf, letöltés ideje: 2015. 06. 02. Compagnon (2006): Az elmélet démona, Pozsony, 168. p
Fischer-Lischte, Erika (1996): Interculturalism in Contemporary Theatre, in. P.P, The Intercultural Performance Reader, 27-40.p
Gimesi Dóra (2011): Woyzeck-mutatvány, Fidelio, 2011. október 24. http://fidelio.hu/szinhaz/kritika/a_woyzeckmutatvany letöltés ideje: 2015. 06. 02.
Heltai Györgyi (2003): Színház és interkulturalitás, Budapest, Tabula 6/1
Calvino, Italo (1999): Why read the Classics? 4. p
Jákfalvi Magdolna (2011): Filmszínház, in. Revizor, 2011.11. 03. http://www.revizoronline.com/hu/cikk/3656/william-kentridge-the-handspring-puppet-company-woyzeck-a-highvelden-trafo-cafe-budapest-kortars-muveszeti- fesztival-2011/ letöltés ideje: 2015. 06. 02.
Kemp, Wolfgang (1988): Kunstwerk und Betrachter: Der Rezeptionsästhetische Ansatz, in. Belting, Hans: Kunstgeschichte eine Einführung, Berlin, Dietrich Reimer Verlag
Lo, Jaqueline – Gilbert, Helen (2002): Toward a Topography of Cross-Cultural Theatre Praxis in. The Drama Review, 46. 3. 31-53. p. DOI: http://dx.doi.org/10.1162/105420402320351468
Ewwans, Michael (1989): Georg Büchner's Woyzeck, Translation and Theatrical Commentary, New York, Peter Lang, 9. p.
Pavis, P (2001): Theatre Studies and Interdisciplinarity, Theatre Research International, Cambridge, University Press. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0307883301000165
Phelan,P (1993): The ontology of Performance, representation without reproduction, in: Unmarked, The politics of Performance, London and New York, 147-192. p
Schechner, Richard (1991): The Canon, in: Tulane Drama Review..9.
Richards, David G.(2001): Georg Büchner’s Woyzeck, A History of Its Criticism Camden House DOI: http://dx.doi.org/10.1177/004724410203212418
Viehweg, Wolfram (2008): Georg Büchner's Woyzeck auf dem deutschsprachigem Theater, Books on Demand Verlag, 81.p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Hutvágner Éva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).