A gyermekneveléssel kapcsolatos attitűd jellemzői a 0–7 éves korú gyermeket nevelő családokban [1]

Autores/as

  • Melinda Csima Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár
  • Krisztina Deutsch Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Bálint Bánfai Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • József Betlehem Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Sára Jeges Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Dóra Tancsics Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Kinga Lampek Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2

Resumen

A szülő–gyermek kapcsolat a személyiségfejlődés különböző területeire hatással van, így a nevelési gyakorlat megismerése mind a neveléstudományi, mind pedig a pszichológiai kutatások egyik központi kérdése. Kutatásunk célja a 0–7 éves korú gyermeket nevelő szülők nevelési stílusának a megismerése, valamint a nevelési gyakorlatot befolyásoló tényezőknek az azonosítása volt. Az adatok elemzése során megállapítást nyert, hogy a vizsgálatba bevont szülők körében a gyermeknevelési attitűdök és gyakorlatok irányítással kapcsolatos aspektusai kevésbé, a gondoskodást kifejező rugalmas nevelői attitűdök inkább hangsúlyosak.

Referencias

Ács Pongrác (2009): Sporttudományi kutatások módszertana. Pécs : Magyar Sporttudományi Társaság, 2009. 291 p.

Falus Iván – Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008. 341 p.

Ketskeméty László – Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2005. 459 p.

Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia, 16. évf. 1. szám 43–62. p.

Oroszné Perger Mónika (2002): A szülői nevelési stílus. In: Iskolakultúra. 2002. 12. évf. 2. szám, 107–114. p.

Posztos Katalin – Uzonyi Adél (1989): A szülői-nevelői attitűd hatása a gyermek szociometriai pozíciójára. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 1989. XLIV. évf. 5. szám, 482–500. p.

Ranschburg Jenő – Bolla István Károly – Sipos Mihály (1984): A szülői nevelői stílus percepciójának vizsgálata 10–14 éves korú gyerekeknél. In: Pszichológia, 1984. IV. évf. 4. szám, 525–545. p.

Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 161 p.

Rickel, Annette U. – Biasatti, Lawrence L. (1982): Modification of the block child rearing practices report. In: Journal of Clinical Psychology, volume 38. 129–134. p. doi: https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<129::AID-JCLP2270380120>3.0.CO;2-3

Sallay Hedvig – Münnich Ákos (1999): Családi nevelési attitűdök percepciója és a self-fejlődéssel való összefüggései. In: Magyar Pedagógia. 99. évf. 2. szám 157–174. p.

Sallay Hedvig (2003): A szülői nevelés hatása a serdülők jövő-orientációjának alakulására. In: Magyar Pedagógia. 103. évf. 3. szám 389–404. p.

Sameroff, Arnold J. – Seifer, Ronald (2011): Familial Risk and Child Competence. In: Society for Research in Child Development, 1254–1268. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1983.tb00545.x

Székelyi Mária – Barna Ildikó (2002): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest : Typotex Kiadó, 2002. 453 p.

Tóth Ildikó – Gervai Judit (1999): Szülői Bánásmód Kérdőív (H-PBI): A Parental Bonding Instrument (PBI) magyar változata. In: Magyar Pszichológiai Szemle, LIV. évf. 1–4. szám 551–566. p.

Publicado

2015-06-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

A gyermekneveléssel kapcsolatos attitűd jellemzői a 0–7 éves korú gyermeket nevelő családokban [1]. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 29-47. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2