Characteristics of Child Nursing Attitudes in Families Having Children Ages 0–7
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2Abstract
A parent-child relationship has an effect on several factors of personality development, due to this fact it is a central question of psychological and nursing researches. The aim of our research was to get to know the nursing idioms of parents with children between ages 0–7 and to identify those factors that influence nursing practice. In order to identify the influental factors of attitudes toward child nursing and to explore the connection between them mathematical statistic tests were used. After analysing data it was proved that those kinds of nursing practices that manipulate children’s behavior are less typical among parents who took part in the above mentioned research. The most typical nursing practices were those flexible attitudes that represent care.
References
Ács Pongrác (2009): Sporttudományi kutatások módszertana. Pécs : Magyar Sporttudományi Társaság, 2009. 291 p.
Falus Iván – Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008. 341 p.
Ketskeméty László – Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2005. 459 p.
Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia, 16. évf. 1. szám 43–62. p.
Oroszné Perger Mónika (2002): A szülői nevelési stílus. In: Iskolakultúra. 2002. 12. évf. 2. szám, 107–114. p.
Posztos Katalin – Uzonyi Adél (1989): A szülői-nevelői attitűd hatása a gyermek szociometriai pozíciójára. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 1989. XLIV. évf. 5. szám, 482–500. p.
Ranschburg Jenő – Bolla István Károly – Sipos Mihály (1984): A szülői nevelői stílus percepciójának vizsgálata 10–14 éves korú gyerekeknél. In: Pszichológia, 1984. IV. évf. 4. szám, 525–545. p.
Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 161 p.
Rickel, Annette U. – Biasatti, Lawrence L. (1982): Modification of the block child rearing practices report. In: Journal of Clinical Psychology, volume 38. 129–134. p. doi: https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<129::AID-JCLP2270380120>3.0.CO;2-3
Sallay Hedvig – Münnich Ákos (1999): Családi nevelési attitűdök percepciója és a self-fejlődéssel való összefüggései. In: Magyar Pedagógia. 99. évf. 2. szám 157–174. p.
Sallay Hedvig (2003): A szülői nevelés hatása a serdülők jövő-orientációjának alakulására. In: Magyar Pedagógia. 103. évf. 3. szám 389–404. p.
Sameroff, Arnold J. – Seifer, Ronald (2011): Familial Risk and Child Competence. In: Society for Research in Child Development, 1254–1268. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1983.tb00545.x
Székelyi Mária – Barna Ildikó (2002): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest : Typotex Kiadó, 2002. 453 p.
Tóth Ildikó – Gervai Judit (1999): Szülői Bánásmód Kérdőív (H-PBI): A Parental Bonding Instrument (PBI) magyar változata. In: Magyar Pszichológiai Szemle, LIV. évf. 1–4. szám 551–566. p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Csima Melinda, Deutsch Krisztina, Bánfai Bálint, Betlehem József, Jeges Sára, Tancsics Dóra, Lampek Kinga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.