Végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciója megújuló pedagógusképzési program segítségével

Autor/innen

  • Zsuzsanna Hanák EKE Eszterházy Károly Egyetem, Pszichológiai Intézet-Eger

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.4

Abstract

A végzettség nélküli iskolaelhagyás fogalma viszonylag új Magyarországon. A korai iskolaelhagyás mutatója Magyarországon 2010-ig lassú ütemben csökkent, az elmúlt években azonban növekedett a KSH adatai szerint. A nemzetközi publikációk sora foglalkozik a témával: Schargel, Thacker és Bell (2007), Rumberger és Lim (2008), Lyche (2010). Magyarországon széles körben folynak kutatások a problémával kapcsolatban: Meleg (2015), Imre (2014), Mihályi (2014), Forgács (2009), Hanák (2016) stb. Felvetődik a kérdés: napjaink pedagógusképzése segítséget tud-e nyújtani a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciójában, illetve milyen rövid- és hosszútávú eredményeket tud prognosztizálni? Jelen publikációban egy speciális, a korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás prevencióját célzó pedagógusképzési program és annak vizsgálata kerül bemutatásra.

Autor/innen-Biografie

  • Zsuzsanna Hanák, EKE Eszterházy Károly Egyetem, Pszichológiai Intézet-Eger

    hanak.zsuzsanna@uni-eszterhazy.hu

Literaturhinweise

Forgács, A. (2009). ISCED – Az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere [online] http://ofi.hu/isced-az-oktatas-egyseges-nemzetkozi-osztalyozasi-rendszere [2018. február 4.] Hanák, Zs. (2016). A korai iskolaelhagyás problematikája, és a megelőzés lehetőségei a magyar közoktatásban [Habilitációs értekezés]. Eszterházy Károly Egyetem, Eger

Imre, A. (2014). A korai iskolaelhagyással összefüggő nemzetközi elemzések és Uniós ajánlások. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 97–114.), Budapest: Tempus Közalapítvány.

Kissné, H. K. (2017). Lemorzsolódás [online] https://www.oktatas.hu/kozneveles/pok/debrecen/debrecen_lemorzsolodas [2018.január 30]

Lyche, C. (2010). Taking on the Completion Challenge: A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving. /OECD Education Working Papers, No. 53/. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/5km4m2t59cmr-en

Meleg, Cs. (2015 a). Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok In.: Varga, A. (Ed.), A nevelésszociológia alapjai. (pp. 19–49) Pécs: Pécsi Tudományegyetem

Mihályi, K. (2014). A korai iskolaelhagyás Európai Uniós és hazai kontextusai-is. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 7–30.), Budapest: Tempus Közalapítvány.

Rumberger, R. – Lim, S. A. (2008).Why Students Drop Out of School: A Review of 25 Years of Research. Santa Barbara: California Dropout Research Project.

Schargel, F. – Thacker, T. – Bell, J. (2007). From At Risk to Academic Excellence. Focus Adolescent Services, Idézi: Mihály, I. (2009). „A csendes járvány”. Az iskolai lemorzsolódás veszélyei. Új Pedagógiai Szemle, 59. évf. 4. sz. pp. 112–118.

Veröffentlicht

2018-06-23

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

Végzettség nélküli iskolaelhagyás prevenciója megújuló pedagógusképzési program segítségével. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(2), 65-75. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.4