Kooperatív filmelemzési módszer a tanulói autonómia támogatására − Gyermeki megismerés és felnőtté válás Guillermo del Toro: A Faun labirintusa című filmjében

Autores/as

  • Tünde Noémi Csiha Soproni Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.13

Resumen

Megjelenésekor Guillermo del Toro filmje, A faun labirintusa egycsapásra sikerfilm lett látványelemei és a hangulata miatt. A mű azonban sokkal értékesebb annál, mint amit a nagyközönség érzékel belőle, hisz az emberiség kulturális örökségének szövedékeit hordozza. A megjelent filmkritikák és tanulmányok nem hatolnak le a mű lényegéig. Kutatásaim során azt a szimbólumrendszert tártam fel, amely végigvezet az emberiség kultúrtörténetén, az archaikus vallásoktól Dante Isteni színjátékán át a spanyol polgárháborúig. A kibontakozó jelentés párhuzamos szálon a gyermeki megismerés és felnőtté válás folyamatát mutatja be. Kutatásaim eredményét felhasználva, egy több tantárgyra kiterjedő filmelemzési módszert dolgoztam ki, amely támogatja a tanulói autonómiát és segíti a kooperatív tanulást. A módszer a középiskolai oktatásban és a felsőoktatásban alkalmazható.

Biografía del autor/a

  • Tünde Noémi Csiha, Soproni Egyetem

    nyelvtanár
    csiha.tunde@gmail.com

Referencias

Kooperatív tanulás. Segédlet a kompetencia alapú pedagógus-képzés módszertani megújulásához (2010) TÁMOP-4.1.2/B, Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet közreműk. [online] https://www.srpszkk.hu/tamop412b/kooperativ_tanulas/index.html [2020. 10. 02.]

Csiha, T. N. (2016). Referencias culturales en la película titulada “El laberinto del fauno” de Guillermo del Toro. Budapest: Universidad Católica Pázmány Péter

Csíkszentmihályi, M. (2001). Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó

Deci, E. L., Vallerand R. J., Pelletier Luc G., Ryan, R. M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 325–346. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.1991.96531371

Guillermo del Toro (2010) A Faun labirintusa. A Guardian interjúja a rendezővel. Cannes-i interjú a rendezővel. A mítosz ereje. Színek és formák., Jogtul. Best Hollywood Kft, Magyarországon Blu-ray-en forg. a Fantasy Film Kft.

Kő N., Pajor G., Szabó M. (2015). Motiváció. In: Kollár és Szabó (Ed.), Pszichológia Pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.

Lorca, F. G. (1967). A holdas hold románca. (ford. Nagy, L.) In: Federico García Lorca összes művei, I. Versek pp. 321–322. Budapest: Magyar Helikon.

Murillo, J. (1992). “El "Romance de la Luna, Luna" de Federico García Lorca: una ceremonia de iniciación”, Kañina (San José) XVI 2, pp. 143–147. [online] http://search.proquest.com.ezproxy.cervantes.es/docview/1626213152?accountid=16245.pdf [2016.03.03.]

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Ovidius, P. N. (1982). Átváltozások (ford. Devecseri, G.). Budapest: Európa Könyvkiadó

Publicado

2020-10-23

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Kooperatív filmelemzési módszer a tanulói autonómia támogatására − Gyermeki megismerés és felnőtté válás Guillermo del Toro: A Faun labirintusa című filmjében. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 126-134. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.13