Nyugdíjpolitikai kihívások és kommunikációs lehetőségek - magyar egyetemi hallgatók empírikus vizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.05.31-43Kulcsszavak:
management, pension policy, innovationAbsztrakt
Tanulmányunk legfontosabb kérdése, hogy milyen nyugdíjpolitikai eljárásokkal lehet
hatékonyan reagálni egy elöregedő társadalom kihívásaira, a munkavállalók összetételének
változásaira. Munkánk megalapozásaként nemzetközi nyugdíjreformok jellegzetességeit és
gyakorlatait gyűjtöttük össze irodalmi elemzés és összehasonlító munka segítségével. Kiemelt
hangsúlyt kapott annak vizsgálata, hogy a lehetséges nyugdíjpolitikai szabályozásoknak milyen
társadalmi beágyazhatósága van, illetve az esetleges változásokat hogyan érdemes
kommunikálni. Egyetemi hallgatók mintáján vizsgáltuk, hogy a pénzügyi attitűdrendszer és a
nyugdíjas időszakra való felkészülés milyen jellemző életkorbeli és nemek közötti
különbsgégeket mutat. Ezzel próbáltuk azokat a megygyőzési stratégiákat előkészíteni, melyek
a nyugdíj előtakarékossági hajlandóságot erősítik. Kutatásunk tehát egy nagyobb projekt
előkutatásának minősül.
Hivatkozások
Atkinson, A et. al. (2012): Lessons from National Pension Communication Campaigns, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 18, OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/5k98xwz5z09v-en
Gál R. I., Simonovits A.(2012): A magyar nyugdíjrendszer éves hozamrátái. Közgazdasági Szemle. 59 (9) 963-987.
Hablicsekné Richter M. (2014): A nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban részesülők halandósága a főbb ellátástípusok szerint. PhD értekezés. SZIE Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola. Gödöllő.
Hutváger I. (2013): A svéd és a német nyugdíjrendszer összehasonlítása. ELTE TTK (szakdolgozat). Budapest.
Kitao,S. (2015a): Pension reform and individual retirement accounts in Japan. Journal of The Japanese and Internaztonal Economies. 38 (2015) 111-126. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jjie.2015.06.002
Kitao, S. (2015b): Fiscal cost of demographic transition in Japan. Journal of Economic Dynamics and Control. 54 (2015) 37-58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jedc.2015.02.015
Little, E. – Marandi, E., (2005): Kapcsolati marketing. Akadémia Kiadó, Budapest. (Original: „Relationship Marketing Management”, 2003)
Mihály, N. – Kovács, I. É. – Madarász, I. – Mészáros, A. (2017) Correlations Between Attitude To Money And Demographic Variables On A Sample Of University Students. Regionalnaja Ekonomika: Jug Rossii/Regional Economy: The South Of Russia 3:(17) 55-72. DOI: https://doi.org/10.15688/re.volsu.2017.3.6
OECD (2015): Pensions at a Glance 2015: OECD and G20 indicators, OECD Publishing. Paris. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/pension_glance-2015-en
Recommendation on Good Practices for Financial Education Relating to Private Pensions. www.oecd.org/daf/pensions. (06.01.2016)
Yamauchi K.T. – Templer D.L., (1982): The development of money attitude scale. Journal of Personality Assessment. 46 (May), 522-528. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4605_14
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2017 Nándor Komáromi, Nikolett Mihály
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).