Spatial survey of impact of Kecskemét’s Mercedes Factory

Authors

  • SZOMBATHELYI Sándor Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences
  • MOLNÁR Ádám University of Szeged, Faculty of Engineering

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.04.44-56

Keywords:

Kecskemét, Mercedes, Daimler, területi vizsgálat, autógyár

Abstract

What impress kecskemét factory of the Daimler AG to the circumjacent region? Could be the solution the car factory what employs thousands of people to the economic and social problems? Has reduced the differences between the settlements in the examined region? We are looking for answers to these questions in the region, where the automotive industry was not significantly present, thus the impact’s demonstrability is unequivocaler. In our view ours results of the non-empirical examinations will help to place the factory in the region.

Author Biographies

  • SZOMBATHELYI Sándor, Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences

    PhD-hallgató
    E-mail: szombathelyi.sandor@gmail.com

  • MOLNÁR Ádám, University of Szeged, Faculty of Engineering

    okl. vidékfejlesztési agrármérnök
    E-mail: molnar.adam1989@gmail.com

References

Bajmóczy Z. (2011): Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe JATEPress, Szeged, 59.p. ISBN 978-963-315-039-9

Brookshire D. et al. (1980): Adjustment Issues of Impacted Communities or, are Boomtowns Bad? In: Natural Resources Journal Vol. 20. No. 3. 523-546. p., ISSN 1520- 7439

Dzindzisz Sz. (2018): Bővít Kecskeméten a Mercedes – magas rangú vendég érkezett in: www.napi.hu

Goda, P; Káposzta, J; Péli, L. (2013): Case study on spider-net enthrophy investigation in rural areas. REVIEW ON AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT 2: 1 pp. 296-302., 7 p. (2013) ISSN 2063-4803 296

Káposzta, J; Nagy, H. (2003): The inherence of the development of the spatialstructure in Hungary. In: 25th IAAE Conference, Durban, Dél-Afrikai Köztársaság (2003) pp. 24-30., 7 p.

Káposzta, J; Ritter, K; Nagy, H. (2016): Local Economic Development in Transition Economies: A Tool for Sustainable Development of Rural Areas. In: Vasily, Erokhin (szerk.) Global Perspectives on Trade Integration and Economies in Transition. Hershey (PA), Amerikai Egyesült Államok: IGI Global, (2016) pp. 281-298., 18 p.

Központi Statisztikai Hivatal (2014): Magyarország településhálózata 1. Agglomerációk, településegyüttesek 11. p., ISSN 2064- 8073

Lengyel I.: (2008): Regionális és lokális gazdaságfejlesztés I. előadásanyag 16.p.

Lengyel I.: (2010): Bevezetés a regionális gazdaságtanba 9. előadás 4.p.

Lengyel I., Rechnitzer J. (2009): Regionális gazdaságtan, Dialóg Campus, 21-39.p. ISBN 9639542466

Lukovics M. (2008): A területi különbségek alakulásának komplex vizsgálati módszere kistérségek példáján. In Lengyel I. – Lukovics M. (szerk.): Kérdőjelek a régiók gazdasági fejlődésében. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei, JATEPress, Szeged, pp. 248–263 ISBN: 978-963-315-158-7

Lux G.: (2012): A térségi boom gazdasági és társadalmi következményei in: Tér éstársadalom Vol.26. No. 2. 22-39.p., ISSN 0237-7683 DOI: https://doi.org/10.17649/TET.26.2.1951

Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. Éves beszámoló 2017 65.p.Studia Mundi - Economica Vol. 5. No. 4.(2018) 56 10.18531/Studia.Mundi.2018.05.04.44-56

Molnár Á.- Nagy S. (2017): Az olasz regionális különbségek alakulása a GDP, a regionális humán fejlettség és a szomszédsági hatás módszertanának tükrében in Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (2017) XII. évfolyam, 1-2. szám, pp. 43-62.

Nemes Nagy J. (szerk.) (2005): Regionális elemzési módszerek. in ELTE Regionális Földrajzi Tanszék Regionális Tudományi Tanulmányok 11. kötet, Budapest. ISSN 1585-1419

Szombathelyi S. (2014): Kecskeméti Mercedes- Benz gyár működésének regionális társadalmi- jóléti hatása 40-45.p.

Szombathelyi S. (2012): A Daimler AG kecskeméti gyárának vidékgazdasági hatáselemzése 47.p.

www.ksh.hu

www.teir.hu

Published

2018-12-21

Similar Articles

51-60 of 88

You may also start an advanced similarity search for this article.