Leisure Habits in Hungary and Abroad

Authors

  • Katalin Szabó Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
  • Dorottya Hőnyi Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
  • Antónia Kinczel Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
  • Jordán Tütünkov-Hrisztov Budapesti Metropolitan Egyetem, Turizmus és Marketing Intézet
  • Anikó Molnár Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
  • Anetta Müller Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2632

Keywords:

bulgarian tourist destination, travel habits

Abstract

In our article, we examined the travel habits of Hungarian tourists, their attitudes towards the Bulgarian destination and the popular Bulgarian destinations. Our primary research (N = 810) confirms the finding of the Bulgarian statistical office that, in addition to the coast, winter ski tourism is becoming increasingly popular with tourists. Hungarian travelers still focus on the summer season, so the popularity of the Bulgarian coastal destination is indisputable, but the growing number of Hungarian tourists in the winter months justifies the strengthening of mountain destinations.

Author Biographies

  • Katalin Szabó, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

    Szabó Katalin
    hallgató
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet, Sport-és rekreációszervező
    e-mail: szabo.katalin.degtk@gmail.com

  • Dorottya Hőnyi, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

    Hőnyi Dorottya
    hallgató
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet, Sport-és rekreációszervező
    e-mail: honyi.dorottya@gmail.com

  • Antónia Kinczel, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

    Kinczel Antonia
    hallgató
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet, Sport-és rekreációszervező
    e-mail: antokincz@gmail.com

  • Jordán Tütünkov-Hrisztov, Budapesti Metropolitan Egyetem, Turizmus és Marketing Intézet

    Tütünkov-Hrisztov Jordán
    ORCID: 0000-0002-8001-9128
    Phd
    adjunktus
    Budapesti Metropolitan Egyetem, Turizmus és Marketing Intézet
    e-mail: htutunkov@metropolitan.hu

  • Anikó Molnár, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

    Molnár Anikó
    ORCID: 0000-0001-6224-6290
    beosztás: PhD hallgató
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
    e-mail: molnar.aniko@econ.unideb.hu

  • Anetta Müller, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet

    Müller Anetta
    ORCID: 0000-0002-9164-8050
    Phd
    egyetemi tanár
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -Menedzsment Intézet
    e-mail: muller.anetta@econ.unideb.hu

References

Adventure Travel Trade Association (2013): Adventure Tourism Market Study. George Washington University. 15.

„Branding Bulgaria” Project, Group Discussions, June 2002 – Resume of the main results (2002) (A Balkan British Social Surveys, a Gallup International és a Taylor Nelson Sofres Modus közös kvalitatív kutatása, www.image.bg)

Bujdosó, Z. – Dávid, L. (2013): Extreme sports and other activities in tourism with special regard to the Mátra Mountain. Journal of physical education and sport 13: 1 pp. 39–45., 7., DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2013.01007

Bulgár Turisztikai Hivatal (2021): https://www.tourism.government.bg/sites/tourism.government.bg/files/documents/2021-05/rezyume_dulgosrochno.pdf

Christiansen D. (1990): Adventure Tourism. In: Adventure Education, J. Miles and S. Priests, eds., State College PA: Venture Publishing. 433–441.

Csapó J. (2016): Az aktív turizmus keresletének vizsgálata a turizmus legújabb trendjeinek tükrében. Pécsi Tudományiegyetem, Start, 2016. I. évf. 2. szám 13–22.

Csapó, J. – Gonda, T. (2019): A hazai lakosság utazási motivációinak és szokásainak elemzése az aktív turizmus és a fizikai aktivitás tekintetében. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 4 (4). DOI: https://doi.org/10.15170/TVT.2019.04.04.06

Csíkszentmihályi, M. – Selega, I. (1990): Adventure and the Flow Experience, In: Adventure Education, J. Miles and S. Priest, eds., State Collage PA: Venture Publishing. 149–155.

Fehér, A. – Bácsné, B. É. – Müller, A. – Szakály, Z. (2019). Fizikai aktivitás motivációival kapcsolatos modellek rendszerezése II. – Szakirodalmi áttekintés. In: Fehér, András; Szakály, Zoltán (szerk.) Egészségpiaci kutatások. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar (2019) pp. 164-172., 9 p.

