Searching for New Ways of Information and Communication Technology (ICT) in Hygiene Education

Authors

  • Ilona Karácsony PTE ETK Ápolástudományi, Alapozó Egészségtudományi és Védőnői Intézet, Védőnői és Prevenciós Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.10

Abstract

Purpose: searching for new ways of methodology provided by the digital world. The research was carried out among students between the ages of 14 and 19, who studied hygiene. N=1996-100 2013-144. Purpose-made questionnaire was created with which I calculated frequency and frequency CT.
Results: the students turned to their parents in terms of their health issues (56%-45%), role of friends (21%-12%) has shifted to internet forums. The cyber space has appeared in terms of requesting assistance (2013-28%). Thought provoking lessons have been disappearing while lessons supporting decision making have been on the rise. Activities and the use of ICT tools have become more frequent as opposed to role-play activities.
Conclusion: the majority of the students turn to their parents regarding their health issues, at the same time the role of virtual space has already appeared. The methods of providing and requesting help must be strengthened. Multi-channel working platforms should be prioritized in methods of health improvement.

Author Biography

  • Ilona Karácsony, PTE ETK Ápolástudományi, Alapozó Egészségtudományi és Védőnői Intézet, Védőnői és Prevenciós Tanszék

    szakoktató
    ilona.karacsony@etk.pte.hu

References

Bessenyei, I. (2010). A digitális bennszülöttek új tudása és az iskola. In: Oktatás-Informatika, 2010. 1–2. [online] issuu.com/elteppkoktinf/docs/okt_inf_folyoirat_2010_1_2szam/25. [2013.10.05]

Klenovitsné Z, T. (2011). Digitális nemzedék megváltozott pedagóguskompetenciák. In: PTE.TTK.HU honlapja [online] http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/digitalis_nemzedek/felhasznlt_ s_ajnlott_irodalom.html [2013.10.05.]

Námesztovszki, Zs. (2013). Az IKT eszközök alkalmazásának módszertani különlegességei Szabadka 2013. [online] http://www.blog.namesztovszkizsolt.com/wp-content/uploads/2009/10/AzIKTeszozokAlkalmazasanakModszertani Kulonlegessegei.pdf [2014.09.02.]

Prensky, M. (2001). Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók On the Horizont. In: NCB University Press [online] www.goliat.eik.bme [2013.10.02.]

Simon, B. (2001). Didaktika. A tanítási-tanulási folyamatban alkalmazott módszerek. Budapest: BMF BGK jegyzet. pp. 103–108., 113–131.

Szabó, I. – Szabó, P. (2012): IKT-eszközök és használatuk. KSH honlapja [online] http://www.ksh.hu/docs//hun/xftp/idoszaki/ikt/ikt11.pdf [2014.09.02.]

Székely, L. – Vergeer, F. (2010). Egészség – fejlesztés – jólét. Vizsgálódás az újabb egészség-fogalmak körében – II.rész. Egészségfejlesztés, 51. évf. 4. sz. pp. 2–10.

Székely, L. – Vergeer, F. Simon, T. (2007). Az „egészség” fogalmának újraértelmezése I. rész. Egészségfejlesztés, 47. évf. 5–6. sz. pp. 37–49.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Searching for New Ways of Information and Communication Technology (ICT) in Hygiene Education. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 173-184. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.10