Full Day School - What are the Parents’ Expectations?

Authors

  • Andrea Bencéné Fekete

Abstract

Full day school is a commonly used form of education abroad. In Hungary it has not been widespread yet, but the debate of the National Curriculum 2012 has attracted a wider interest in the topic. Many new definitions have been created. The full day school is a way of organizing in the school that neither can be made equal to the day – care nor to the extension of morning classes. This form of education has been already present in primary schools, as the classes are followed by writing the homework in the afternoon. This is the time, when there is an opportunity for developing individual competences and talents, doping sports and arts and compensating handicaps. In my research, carried out at the beginning of 2012, I aimed to find out what the parents of 10-14-year-old students expectf rom this new way of education, how they could imagine it in practice and what aims they would pose: whether they regard teaching or education as the primary goal.

References

Cheminais, R. (2008): Extended Schools and Children's Centres: A Practical Guide. David Fulton Books. doi: https://doi.org/10.4324/9780203931752

Darvai Ágnes – Kende Ágnes (2009): Az egész napos iskola nemzetközi tapasztalatai, hazai lehetőségei. Az Országgyűlés Szociális és Ifjúsági Bizottsága által megrendelt szakértői anyag, Budapest.

Darvai Ágnes – Kende Ágnes (2010): Egész napos iskola – tapasztalatok és lehetőségek. Esély: társadalom és szociálpolitikai folyóirat, 2010.21. évf. 3. sz. 23–47.

Eperjessy Gézáné (1981): Mire jó az egésznapos nevelés? Tankönyvkiadó, Budapest.

Füle Sándor: (2004) Napközi otthoni neveléstan. Okker Kiadó, Budapest.

Gloviczki Zoltán: (2012) Hogyan valósul meg az egész napos iskola: Köznevelés 68. évfolyam 4–5. szám 02.03. 3.

Hoffmann Rózsa: Hitoktatás, egész napos iskola, állami beleszólás - ilyen lesz a közoktatás. [online] http://hvg.hu/itthon/20110930_kozveleles_koncepcio_hoffmann [2012.03.18.]

Markovits Judit: (2011) Milyen legyen az egész napos iskola? Tanító 49. évf. 8. sz. 4–6.

Rekus, J.: (2004) Ganztagsschule in pädagogischer Verantwortung. Aschendorff Verlag, Deutschland.

Sinka Edit: (2011): Egész napos iskola – Hogyan működik máshol? [on-line] < URL: http://www.koloknet.hu/?1680-egesz-napos-iskola-a-hogyan-mukodik-mashol>

Zöld utat kaphat az egész napos iskola. Új Katedra 2011. 23. évf. 8. szám 5–7. Megállapodtak az egész napos iskola kérdésében is. [online] < URL: http://mno.hu/belfold/megallapodtak-az-egesz-napos-iskola-kerdeseben-is-1036617> [2012.03.23.]

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 4.§ 3. pontja In: Magyar Közlöny, < URL: http://jogszabalykereso.mhk.hu/MK11162.pdf >[online] [2012.03.23.]

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

Full Day School - What are the Parents’ Expectations?. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 3-15. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5168