Religious Education (RE) in the pedagogy – Preface to a new specialisation

Authors

  • Gizella Frang Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.9

Abstract

In Hungary, since the change of regime in 1990 the church institutes, involving kindergartens, have been allowed to work again. It is gratifying that their numbers are growing. However, the increasing number of children and kindergarten teachers raises new questions regarding methodology and educational issues. The training of religion teachers in the field of theology is focusing on the scholars’ age groups, while the training of early childhood and kindergarten teachers concentrates on the secular nurseries and kindergartens. A particular challenge of our age is how to train educational and theological specialists for the religious institutions while picking up the thread of methodology disrupted and overshadowed in 1945.
This essay is looking for the answers for these questions while presenting Religious Education (RE) specialisation and the pedagogical professional examination training, which have been implemented recently at Benedek Elek Faculty of Pedagogy at the University of Sopron.

Author Biography

  • Gizella Frang, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD, assistant professor
    frang.gizella@gmail.com

References

Don Bosco Nővérek Szent Család Óvodája (2018). Pedagógiai Program. [online] https://docplayer.hu/20967353-Don-bosco-noverek-szent-csalad-ovoda-om-azonosito-064274-pedagogiai-programja.html [2020. szeptember 12.]

Fehérvári A. (2005). Magánóvodák. In: Educatio, 14. évf. 4. sz. pp. 825–839.

Gergely J. (1999). A katolikus egyház története Magyarországon 1919-1945. Budapest: Pannonica Kiadó

Glatz F. (szerk.)(1996). A magyarok krónikája. Budapest: Officina Nova.

Hitéletre nevelés az óvodában specializáció - előterjesztés. (2020) SoE, Sopron.

Katolikus Pedagógiai Intézet honlapja [online] https://www.katped.hu/katolikus-kozoktatas/katolikus-kozoktatasi-intezmenyek-statisztikai-adatai [2020. szeptember 12.]

Kissné Zsámboki R. (2011). Mozdonypedagógusok az alternativitás és pluralizmus füstjében - avagy az 1985. évi oktatási törvény a 80-as, 90-es évek pedagógiai reformjainak tükrében. In: Képzés és Gyakorlat. 9. évf. 3−4. sz. pp. 51−64.

Korzenszky R. (2019). Egyházi iskolák a törvénymódosítás után. [online] https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/egyhazi-iskolak [2021. január 2.]

Kozma T. (2005). Egyházi iskolák – interkulturális nevelés. Az egyházi oktatás átalakulása az 1990-es években. In: Educatio 3. pp. 465 – 474.

KSH 2004. A közoktatás területi adatai 1990–2003. Budapest. [online] https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/kozoktter03.pdf [2020. szeptember 16.]

KSH 2011. népszámlálási adatok [online] http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_vallas [2020. szeptember 12.]

Magyar Református Egyház honlapja [online] https://reformatus.hu/oktatas/intezmenyt-keresek/ovodak/ [2020. augusztus 12.]

Magyarország: A nem állami fenntartású közoktatási intézmények - Monday, 20 January, 2020 09:55. [online] https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/magyarorsz%C3%A1g/organisation-private-education_hu [2020. augusztus 14.]

Magyarországi Evangélikus Egyház honlapja [online] https://www.evangelikus.hu/ [2020. augusztus 14.]

Nagy P.T. (1995). Egyházi iskolaindítás és az állam az első parlamenti ciklus idején. In: Magyar Pedagógia 95. 3–4. pp. 293–313.

XI. Pius (1934). Apostoli körlevél az ifjúság keresztény neveléséről. Budapest: Szent István Kiadó.

Pukánszky B. – Németh A. (1996). Neveléstörténet. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.

Vencser L. (é.n.). Az egyház nevelő-tanítói feladata, mint értékközvetítő eszköz [online] http://adatbank.transindex.ro/html/alcim_pdf12654.pdf [2021. március 4.]

Published

2021-07-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Religious Education (RE) in the pedagogy – Preface to a new specialisation. (2021). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 19(1-2), 91-99. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.9