A covid-19 járvány hatásai Komárom-Esztergom megye gazdaságára néhány autóipari vállalat 2020. évi esettanulmányos vizsgálatán keresztül

Szerzők

  • Peredy Zoltán Edutus Egyetem
  • Vörös Mihály Edutus Egyetem
  • Péli László Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.04.83-95

Kulcsszavak:

COVID-19, autóipar, beszállítói láncok, újrapozicionálás, rugalmasság, kreativitás

Absztrakt

Komárom-Esztergom megye (KEM) egyik húzóágazata az autóipar, amely szerkezeti átalakulás előtt áll. Ennek hátterében az alternatív elektromos hajtások előtérbe kerülése, a demográfiai folyamatok miatti munkaerőhiány, valamint a „COVID-19” okozta válsághelyzet termelésre, keresletre, beruházásokra gyakorolt kedvezőtlen gazdasági hatások miatt az Ipar 4.0. folyamathoz köthető automatizációs, robotizációs, digitalizációs, mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos globális trendek állnak. A koronavírustól függetlenül elindult egy alkalmazkodási folyamat megyei cégek körében, újra pozícionálva termelésüket, újra gondolva a munkaerő-kapacitást, a termelési láncstruktúrát, a készletezési politikát. Ez hozzájárult ahhoz, hogy nagyobb megrázkódtatások nélkül tudták megoldani a COVID-19 járvány negatív hatásait jelentő kihívásokat. Jelen esettanulmány áttekinti néhány kiválasztott autóipari vállalat (a végtermék gyártó cég - OEM, az első körös beszállító cégek -TIER1, valamint helyi, magyar tulajdonú kis-és középvállalat) példáján keresztül, hogy milyen megoldásokkal sikerült a cégeknek úrrá lenni a járvány okozta nehézségeken. A koronavírus által előidézett gazdasági recesszió miatt (reálgazdasági és pénzpiaci bizonytalanságok) „visszalassultak a dolgok”, de a rugalmasság, kreativitás – segített a cégeknek a talpon maradásban. A kreativitást rendszerszinten azonban nem lehet az összeszerelő, bérmunka tevékenységet végző, a gyártási folyamatokat részelemeire bontó és nemzetközileg egységesített, szigorú protokollok szerint működtető multiszegmensbe bevinni. Érdemes lenne az OEM vagy a TIER1 helyett inkább a TIER2 – a kisebb méretű, második körös beszállító cégeket bevonzani a megyébe (ezekről egy részletes listát kellene készíteni). Az innováció az autóiparban nem az OEM vagy a TIER1 itteni egységeinél, hanem ezek második vagy harmadik körös beszállítóinál vannak. Ide lehetne eladni a magyar ötleteket is.

Szerző életrajzok

  • Peredy Zoltán, Edutus Egyetem

    intézetvezető
    peredy.zoltan@edutus.hu

  • Vörös Mihály, Edutus Egyetem

    prof. emeritus
    voros.mihaly@edutus.hu

  • Péli László, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

    egyetemi docens
    peli.laszlo@uni-mate.hu

Hivatkozások

Áldorfai, György; Józsa, Viktória; Káposzta, József; Nagy, Henrietta; Varga-Nagy, Adrienn (2017): Challenges and development paths of central and Eastern European locations in the globalised world: report on the first international smart communities academy. DETUROPE: CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM AND REGIONAL DEVELOPMENT 9:3 pp. 229-232., 4 p. (2017)

Eisenhardt, K.M. (1989): Building theories from case study research. The Academy of Management Review, 1989, Vol. 14, No. 4, pp. 532-550, https://doi.org/10.2307/2585573. European Automobile Manufacturers Association (ACEA 2020): 25 Actions for Successful Restart of EU’s Automotive Sector (2020) pp: 1-10; https://www.acea.auto/files/25_actions_for_successful_restart_EU_automotive_sector.pdf lekérdezés: 2021.07.25.

European Automobile Manufacturers Association (ACEA 2021): The Automobile Industry Pocket Guide 2020-2021 pp: 1-88; https://www.acea.auto/files/ACEA_Pocket_Guide_2020-2021.pdf lekérdezés: 2021.07.26.

