Characteristics of Child Nursing Attitudes in Families Having Children Ages 0–7

Authors

  • Melinda Csima Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár
  • Krisztina Deutsch Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Bálint Bánfai Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • József Betlehem Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Sára Jeges Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Dóra Tancsics Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs
  • Kinga Lampek Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2

Abstract

A parent-child relationship has an effect on several factors of personality development, due to this fact it is a central question of psychological and nursing researches. The aim of our research was to get to know the nursing idioms of parents with children between ages 0–7 and to identify those factors that influence nursing practice. In order to identify the influental factors of attitudes toward child nursing and to explore the connection between them mathematical statistic tests were used. After analysing data it was proved that those kinds of nursing practices that manipulate children’s behavior are less typical among parents who took part in the above mentioned research. The most typical nursing practices were those flexible attitudes that represent care.

References

Ács Pongrác (2009): Sporttudományi kutatások módszertana. Pécs : Magyar Sporttudományi Társaság, 2009. 291 p.

Falus Iván – Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2008. 341 p.

Ketskeméty László – Izsó Lajos (2005): Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2005. 459 p.

Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia, 16. évf. 1. szám 43–62. p.

Oroszné Perger Mónika (2002): A szülői nevelési stílus. In: Iskolakultúra. 2002. 12. évf. 2. szám, 107–114. p.

Posztos Katalin – Uzonyi Adél (1989): A szülői-nevelői attitűd hatása a gyermek szociometriai pozíciójára. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 1989. XLIV. évf. 5. szám, 482–500. p.

Ranschburg Jenő – Bolla István Károly – Sipos Mihály (1984): A szülői nevelői stílus percepciójának vizsgálata 10–14 éves korú gyerekeknél. In: Pszichológia, 1984. IV. évf. 4. szám, 525–545. p.

Ranschburg Jenő (1995): Félelem, harag, agresszió. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 161 p.

Rickel, Annette U. – Biasatti, Lawrence L. (1982): Modification of the block child rearing practices report. In: Journal of Clinical Psychology, volume 38. 129–134. p. doi: https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<129::AID-JCLP2270380120>3.0.CO;2-3

Sallay Hedvig – Münnich Ákos (1999): Családi nevelési attitűdök percepciója és a self-fejlődéssel való összefüggései. In: Magyar Pedagógia. 99. évf. 2. szám 157–174. p.

Sallay Hedvig (2003): A szülői nevelés hatása a serdülők jövő-orientációjának alakulására. In: Magyar Pedagógia. 103. évf. 3. szám 389–404. p.

Sameroff, Arnold J. – Seifer, Ronald (2011): Familial Risk and Child Competence. In: Society for Research in Child Development, 1254–1268. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1983.tb00545.x

Székelyi Mária – Barna Ildikó (2002): Túlélőkészlet az SPSS-hez. Budapest : Typotex Kiadó, 2002. 453 p.

Tóth Ildikó – Gervai Judit (1999): Szülői Bánásmód Kérdőív (H-PBI): A Parental Bonding Instrument (PBI) magyar változata. In: Magyar Pszichológiai Szemle, LIV. évf. 1–4. szám 551–566. p.

Published

2015-06-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

Characteristics of Child Nursing Attitudes in Families Having Children Ages 0–7. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 29-47. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.2