A buyer persona definiálása és marketing célú felhasználásának bemutatása a hatékony kommunikáció érdekében

Szerzők

  • Vida Noémi Marketing Professzorok Kft.
  • Bringye Bernadett Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Varga Erika Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Máté Balázs Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4574

Kulcsszavak:

buyer persona, online marketing, piacszegmentálás

Absztrakt

A buyer personák modellezése a szoftvertervezésből ered, de mára a legkülönbözőbb területeken használják e módszertant, így a marketingben és kommunikációs folyamatok tervezésében is. A buyer personák vásárlókat testesítenek meg, s olyan személyleírásokat jelentenek, melyek ugyan fiktív szereplőket ábrázolnak, de valós adaton alapulnak. A buyer personák leírása mellé rendszerint képet és nevet is társítanak, megkönnyítve ezzel a döntéshozók azonosulását.  A módszertan lényege a felhasználók, vásárlók igényeinek hatékonyabb bevonása a különböző döntési folyamatokba. Bár a buyer persona modellezése sok hasonlóságot mutat a szegmentálással, jóval túlmutat rajta, ugyanis nem pusztán demográfiai adatokra összpontosít, hanem a felhasználók viselkedésére, motivációjára. Nagyon hasznos eszköz lehet a marketing folyamatok hatékonyabbá tételére, amennyiben megfelelően használják fel őket. Azonban a buyer personáknak számos kritikája is van. Több szakértő is kitért arra, hogy a módszertan nincs empirikusan alátámasztva. Az alábbiakban bemutatásra kerül a buyer personák modellezésére használt módszertan, valamint a marketing területén történő alkalmazásuk. Cikkünkben megvitatjuk a buyer personákkal kapcsolatos kritikát is.

Szerző életrajzok

  • Vida Noémi, Marketing Professzorok Kft.

    Vida Noémi
    0009-0009-2636-0593
    Senior marketing asszisztens
    Marketing Professzorok Kft.
    noemi@marketingprofesszorok.hu

  • Bringye Bernadett, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    Bringye Bernadett
    0000-0002-7600-840X
    Egyetemi docens
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztési és Fenntartható Gazdaság Intézet
    bringye.bernadett@uni-mate.hu

  • Varga Erika, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    Varga Erika
    0000-0001-5105-7187
    Habilitált egyetemi docens
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
    varga.erika.erzsebet@uni-mate.hu

  • Máté Balázs, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola

    Máté Balázs
    0009-0003-2820-7206
    Doktorjelölt
    Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola
    mate@marketingprofesszorok.hu

Hivatkozások

Aimé, I., Berger-Remy, F., Laporte, M, E., 2022. The brand, the persona and the algorithm: How datafication is reconfiguring marketing work. Journal of Business Research. 145, 814-827. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.03.047

Almádi B. – Csonka N. – Máté B. (2016): Effective Content Marketing In The Food Industry: Functional Food Advertising Via BTL Communicatuon Devices. Proceedings of the 1st International Conference "Contemporary Issues in the Theory and Practice of Management". 13-18.

An, J. – Kwak, H. – Salminen, J. – Jung, S. – Jansen, B. J. (2018): Imaginary people representing real numbers: Generating personas from online social media data. ACM Transactions on the Web (TWEB), 12(4), 1-26. https://doi.org/10.1145/3265986

Bauer A. – Berács J. – Kenesei Zs. (2014): Marketing alapismeretek, Budapest: Akadémiai Kiadó.

Barbour, K. – Lee, K. – Moore, C. (2017): Online Persona Research: An Instagram Case Study. Persona Studies, 3(2), 1-12. http://dx.doi.org/10.21153/ps2017vol3no2art710

Basak, H. – Kundu, R. – Singh, P.K. – Ijaz, M.F. – Wo´zniak, M. – Sarkar, R. (2022): A union of deep learning and swarm-based optimization for 3D human action recognition. Sci. Rep. 12(1), 1–17. https://doi.org/10.1038/s41598-022-09293-8

Bias, R. G. –Mayhew, D. J., eds. (2005): Cost-Justifying Usability. Elsevier.

Blomquist, A. – Arvola, M. (2002): Personas in Action:Ethnography in an Interaction Design Team, Proceedings of NordCHI, 197 – 200.

