Investigation of the migration plans of welding students in Borsod-a_Z county

Authors

  • Zoltán Gergely Greutter Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola , Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Sciences https://orcid.org/0009-0007-1204-3904 (unauthenticated)
  • Attila József Vafnóczki Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Sciences , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola https://orcid.org/0009-0001-6238-5044 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.1.pp.22-31

Keywords:

migration, labour market, generation, dual training

Abstract

Dual training is the central part of European vocational educational systems and an important tool for reducing unemployment. The advantage of this form of training is that students can gain the experience and practice at a given workplace, which makes them more competitive in the labour market. The participating companies also benefit from this form of training, as it is effectively a long-term investment. In the past decades, there have been significant differences in development between EU Member States, which have an impact on the emigration intentions of Generation Z. In Hungary, emigration has become a natural process. More than 90% of the welding students we interviewed who are enrolled in dual training courses do not envisage a career in Hungary, but would like to move abroad after obtaining their qualifications. The main reasons for this are financial reasons and better living conditions.

Author Biographies

  • Zoltán Gergely Greutter, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola , Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Sciences

    PhD. student
    czola86@gmail.com

  • Attila József Vafnóczki, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Doctoral School of Economic and Regional Sciences , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola

    PhD. student
    a.vafi82@gmail.com

References

Ailer, P. (2017): Duális képzés – tapasztalatok, eredmények. https://www.mkt.hu/wp-content/uploads/2017/10/Ailer_Piroska.pdf

Bodnár, K. – Szabó, L. T. (2014): A kivándorlás hatása a hazai munkaerőpiacra. MNB-tanulmányok 114. https://www.mnb.hu/letoltes/a-kivandorlas-hatasa-a-hazai-munkaeropiacra.pdf

Borbély-Pecze, T.B. (2024): A hazai munkaerőpiac 2023-ban a KSH adatok fényében. Munkaugyiszemle.hu, 2024(4), 1–3. https://munkaugyiszemle.hu/hazai-munkaeropiac-2023-ban-ksh-adatok-fenyeben

Bördős, K. – Koltai, L. 2022): A magyarországi fiatalok hatodik legégetőbb problémája: a magyar fiatalok munkaerőpiaci helyzete (Kívánj tizet! A magyarországi fiatalok nemzedéki önreflexiója és jövőképe ISBN 978-615-01-7060-2 https://ifjusagitanacs.hu/wp-content/uploads/2023/01/Kivanj-tizet_B5_WEB.pdf

Dabasi-Halász, Zs. – Hegyi-Kéri, Á. (2015): „Fel/eltörekvő” generáció migrációja Miskolcon. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(1), 17–26. https://www.strategiaifuzetek.hu/files/339/17_2015-1Strat%C3%A9giaif%C3%BCzetek_2015-1.pdf

Fazekas, K. (2018): Nem-kognitív készségek hiánya a munkaerőpiacon. Non-cognitive skill

shortage in labour market. Magyar Tudomány, 179(1), 24–36. https://doi.org/10.1556/2065.179.2018.1.3

Gödri, I. (2016): Elvándorlási szándékok – álmok és konkrét tervek között. A migrációs potenciál jellemzői és meghatározó tényezői a 18–40 évesek körében Magyarországon. KSH Népességtudományi Kutatóintézet Kutatási Jelentések, 98. https://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/kutatasijelentesek/article/view/2699

Greutter, Z. – Greutter-Gregus, É. – Hajdú, D. (2022): Szakmai képzéseken résztvevő nappali tagozatos tanulók jövőbeni tervei Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Észak-Magyarországi Stratégiai Füzetek, 19(1), 58–65. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2022.5

Hárs, Á. (2020): Elvándorlás, visszavándorlás, bevándorlás. Jelenségek és munkaerő-piaci hatások In.: Kolosi T. ¬ Szelényi I. – Tóth I. Gy. (szerk.): Társadalmi Riport 2020, Budapest. https://doi.org/10.61501/TRIP.2020.5

https://topap.hu/cms/uploads/10_61501_TRIP_2020_5_cdf36d8dfc.pdf

Hárs, Á. (2018): Növekvő elvándorlás – lehetőségek, remények, munkaerőpiaci hatások. Társadalmi Riport 2018, 81–105. https://www.tarki.hu/sites/default/files/trip2018/081-105_Hars_elvandorlas.pdf

Juhász, T. – Czeglédi, C. – Varga, E. (2023): Különböző generációk a munkahelyeken. Közösségi Kapcsolódások tanulmányok kultúráról és oktatásról, 3(2), 74–83. https://doi.org/10.14232/kapocs.2023.2.74-83

Kocsis, Zs. (2020): A duális képzés eredményességre gyakorolt hatása. Opus et Educatio, 7. évfolyam 1. szám

KSH (2024): Helyzetkép – Munkaerőpiac. https://www.ksh.hu/s/helyzetkep-2023/#/kiadvany/munkaeropiac

Pogátsnik, M. (2022): Duális képzés: Az oktatás és a munkaerőpiac találkozásának jó gyakorlatai. MunkaügyiSzemle.hu 2022 / január https://www.munkaugyiszemle.hu/dualis-kepzes-az-oktatas-es-munkaeropiac-talalkozasanak-jo-gyakorlatai

Ruff, T. (2022): Magyar fiatalok a koronavírus-járvány idején: Tanulmánykötet a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 eredményeiről. Budapest: Enigma, 141–158. https://ifjusagkutatointezet.hu/kiadvany/a8-magyar-fiatalok-a-koronavirus-jarvany-idejen-tanulmanykotet-a-magyar-ifjusag-kutatas-2020-eredmenyeirol

Szűcs, A. –Koncz, G. (2018): Szuburbanizációs folyamatok vizsgálata a Gyöngyösi járás területén. Studia Mundi -–Economica, 5(1), 45–58. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.01.45-58

Thuma, O. (2016): Generációs különbségek a munka és az iskola világában. Korkép XXI. századi kihívások. https://doi.org/10.29180/KORKEP.2016.10 https://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1155/1/10_Thuma_Generacios_kulonbsegek-%281%29.pdf

Youngs, R. –Ülgen, S. (2022): The European Union’s Competitive Globalism, Carnegie Europe, 2022. February 17. https://carnegie-production-assets.s3.amazonaws.com/static/files/files__RewiringGlobalization_final_Revised1.pdf

Published

2025-03-31

How to Cite

Greutter, Z. G., & Vafnóczki, A. J. (2025). Investigation of the migration plans of welding students in Borsod-a_Z county. Studia Mundi – Economica, 12(1), 22-31. https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.1.pp.22-31

Most read articles by the same author(s)