Hitéletre nevelés a pedagógiában - egy új specializáció elé
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.9Resumen
Magyarországon a rendszerváltozás idejétől újból hivatalosan is működhetnek az egyházi intézmények, közöttük az egyházi óvodák. Örvendetes, hogy számuk folyamatosan gyarapszik. Azonban az ezzel járó gyermek- és a nevelőlétszám emelkedése új módszertani és képzési kérdéseket vet fel. Korunk sajátos kihívása, hogy miként lehet a teológiát és a pedagógiát összehangolva ezen egyházi intézmények számára szakembereket képezni, s hogyan lehet az 1945 után megszakadt, háttérbe szorított módszertani fonalat újra felvenni. E kérdésekre keres válaszokat a tanulmány, bemutatva a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán bevezetett Hitéletre nevelés specializációt, valamint az ugyane címet viselő pedagógus szakvizsgás képzést.
Referencias
Don Bosco Nővérek Szent Család Óvodája (2018). Pedagógiai Program. [online] https://docplayer.hu/20967353-Don-bosco-noverek-szent-csalad-ovoda-om-azonosito-064274-pedagogiai-programja.html [2020. szeptember 12.]
Fehérvári A. (2005). Magánóvodák. In: Educatio, 14. évf. 4. sz. pp. 825–839.
Gergely J. (1999). A katolikus egyház története Magyarországon 1919-1945. Budapest: Pannonica Kiadó
Glatz F. (szerk.)(1996). A magyarok krónikája. Budapest: Officina Nova.
Hitéletre nevelés az óvodában specializáció - előterjesztés. (2020) SoE, Sopron.
Katolikus Pedagógiai Intézet honlapja [online] https://www.katped.hu/katolikus-kozoktatas/katolikus-kozoktatasi-intezmenyek-statisztikai-adatai [2020. szeptember 12.]
Kissné Zsámboki R. (2011). Mozdonypedagógusok az alternativitás és pluralizmus füstjében - avagy az 1985. évi oktatási törvény a 80-as, 90-es évek pedagógiai reformjainak tükrében. In: Képzés és Gyakorlat. 9. évf. 3−4. sz. pp. 51−64.
Korzenszky R. (2019). Egyházi iskolák a törvénymódosítás után. [online] https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/egyhazi-iskolak [2021. január 2.]
Kozma T. (2005). Egyházi iskolák – interkulturális nevelés. Az egyházi oktatás átalakulása az 1990-es években. In: Educatio 3. pp. 465 – 474.
KSH 2004. A közoktatás területi adatai 1990–2003. Budapest. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/kozoktter03.pdf [2020. szeptember 16.]
KSH 2011. népszámlálási adatok [online] http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_vallas [2020. szeptember 12.]
Magyar Református Egyház honlapja [online] https://reformatus.hu/oktatas/intezmenyt-keresek/ovodak/ [2020. augusztus 12.]
Magyarország: A nem állami fenntartású közoktatási intézmények - Monday, 20 January, 2020 09:55. [online] https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/magyarorsz%C3%A1g/organisation-private-education_hu [2020. augusztus 14.]
Magyarországi Evangélikus Egyház honlapja [online] https://www.evangelikus.hu/ [2020. augusztus 14.]
Nagy P.T. (1995). Egyházi iskolaindítás és az állam az első parlamenti ciklus idején. In: Magyar Pedagógia 95. 3–4. pp. 293–313.
XI. Pius (1934). Apostoli körlevél az ifjúság keresztény neveléséről. Budapest: Szent István Kiadó.
Pukánszky B. – Németh A. (1996). Neveléstörténet. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Vencser L. (é.n.). Az egyház nevelő-tanítói feladata, mint értékközvetítő eszköz [online] http://adatbank.transindex.ro/html/alcim_pdf12654.pdf [2021. március 4.]
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Frang Gizella
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.