The role of universities in educational development in connection with digitalization and entrepreneurship in Hungary

Authors

  • Molnár Mária University of Szeged

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.01.138-154

Keywords:

innovation, educational development, digitalization, entrepreneurship

Abstract

Universities can promote the development of entrepreneurial skills and innovation including digital technologies and startup courses. The startups are the drivers of digital development in technological innovation and ICT (OECD 2017). The study attempts to discover that which cooperations are among universities, research institutions and enterprises in Hungary. It is important to examine that what steps have been taken to increase digital and entrepreneurial skills. I made expert interviews, and I carried out a national questionnaire survey involving university students. 62.8 % of students said that there are entrepreneurship courses. In the future 58 students would participate in online entrepreneurship courses. 31.4 % of students consider entrepreneurship education very important (on a scale of 1-10). 32.6 % of the students think that their digital competences are moderate, which would be necessary to launch a startup enterprise. I felt important to talk with teachers to give a more accurate picture about practical trainings for innovation, digital and entrepreneurial skills at the selected universities. According to the interviews making with teachers, the practical tasks are the important parts of entrepreneurial, startup courses everywhere. Students can work in teams on different project ideas.

 

Author Biography

  • Molnár Mária, University of Szeged

    International Relations MA student
    E-mail: molnar.mariam@gmail.com

     

References

Ács, Z. – Szerb, L. –Ortega, R. –Aidis, A. R. – Coduras, A. (2015): The Regional Application of the Global Entrepreneurship and Development Index (GEDI): The Case of Spain. Regional Studies, Vol. 49, No. 12, pp 1978-1980

Bakonyi, P. – Cinkler, T. – Csoknyai, T. – Hanák, P. – Kovács, K. – Prikler, L. – Rohács, D. – Sallai, Gy. (2016): Smart City megoldások hat kulcsterületről. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Egyesült Innovációs és Tudásközpont (BME EIT), p 23, pp 26-28., http://smartpolis.eit.bme.hu/sites/default/files/dokumentumok/BMEEIT%20Smart_City%20megolda%CC%81sok%20hat%20kulcsteru%CC%88letro%CC%8Bl%202016%20A4.pdf. Accessed: 30. May 2017

Buzás, N. – Lukovics, M. (2015): A felelősségteljes innovációról. Közgazdasági Szemle. LXII. évf., Szeged, pp 438-440, http://epa.oszk.hu/00000/00017/00225/pdf/EPA00017_kozgazdasagi_szemle_2015_04_438-456.pdf. Accessed: 04. June 2017.

Cseh, J. – Egervári, D. – Horváth, J. B. – Pankász, B. – Szebenyi, E. – Szellő, J. – Zádori, I. (2017): Digitális kompetenciák és a pályaorientáció munkaerő-piaci összefüggései a 21. században. Kutatási zárótanulmány. „Közösen a jövő munkahelyeiért” Alapítvány, Pécs, pp 5-6, p 9, p 11, p 18, p 26

Dashja, E. – Gareis, K. – Markus, P. – Stabenow, T. (2015a): e-Leadership Skills for Small and Medium Sized Enterprises. Country Report Austria, Bonn and Brussels, http://eskillslead.eu/fileadmin/lead/reports/country_reporst/lead_contry_report_austria.pdf Accessed: 04. June 2017

Dashja, E. – Gareis, K. – Markus, P. – Stabenow, T. (2015b): e-Leadership Skills for Small and Medium Sized Enterprises. Country Report Hungary, Bonn and Brussels, http://leadership2015.eu/fileadmin/lead/reports/country_reports/lead_country_report_hungary.pdf. Accessed: 31. March 2018

EIT Digital (2016): Annual Report 2016. EIT Digital, Brussels, pp 8-9, p 23

Európai Bizottság (2017): Csúcstechnológiai vezetői készségek Európában. Európai Bizottság Belső Piaci, Ipar-, Vállalkozás- és KKV politikai Főigazgatóság, Brüsszel, pp 3-5, p 19, p 22, http://eskills-scale.eu/fileadmin/eskills_scale/country_reports_highship_skills_for_europe_status_may_2017_/high-tech-leadership-skillsmaster_hu.pdf. Accessed: 04. June 2017

European Commission (2015): E-Leadership. Digital Skills for SMEs, Germany, p. 6, pp. 15-17, p. 25, http://eskills-lead.eu/fileadmin/promote/documents/eleadership_digital_skills_fin.pdf Accessed: 05. June 2017

Foray, D. – Raffo, J. (2014): The Emergence of An Educational Tool Industry: Opportunities and Challenges For Innovation in Education. Economic Research Working Paper No. 19, World Intellectual Property Organization (WIPO), p 3, http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_econstat_wp_19.pdf Accessed: 02. June 2017.

