Végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciója megújuló pedagógusképzési program segítségével
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.4Resumen
A végzettség nélküli iskolaelhagyás fogalma viszonylag új Magyarországon. A korai iskolaelhagyás mutatója Magyarországon 2010-ig lassú ütemben csökkent, az elmúlt években azonban növekedett a KSH adatai szerint. A nemzetközi publikációk sora foglalkozik a témával: Schargel, Thacker és Bell (2007), Rumberger és Lim (2008), Lyche (2010). Magyarországon széles körben folynak kutatások a problémával kapcsolatban: Meleg (2015), Imre (2014), Mihályi (2014), Forgács (2009), Hanák (2016) stb. Felvetődik a kérdés: napjaink pedagógusképzése segítséget tud-e nyújtani a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciójában, illetve milyen rövid- és hosszútávú eredményeket tud prognosztizálni? Jelen publikációban egy speciális, a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás prevencióját célzó pedagógusképzési program és annak vizsgálata kerül bemutatásra.
Referencias
Forgács, A. (2009). ISCED – Az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere [online] http://ofi.hu/isced-az-oktatas-egyseges-nemzetkozi-osztalyozasi-rendszere [2018. február 4.] Hanák, Zs. (2016). A korai iskolaelhagyás problematikája, és a megelőzés lehetőségei a magyar közoktatásban [Habilitációs értekezés]. Eszterházy Károly Egyetem, Eger
Imre, A. (2014). A korai iskolaelhagyással összefüggő nemzetközi elemzések és Uniós ajánlások. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 97–114.), Budapest: Tempus Közalapítvány.
Kissné, H. K. (2017). Lemorzsolódás [online] https://www.oktatas.hu/kozneveles/pok/debrecen/debrecen_lemorzsolodas [2018.január 30]
Lyche, C. (2010). Taking on the Completion Challenge: A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving. /OECD Education Working Papers, No. 53/. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/5km4m2t59cmr-en
Meleg, Cs. (2015 a). Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok In.: Varga, A. (Ed.), A nevelésszociológia alapjai. (pp. 19–49) Pécs: Pécsi Tudományegyetem
Mihályi, K. (2014). A korai iskolaelhagyás Európai Uniós és hazai kontextusai-is. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 7–30.), Budapest: Tempus Közalapítvány.
Rumberger, R. – Lim, S. A. (2008).Why Students Drop Out of School: A Review of 25 Years of Research. Santa Barbara: California Dropout Research Project.
Schargel, F. – Thacker, T. – Bell, J. (2007). From At Risk to Academic Excellence. Focus Adolescent Services, Idézi: Mihály, I. (2009). „A csendes járvány”. Az iskolai lemorzsolódás veszélyei. Új Pedagógiai Szemle, 59. évf. 4. sz. pp. 112–118.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2018 Hanák Zsuzsanna
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.