Bölcsődei interakciók elemzése
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.16Resumen
A nyelv elsajátítása az egyik legjelentősebb eredménye a kisgyermekkornak, folyamata és minősége rányomja bélyegét a gyermek további életére. Meghatározóan hat például a további nyelvek elsajátítására, a kognitív folyamatok fejlődésére, a szociális illeszkedés minőségére. A nyelvelsajátítás érzelmi és motivációs bázisát a kisgyermek társas hajlamai, környezetéhez való kötődési és kapcsolatteremtési szükségletei adják. A nyelvelsajátítás klasszikus esetben nem instruált, hanem a mindennapi élethez kapcsolódó helyzeteken keresztül, autentikus kommunikációs szituációkban való részvétellel történik. Axióma, hogy a nyelvi kompetenciák a nyelvhasználatban fejlődnek. A jelen kutatás a gyermek és a pedagógus között zajló kommunikáció minőségi aspektusainak áttekintését célozta meg empirikus nyelvpedagógiai vizsgálat segítségével. Azt vizsgáltuk, hogy a pedagógusok milyen változatossággal, mekkora tudatossággal és hatékonysággal használják a kommunikációs eszközöket és technikákat a bölcsődei nevelés különféle helyzeteiben.
Referencias
A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja. 4. melléklet a 6/2016. (III. 24.) EMMI rendelethez „10. melléklet a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelethez. Magyar Közlöny 2016. 40. 3906–3913.
Bimbó Z. (2015): A korai évek nevelését szolgáló tevékenységek. In: Nyitrai Á. (Ed.) Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből 2. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Buda, B. (1994): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Budapest: Animula
Buda B. (2012): Empátia. A beleélés lélektana. Budapest: L’Harmattan.
Bugán A. (1996): Pedagógia, pszichológia és társadalom. In: Bagdy E. (Ed.) A pedagógus hivatásszemélyisége. Egy pályaszocializációs kísérlet tanulságai. Debrecen: KLTE Pszicho lógiai Intézet. pp. 11–34.
Cole, M. – Cole, S. R. (2003): Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris.
Farrar, M. J. (1992): Negative Evidence and Grammatical Morpheme Acquisition. In: Developmental Psychology 28. évf. 1 sz., pp. 90–98. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.1.901
Gordon, T. (1990): A tanári hatékonyság fejlesztése a T.E.T-módszer. Budapest: Gondolat Grimm, H. (2003): Störungen der Sprachentwicklung. Göttingen: Hogrefe.
Hoff-Ginsberg, E. (2000): Soziale Umwelt und Sprachenlernen. In: Grimm, H. (Ed) Enzyklopädie der Psychologie, CIII, Band 3, Sprachentwicklung. Göttingen: Hogrefe pp. 463–494.
Krashen, S. (1985): The input hypothesis. Longman, London.
Kullik, A. – Petermann, F. (2012). Emotionsregulation im Kindesalter. Göttingen: Hogrefe. Petermann, F. – Wiedebusch, S. (2016). Emotionale Kompetenz bei Kindern. 3. Überarbeite Auflage. Göttingen: Hogrefe. DOI: https://doi.org/10.1026/02710-000
Pfeffer, S. (2017): Sozial-emotionale Entwicklung fördern. Wie Kinder in der Gemeinschaft stark werden. Freiburg: Herder.
Ranschburg J. (1977): Félelem, harag, agresszió. Budapest: Tankönyvkiadó
Saxton, M. (2000): Negative evidence and negative feedback: immediate effects on the grammaticality of child speech. In: First Language 20. sz., pp. 221–252. DOI: https://doi.org/10.1177/014272370002006001
Zsolnai A.- Kasik L. (2007): Az érzelmek szerepe a szociális kompetencia működésében. In: Új Pedagógiai Szemle 58. évf. 7–8. sz., pp. 3–15.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Klein Ágnes, Tancz Tünde
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.