Gubik, A. – Farkas, Sz. (2017): A felsőoktatási intézmények szerepe a hallgatók vállalkozási hajlandóságának alakításában. „Mérleg és kihívások” X. Nemzetközi Tudományos Konferencia. Miskolc-Lillafüred. pp 544-548 12. Inzelt, A. (2004): Az egyetemek és a vállalkozások kapcsolata az átmenet idején. Közgazdasági Szemle. LI. évf., pp 870-872, http://efolyoirat.oszk.hu/00000/00017/00107/pdf/05MHnzelt.pdf. Accessed: 04. June 2017.

Karpov, A. (2017): The Modern University as a Driver of Economic Growth. Models and Missions. Problems of Economic Transition, Taylor & Francis Group, Vol. 59, nos. 11–12, LLC, pp 922-923

Kollmann, T. - Stöckmann, C. - Hensellek, S. – Kensbock, J. (2016): European Startup Monitor. p 3, p 5, pp 8-9, pp 14-15 , p 85, http://europeanstartupmonitor.com/fileadmin/esm_2016/report/ESM_2016.pdf. Accessed: 02. April 2018

Magyarország Kormánya (2016): Magyarország Digitális Startup Stratégiája. Digitális Jólét Program. Budapest, p 21, p 25, pp 27-30, http://www.kormany.hu/download/d/8c/e0000/Magyarorsz%C3%A1g%20Digit%C3%A1lis%20Startup%20Strat%C3%A9gi%C3%A1ja.pdf. Accessed: 05. March 2018

Makra, Zs. (2012): Az egyetemi spin-off vállalkozások fogalma, létrejöttének folyamat és lehetséges kategorizálásai. IBS Working Paper. International Business School, Budapest, pp. 5-6 http://www.ibsb.hu/data/downloads/2015/09/10/WP4_12_Az_egyetemi_spinoff_v%C3%A1llalkoz%C3%A1sok_fogalma.pdf Accessed: 05. March 2018

Müller, B. – Rammer, C. (2012): Start-up promotion instruments in OECD countries and their application in developing countries, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, Bonn and Eschborn, pp. 6-8, http://ftp.zew.de/pub/zew-docs/gutachten/start-up-promotion2012.pdf. Accessed: 30. May 2017.

OECD (2017): Key issues for digital transformation in the G20. Report prepared for a joint G20 German Presidency/ OECD conference. Berlin, Germany, p 10, p 15, p 37, p 44, p 105, http://www.oecd.org/g20/key-issues-for-digital-transformation-in-the-g20.pdf. Accessed: 01. June 2017

Pressonline Kommunikációs Tanácsadó Kft.(2015): Üzleti tanácsok induló kreatív vállalkozók számára. Start Up Guide program. p 48, http://www.sztnh.gov.hu/sites/default/files/sug_art_final.pdf. Accessed: 23 April 2018

Tettamanti, T. – Varga, I. (2016): A jövő intelligens járművei és az infokommunikáció hatása. Magyar Jövő Internet Konferencia. LXXI. évf., pp. 59-61 p 63, https://www.hte.hu/documents/10180/1727937/HT_2016-1_MJIK2015_9_Varga_Tettamanti.pdf

Veugelers, R. - Del Rey, E. (2014): The contribution of universities to innovation, (regional) growth and employment. Prepared for the European Commission. European Expert Network on Economics of Education (EENEE). Analytical Report No. 18, p 36, http://www.eenee.de/dms/EENEE/Analytical_Reports/EENEE_AR18.pdf Accessed: 2 5. February 2018

Vilmányi, M. (2011): Egyetemi-ipari együttműködések a kapcsolatmarketing nézőpontjából. Vezetéstudomány, XLII. évf. 2011/1. szám, http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2559/1/vt2011n1p52.pdf Accessed: 10. March 2017

https://mailchi.mp/870ad47a275a/startup-szerda-ismerd-meg-a-hiventures-befektetsi programjait

http://recar.bme.hu/

https://www.empirica.com/about/the-company

Downloads

Published

2019-03-28

Similar Articles

21-30 of 179

You may also start an advanced similarity search for this article.