Bødker, S. – Christiansen, E. – Nyvang, T. – Zander, P-O. (2012): ‘Personas, people and partici-pation: challenges from the trenches of local government’, Proceedings of the 12th Participatory Design Conference. Research Papers - Volume 1(PDC '12), K Halskov, H Winschiers-Theophilus, Y Lee, J Simonsen, and K Bødker (Eds.), 91-100. https://doi.org/10.1145/2347635.2347649

Bujdosó Z. – Dávid L. –Tőzsér A. – Kovács Gy. –Major-Kathi V. – Uakhitova G. – Katona P. – Vasvári M. (2015): Basis of Heritagization and Cultural Tourism Development, Procedia - Social and Behavioral Sciences. 188, 307-315. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.399

Cooper, A. (1999).: The Inmates Are Running the Asylum: Why High Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity. Indianapolis: Sams Publishing.

Cooper, A. – Reimann R. – Cronin D. (2007): About Face 3.0: The essentials ofinteraction design. In-dianapolis: Wiley Publishing.

Chapman, C. N. – Milham, R. P. (2006): The persona’s new clothes: methodological and practical arguments against a popular method. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Soci-ety 50th Annual Meeting, pp. 634 –636. https://doi.org/10.1177/154193120605000503

Dagustani, D. – Buchory, H.A. – Satya, M.T. – Diryana, I. (2016): The internal branding process: Customer reprofiling and brand positioning (empirical study on traditional snack food in Ba-dung-Indonesia), International Journal of Business, Economics and Management, 2016, 3(2), 18-30.

Floyd, I.R. – Jones, M. – Twidale, M.B. (2008): Resolving Incommensurable Debates: A Prelimi-nary Identification of Persona Kinds, Attributes, and Characteristics’, Artifact, 2(1), 12–26. https://doi.org/10.1080/17493460802276836

Goodwin, K. (2009): Designing for the Digital Age: How to Create Human-Centered Products and Services. Indianapolis: Wiley.

Grudin, J. – Pruitt, J. (2002): Personas, Participatory Design and Product Development: An Inf-rastructure for Engagement. Proceedings of PDC 2002, 144-161.

Heinze, A. – Fletcher, G. – Tahir, R. – Cruz, A. (2020). Digital and Social Media Marketing, Rout-ledge.

Hill, C.G. – Haag, M. – Oleson, A. – Mendez, C. – Marsden, N. – Sarma, A. – Burnett, M. (2017): Gender-Inclusiveness Personas vs. Stereotyping: Can We Have it Both Ways?’, CHI '17 Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing, 6658–6671. https://doi.org/10.1145/3025453.3025609

Illescas-Manzano, M. – Vicente López, N. –Afonso González, N. – Cristofol Rodríguez, C. (2021): Implementation of Chatbot in Online Commerce, and Open Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(2). https://doi.org/10.3390/joitmc7020125

Jansen, B. – Salminen, J. – Jung, S. (2020): Data-Driven Personas for Enhanced User Un-derstanding: Combining Empathy with Rationality for Better Insights to Analytics. Data and In-formation Management. 4(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.2478/dim-2020-0005

Järvinen, J. – Karjaluoto, H. (2015): The use of Web analytics for digital marketing performance measurement’, Industrial Marketing Management, 50, 117–127. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.04.009

Jung, S.; An, J.; Kwak, H.; Ahmad, M.; Nielsen, L. & Jansen, J. (2017). Persona Generation from Aggregated Social Media Data, 2017 CHI Conference Extended Abstracts, 1748-1755. https://doi.org/10.1145/3027063.3053120

Klepek, M. (2019): Buyer personas: Its use and limitations in online marketing, Marketing Iden-tity, 7(1), 886-896.

Kotler P. – Keller K. L. (2012): Marketingmenedzsment, Budapest: Akadémiai Kiadó.

Long, F. (2009): Real or imaginary: The effectiveness of using personas in product design, Pro-ceedings of the Irish Ergonomics Society Annual Conference, Irish Ergonomics Society Dublin. Letöltési dátum: 2023.06.06. forrás: https://www.frontend.com/thinking/using-personas-in-product-design/

Li, C., Zhang, Y. (2020): A personalized recommendation algorithm based on large-scale real micro-blog data. Neural Comput. & Applic. 32 (15), 11245–11252. https://doi.org/10.1007/s00521-020-05042-y

Ma, J. – LeRouge, C. (2007): User profiles and personas in the design and development of con-sumer health technologies, International Journal of Medical Informatics, 82(11), 251-268. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2011.03.006

Markensten, E. – Artman, H. (2004): Procuring a Usable System Using Unemployed Personas. Proceedings of Nord CHI, ACM Press, 13–22. https://doi.org/10.1145/1028014.1028017

Marketing Sherpa (2005): How Whirlpool Raised Customer Loyalty by 68% by Revamping its Site Using Persona-Based Design.Accessed. Marketing Sherpa honlapja. Letöltés dátuma: 2023. 06. 07. forrás: https://www.marketingsherpa.com/article/case-study/how-whirlpool-raised-customer-loyalty

Massanari, A. (2010): Designing for imaginary friends: information architecture, personas and the politics of user-centered design, New Media & Society, 12(3), 401-416.