Győri F. (2020): Health – Sports – Tourism: with the Prospects of Hungary. Szeged, Magyarország: Foundation For Youth Activity and Lifestyle (2020). ISBN: 9786158175005

Hudson S. (2003): Sport and Adventure Tourism. The Haworth Hospitality Press, New York – London – Oxford, 324. ISBN:0789012766

Kiss, P. – Eőry, E. – Hercz, Á., (2016): A fiatal írek rekreációs sporttevékenysége (The Recreational physical lisure activities of the Irish people). Journal Start – Sport, Társadalom, Aktivitás Rekreáció és Turizmus. University of Pécs. 1(1): 25–39.

Kosztin, N. – Tőzsér, J. – Csernoch, L. – Balatoni, I. (2017): Reasons for and obstacles to cycling in opinions of residents of Debrecen, Hungary. Apstract - Applied studies in agribusiness and commerce 11: 3–4., 53–60., 8. DOI: https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2017/3-4/8

Laoues-Czimbalmos, N. (2021): Az Észak-alföldi és Észak-magyarországi régióban fogyatékossággal élő tanulók szabadidő-eltöltési szokásai. Acta Carolus Robertus 11: 1., 51–59., 9. DOI: https://doi.org/10.33032/acr.2575

Lenténé, Puskás A. – Hídvégi, P. – Pucsok, J. M. – Dobay, B. – Molnár, A. – Bíró, M. (2019). A szabadidős sport keresleti és kínálati elemek vizsgálata az Észak-alföldi régió egészségturizmusában. Különleges Bánásmód 5: 4 pp. 45-54., 10 p. DOI: https://doi.org/10.18458/KB.2019.4.45

Michalkó G. (2002): Az aktív turizmus elméleti megközelítése (A theoretical approach to active tourism). Aktív turizmus, 5–16.

NSI.bg (Bolgár statisztikai hivatal) Посещения на чужденци в България по месеци и по страни | Национален статистически институт (nsi.bg)

Papadopoulos, Nicolas – Heslop, Louise A. (2002): Country Equity and Country Branding. Journal of Brand Management, 2002. áprilisi szám, 294–314. Henry Stewart Publications.

Papp- Váry Á. (2005): Hogyan adjuk el Bulgáriát? In: Marketingoktatás és kutatás a változó Európai Unióban. Szerk.: Józsa László. ISBN: 963 7175 25 3 http://www.papp-vary.hu/orszagmarkazas/Hogyan_adjuk_el_Bulgariat.pdf

Papp-Váry Á. (2007): Az országmárkázás szerepe és hatásai: Országimázs a kibővült Európai Unióban. Phd disszertáció. 2007., 228. (http://doktori.nyme.hu/246/1/disszertacio.pdf)

Rákó E. (2010): A szabadidő eltöltésének lehetőségei a gyermekvédelmi intézményekben. Iskolakultúra: Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata 20: 9. 43–52., 10. ISSN 1215-5233

Révész, L. – Müller, A. – Herpainé, Lakó J. – Boda, E. – Bíró, M. (2015): A rekreáció elmélete és módszertana 1. EKF Lícium Kiadó.

Szakály, Z. – Fehér, A: Sportmarketing. Debrecen, Magyarország: Campus Kiadó (2015), 220 p.

Szépné, Varga H. – Csernoch, L. – Balatoni, I. (2018): E-sport kontra fizikai aktivitás a fiatal korosztályok körében. Magyar Sporttudományi Szemle 19: 75. 85–86., 1.

Ussama, Majeed M. – Mahmood, A. – Molnár, E. – Ali, Murtaza S. (2021). Social media analytics lens: A study on consumer perceived risk to share information on social media networks. Humanities & Social sciences reviews 9: 2 pp. 258-268., 11 p. DOI: https://doi.org/10.18510/hssr.2021.9227

Várhelyi, T. – Könyves, E. (2007): A síturizmus és a wellness konvergenciája. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 34. köt.). Vizsgálatok a sporttudomány és az egészségturizmus területén= Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Sport, 149–158.

Vizi I. (2005): A magyar lakosság aktív turizmussal kapcsolatos preferenciái és az aktív turisztikai tevékenységek intenzitása. Turizmus Bulletin, 9(4), 30–40.

Published

2022-12-14

How to Cite

Leisure Habits in Hungary and Abroad. (2022). Acta Carolus Robertus, 12(2), 3-12. https://doi.org/10.33032/acr.2632

Similar Articles

11-11 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)