Cooperative method of film analysis to support student autonomy – Childhood aware ness and becoming an adult in the movie pan’s labyrinth by Guillermo del Toro

Authors

  • Tünde Noémi Csiha Soproni Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.13

Abstract

The moment it was released, Guillermo del Toro’s film, Pan’s Labyrinth became an instant hit due to its visuals and atmosphere. However, the work is far more valuable than what the general public perceives of it, as it incorporates parts of humanity’s cultural heritage. Published film reviews and studies do not penetrate the essence of the work. In the course of my research, I have revealed the system of symbols that leads through the cultural history of humanity, from archaic religions through Dante’s Divine Comedy to the Spanish Civil War. The unfolding meaning parallelly presents the process of childhood awareness and becoming an adult. Using the results of my research, I developed a method of multidisciplinary film analysis that supports student autonomy and facilitates cooperative learning. The method can be applied both in secondary education and higher education.

Author Biography

  • Tünde Noémi Csiha, Soproni Egyetem

    language teacher
    csiha.tunde@gmail.com

References

Kooperatív tanulás. Segédlet a kompetencia alapú pedagógus-képzés módszertani megújulásához (2010) TÁMOP-4.1.2/B, Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet közreműk. [online] https://www.srpszkk.hu/tamop412b/kooperativ_tanulas/index.html [2020. 10. 02.]

Csiha, T. N. (2016). Referencias culturales en la película titulada “El laberinto del fauno” de Guillermo del Toro. Budapest: Universidad Católica Pázmány Péter

Csíkszentmihályi, M. (2001). Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó

Deci, E. L., Vallerand R. J., Pelletier Luc G., Ryan, R. M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 325–346. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.1991.96531371

Guillermo del Toro (2010) A Faun labirintusa. A Guardian interjúja a rendezővel. Cannes-i interjú a rendezővel. A mítosz ereje. Színek és formák., Jogtul. Best Hollywood Kft, Magyarországon Blu-ray-en forg. a Fantasy Film Kft.

Kő N., Pajor G., Szabó M. (2015). Motiváció. In: Kollár és Szabó (Ed.), Pszichológia Pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.

Lorca, F. G. (1967). A holdas hold románca. (ford. Nagy, L.) In: Federico García Lorca összes művei, I. Versek pp. 321–322. Budapest: Magyar Helikon.

Murillo, J. (1992). “El "Romance de la Luna, Luna" de Federico García Lorca: una ceremonia de iniciación”, Kañina (San José) XVI 2, pp. 143–147. [online] http://search.proquest.com.ezproxy.cervantes.es/docview/1626213152?accountid=16245.pdf [2016.03.03.]

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Ovidius, P. N. (1982). Átváltozások (ford. Devecseri, G.). Budapest: Európa Könyvkiadó

Published

2020-10-23

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Cooperative method of film analysis to support student autonomy – Childhood aware ness and becoming an adult in the movie pan’s labyrinth by Guillermo del Toro. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 126-134. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.13