Máté B. – Almádi B. (2016): A hazai termékek preferenciájának megteremtése online marketing-gel. Európa: Gazdaság és Kultúra = Europe: Economy and Culture, pp. 974–981.

McGinn, J. – Kotamraju, N. (2008): Data-driven persona development, Proceeding of the twenty-sixth annual CHI conference. https://doi.org/10.1145/1357054.1357292

Miaskiewicz, T. – Sumner, T. – Kozar, KA.(2008): A latent semantic analysis methodology for the identification and creation of personas, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1501–1510. https://doi.org/10.1145/1357054.1357290

Miaskiewicz, T. – Kozar, K.A. (2011): Personas and user-centered design: How can personas benefit product design processes? , Design Studies, 32(5), 417-430. https://doi.org/10.1016/j.destud.2011.03.003

Nielsen, L. (2012): Personas -User Focused Design. Ebook, London: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-7427-1

Nielsen, L. –Hansen, K. S. (2014): Personas is Applicable: A Study on the Use of Personas in Denmark, 32nd annual ACM conference on Human factors in computing systems, 1665-1674. https://doi.org/10.1145/2556288.2557080

Portigal, S. (2008): True Tales - Persona non grata., 15(1), 72-73. https://doi.org/10.1145/1330526.1330550

Pruitt, J. – Grudin, J. (2003): Personas, Participatory Design and Product Development: An Inf-rastructure for Engagement, Proceedings of Conference on designing for user experiences, ACM Press.

Pruitt, J. – Adlin ,T. (2006): The persona lifecycle: Keeping people in mind throughout product design. San Francisco, CA: Morgan Kaufman, San Francisco.

Russell, S. – Toklu, C. (2011): Acquiring and Applying Market Knowledge for Large Software Purchases: Products, Personas, and Programs, Knowledge Management for Process, Organizational and Marketing Innovation, 195–215. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-61520-829-6.ch012

Rönkkö, K. (2005): An Empirical Study Demonstrating How Different Design Constraints, Project Organization and Contexts Limited the Utility of Personas, Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Big Island, HI, USA, 220a-220a. https://doi.org/10.1109/HICSS.2005.85

Salminen, J. – Şengün, S. – Kwak, H. – Jansen, J. – An, J. – Jung, S. – Vieweg, S. – Fox Harrell, D. (2017): Generating Cultural Personas from Social Data: A Perspective of Middle Eastern Users. 5th International Conference on Future Internet of Things and Cloud Workshops (FiCloudW). https://doi.org/10.1109/FiCloudW.2017.97

Salminen, J. – Jansen, J. – An, J. – Kwak, H. – Jung, S. (2018): Are personas done? Evaluating their usefulness in the age of digital analytics, Persona Studies, 4(2), 47-65.

Schafer, J.B. – Konstan, J. – Riedl, J. (2001): E-commerce recommendation applications. Data Mining and Knowledge Discovery 5, 115–153. https://doi.org/10.1023/A:1009804230409

Song, C. – Yu, Q. – Jose, E. – Zhuang, J. – Geng, H. (2021): A hybrid recommendation approach for viral food based on online reviews. Foods 10(8), 1801. https://doi.org/10.3390/foods10081801

Terho, H. – Mero J. – Siutla, L. – Jaakkola, E. (2022): Digital content marketing in business mar-kets: Activities, consequences, and contingencies along the customer journey, Industrial Marketing Management, 105, 294-310. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.06.006

Vincent, C.J. – Blandford, A. (2014): The challenges of delivering validated personas for medical equipment design, Applied Ergonomics, 45(4), 1097–1105. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2014.01.010

Wood, M. (2007): Essential Guide to Marketing Planning. England: Pearson Education Limited.

Wieczorek, M. – Siłka, J. – Wo´zniak, M. – Garg, S. – Hassan, M.M. – (2021): Lightweight con-volutional neural network model for human face detection in risk situations: IEEE Transactions on Industrial Informatics 18(7), 4820–4829. https://doi.org/10.1109/TII.2021.3129629

Xiang, Z., Kim, S., Hu, C., Fesenmaier, D., 2007, Language representation of restaurants: Impli-cations for developing online recommender systems. International Journal of Hospitality Management, 26(4), 1005–1018. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2006.12.007

Letöltések

Megjelent

2024-12-03

Hogyan kell idézni

A buyer persona definiálása és marketing célú felhasználásának bemutatása a hatékony kommunikáció érdekében. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(2), 138-151. https://doi.org/10.33032/acr.4574

Hasonló cikkek

11-20 a 23-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.