Európai Bizottság (2019): A Bizottság közleménye. Az európai zöld megállapodás COM (2019) 640. final

Fekete D. (2017): Európai járműipari térségek gazdasági kormányzási modelljei; Tér és Társadalom 125-142 oldal, 31. évf., 3. szám, 2017, ISSN: 2062-9923 (online); ISSN 0237-7683 (print); doi: https://doi.org/10.17649/TET.31.3.2746

Hausler S., Heineke K, Hensley R, Möller T., Schwedhelm D., and Shen P. (2020): The impact of COVID-19 on future mobility solutions; MacKinsey & Company https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the impact-of-covid-19-on-future-mobility-solutions 2020.07.09.

HIPA (2019): Automotive Industry in Hungary 2019, pp.1-29; https://hipa.hu/images/dokumentumok/hipa-automotive-ceo-survey-2019.pdflekérdezés: 2021.07.15.

IEA (2020), Global EV Outlook 2020, IEA, Paris https://www.iea.org/reports/global ev-outlook-2020 2021.07.03.

Káposzta, J; Nagy, H. (2015): Status report about the progess of the Visegrad Countries in relation to Europe 2020 targets. EUROPEAN SPATIAL RESEARCH AND POLICY 22:1 pp. 81-99., 19 p. (2015)

Klein, C., J. Høj and G. Machlica (2021), "The impacts of the COVID-19 crisis on the automotive sector in Central and Eastern European Countries", OECD Economics Department Working Papers, No. 1658, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/a7d40030-en.

Komárom-Esztergom megye Területfejlesztési Koncepció (2030) felülvizsgált 2021. május http://www.kemoh.hu/cikk_kepek/megyefejlesztes/kem-tf-konc-vegleges.pdf lekérdezés 2021. 06.30.

KPMG (2020): Global Automotive Executive Survey. Including COVID-19 insight. https://home.kpmg/id/en/home/insights/2020/06/id-global-automotive-executive survey-2020.html lekérdezés: 2021. 07.29

Központi Statisztikai Hivatal (KSH) (2020): Magyarország 2019, Budapest, ISSN: 1416-2768, Nyilvántartási szám: Y/11165

Losonczi D., Takács O., Demeter K. (2019): Az ipar 4.0 hatásainak nyomában –a magyarországi járműipar elemzése; Közgazdasági Szemle, LXVI. évf. 2019. február (185–218. o.); doi: http://dx.doi.org/10.18414/KSZ .2019.2.185

Lux G. (2017): A külföldi működő tőke által vezérelt iparfejlődési modell és határai Közép-Európában, Tér és Társadalom 31. évf., 1. szám, 2017 doi: https://doi.org/10.17649/TET.31.1.2801

Molnár E., Kozma G., Mészáros M., & Kiss Éva. (2020). Upgrading and the geography of the Hungarian automotive industry in the context of the fourth industrial revolution. Hungarian Geographical Bulletin, 69(2), 137-155. https://doi.org/10.15201/hungeobull.69.2.4

Nagy, H.; Káposzta, J.; Meta, B. (2017): The potentials of rural tourism in developing rural areas in Albania. DETUROPE: CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM AND REGIONAL DEVELOPMENT 9:3 pp. 188-206, 19 p. (2017)

Pató, Beáta Sz.G. and Herczeg, Márk (2020): The Effect of the Covid-19 on the Automotive Supply Chains, Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, vol.65, no.2, 2020, pp.1-11., https://doi.org/10.2478/subboec-2020-0006

Roland Berger; Lazard (2020): Global Automotive Supplier Study 2020 https://www.lazard.com/media/451494/global-automotive-supplier-study-2020.pdf lekérdezés: 2021.07.15.

Tóth, T., Káposzta, J. (2021): Succesful management of settlements to boost rural development. EUROPEAN COUNTRYSIDE 13 (2021) 4. pp. 819-833. 15 p. (2021)

Túry G. (2017): Technológiai és munkaszervezési újítások hatása az autóipar térbeli szerveződésére – iparági példa a Volkswagen mintáján; Tér és Társadalom 44-67 oldal, 31. évf., 2. szám, 2017 doi: https://doi.org/10.17649/TET.31.2.284

Letöltések

Megjelent

2021-12-28

Hasonló cikkek

1-10 a 20-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei