Reformed teacher training programme supporting the prevention of early school leaving

Authors

  • Zsuzsanna Hanák EKE Eszterházy Károly Egyetem, Pszichológiai Intézet-Eger

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.4

Abstract

The concept of Early School Leaving (ESL) is relatively new in Hungary. The proportion of early school leaving was slightly decreasing until 2010, but since then it has been increasing according to KSH (Central Statistical Office). A number of international publications deal with this issue: Schargel, Thacker and Bell (2007); Rumberger, Lim (2008); Lyche (2010). In Hungary extended research is being carried out into the problem: Meleg (2015); Imre (2014); Mihályi (2014); Forgács (2009); Hanák (2016) etc. The questions are whether teacher training is able to promote the prevention of ESL and what short and long term results it can offer. This publication presents and examines a teacher training programme focusing on the prevention of ESL.

Author Biography

  • Zsuzsanna Hanák, EKE Eszterházy Károly Egyetem, Pszichológiai Intézet-Eger

    hanak.zsuzsanna@uni-eszterhazy.hu

References

Forgács, A. (2009). ISCED – Az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere [online] http://ofi.hu/isced-az-oktatas-egyseges-nemzetkozi-osztalyozasi-rendszere [2018. február 4.] Hanák, Zs. (2016). A korai iskolaelhagyás problematikája, és a megelőzés lehetőségei a magyar közoktatásban [Habilitációs értekezés]. Eszterházy Károly Egyetem, Eger

Imre, A. (2014). A korai iskolaelhagyással összefüggő nemzetközi elemzések és Uniós ajánlások. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 97–114.), Budapest: Tempus Közalapítvány.

Kissné, H. K. (2017). Lemorzsolódás [online] https://www.oktatas.hu/kozneveles/pok/debrecen/debrecen_lemorzsolodas [2018.január 30]

Lyche, C. (2010). Taking on the Completion Challenge: A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving. /OECD Education Working Papers, No. 53/. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/5km4m2t59cmr-en

Meleg, Cs. (2015 a). Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok In.: Varga, A. (Ed.), A nevelésszociológia alapjai. (pp. 19–49) Pécs: Pécsi Tudományegyetem

Mihályi, K. (2014). A korai iskolaelhagyás Európai Uniós és hazai kontextusai-is. In: Juhász, J. – Mihályi, K. (Eds.), QALL Végzettséget mindenkinek. (pp. 7–30.), Budapest: Tempus Közalapítvány.

Rumberger, R. – Lim, S. A. (2008).Why Students Drop Out of School: A Review of 25 Years of Research. Santa Barbara: California Dropout Research Project.

Schargel, F. – Thacker, T. – Bell, J. (2007). From At Risk to Academic Excellence. Focus Adolescent Services, Idézi: Mihály, I. (2009). „A csendes járvány”. Az iskolai lemorzsolódás veszélyei. Új Pedagógiai Szemle, 59. évf. 4. sz. pp. 112–118.

Published

2018-06-23

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Reformed teacher training programme supporting the prevention of early school leaving. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(2), 65-75. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.4