Evaluation of responses to energy price changes in the light of primary research among Hungarian enterprises
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.5492Keywords:
sustainability, energy consumption, investmentsAbstract
For a business to survive, it is increasingly important to be resilient to shocks caused by the economy, the market and inflation, in addition to financial conditions. Our research was conducted in the second half of 2022, when 184 large and medium-sized enterprises were questioned online. The survey, and the purpose of our study, was to examine how businesses were responding to the rise in energy prices. The pandemic itself has posed challenges for both Hungarian and international businesses, but the emerging energy price shocks have added new challenges. The survey data were processed using SPSS statistical software package. Following the assessment of descriptive statistics, factor analysis was used to examine whether businesses responded differently or in the same way to questions about their operations. After data cleaning, three factors were identified, on the basis of which the enterprises were classified using cluster analysis, and it was then possible to characterise the enterprises at the group level. The factor analysis showed that firms follow a preference order in their short and long term decisions. The majority of the firms in the sample were sensitive to the increase in energy prices, with different responses.
References
Balaton, K. – Felsmann, B. – Ferincz, A. – Hortoványi, L. – Szabó, Zs. R.. – Tari, E. – Taródy, D. (2018): Stratégiai és üzleti tervezés ISBN: 9789634541523
Balaton, K. – Tari, E. (2014): Stratégiai és Üzleti tervezés, Akadémiai Kiadó ISBN 978 963 05 94738
Baranyi, A. – Bélyácz, I. – Csernák, J. – Széles, Zs. (2023): A nagy- és középvállalatok energiastratégiájának változása piaci kényszerhelyzetben Statisztikai Szemle 101 : 12 pp. 1101–1126. , 26 p. DOI: https://doi.org/10.20311/stat2023.11.hu1101
Jelen, T. – Nagy-Borsy, V. (2023): Stratégiai és üzleti tervezés, Akadémiai Kiadó ISBN: 9789634549253
Kozák, A. – Bakos-Tóth, E. – Farkas, A. – Juhász, I. – Papanek, G.(2018): Munkavállalói elégedettség Heves megyében Acta Calorus Robertus 8 : 1 pp. 129–143. , 15 p. (2018)
KSH (2022): A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon 2022 https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-A-2022/fenntarthato_fejlodes_indikatorai_2022.pdf Retrieved 30 April 2023
Kucséber, L. – Kása, R. (2023): Szervezeti átalakulások a 2020-as évek válságainak árnyékában a közép-európai régióban Statisztikai Szemle 101: 7 pp. 589–617., 29 p. DOI https://doi.org/10.20311/stat2023.07.hu0589
Lencsés, E. – Nagy, Gy. – Hegedűs, Sz. – Ábel, I. (2023): Determinants of Inflation in Agriculture, Food Industry and Commercial Sector Controller Info 10 : 1. különszám pp. 15–19., 5 p. (2023)
Nádasdi, A. – Csernák, J. (2019): Változtasd meg a hozzáállásod, és megváltozik a világod! – A Nógrád megyei KKV-szektor vállalkozói attitűdvizsgálata In: Csiszárik-Kocsir, Á. – Garai-Fodor, M. (ed.) Vállalkozásfejlesztés a XXI. században – IX/2. tanulmánykötet: Kihívások a marketing és a menedzsment területén a XXI. században Budapest, Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar (2019) 204 p. pp. 97–106., 10 p. ISBN: 9789634491675
Németh, T. – Dunay, A. – Hegedűs, M. – Pataki, L. (2023): The impact of the COVID-19 pandemic on the capital structure, liquidity and profitability of SMEs operating in the Hungarian hospitality and it services sectors In: Langhamrová, Jitka; Vrabcová, Jana (ed.) RELIK 2023 Conference proceedings - Reproduction of Human Capital - mutual links and connections Prága, Csehország : Prague University of Economics and Business 626 p. pp. 271–281., 11 p
Schmuck, R. (2012): A sikeres vállalat kulcsa: stratégiák a termelésmenedzsmentben, E-Econom, I/1. ISSN 2063-644X Retrieved 15 December 2023. http://dx.doi.org/10.17836/EC.2012.1.047
Paár, D. – Ambrus, R. – Szóka, K. (2021): Gazdasági elemzés a beszámolók információi alapján, Soproni Egyetem Kiadó, ISBN 978-963-334-402-6 http://publicatio.uni-sopron.hu/2214/1/Paar-Ambrus-Szoka_Gazdasagi_elemzes_2021.pdf Retrieved 04 January 2024 https://doi.org/10.35511/978-963-334-402-6
Taralik, K. – Kozák, T. – Molnár, Zs. (2022): A csatornatípusok szerepe a hazai ruhavásárlási folyamatokban. Statisztikai Szemle 100(11) pp. 1055–1080. https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1055
Tari E. (2006): A stratégiai analízis elméleti modelljei és a vállalati stratégiaalkotás, Vezetéstudomány, XXXVII. évf. 9. szám 3–15p. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3807/1/vt2006n9p03-15.pdf, Retrieved 02 January 2024
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aranka Baranyi , Iván Bélyácz, Zsuzsanna Széles, József Csernák
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.