From nature trails to nature experience trails – a historical overview of the evolution of nature trails
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.7Abstract
The study presents the history of the creation of nature trails (educational paths) from the beginning to the appearance of nature experience trails with an international focus, with a special focus on German-speaking areas. The evolution of nature trails can be examined on the basis of available literature primarily in the United States, Germany, Austria, Switzerland and the United Kingdom. In Hungary, the educational paths and nature experience trails appeared later than in the above mentioned countries. According to our research results, we may demonstrate that among early international nature trails there were a few that focused on educational aspects, too. Unfortunately, in Europe this tendency has not become the part of planning either in the case of international or in Hungarian nature trails.
References
Agate, E. (2004). Footpaths. BTCV Practical Handbook Series. UK: British Trust for Conservation Volunteers.
Ammer, U.– Pröbstl, U. (1991). Freizeit und Natur: Probleme und Lösungsmöglichkeiten einer ökologisch verträglichen Freizeitnutzung. Hamburg-Berlin: Verlag Parey.
Ebers, S.− Laux, L.− Kochanek, H-M. (1998). Vom Lehrpfad zum Erlebnispfad: Handbuch für Naturerlebnispfade. Wetzlar: NZH Verlag.
Eder, R.−Arnberger, A. (2007). Lehrpfade-Natur und Kultur auf dem Weg: Lehrpfade, Erlebnis-und Themenwege in Österreich. Wien: Böhlau Verlag.
Erdmann, W. (1975). Lehrpfade und ihre Gestaltung. Oldenburg: Holzberg.
Hartl, É. (2016). Madarak és Fák Napja rendezvénysorozattal a környezettudatosságra nevelésért. In: Lett, B.–Stark, M.–Horváth, S. (Ed.), Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2016, (pp. 75–82). Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó.
Havas P. (1999). A környezeti nevelés néhány pedagógiai elve és területei. In: A környezetpedagógia időszerű kérdései: válogatott írások: oktatási segédanyag, (pp. 30–42). Eger: EKF Líceum Kiadó.
Havas, P.– Varga, A. (2006). A környezeti neveléstől a fenntarthatóság pedagógiai gyakorlata felé. In: Varga A. (Ed.), Tanulás a fenntarthatóságért, (pp. 49–72). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.
Janssen, J.− Lottmann, R.− Rump, C. (1994). Erlebnispfade statt Lehrpfade. Seminarbericht. Winsen: Gut Sunder.
Kárász, I. (Ed.). (2003). Természetismereti tanösvények Észak-Magyarországon. Eger: Tűzliliom Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület.
Kiss, G. (Ed.). (2007). Tanösvények tervezése: módszertani útmutató. Eger: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság.
Kollarics, T. (2015): A tanösvények szerepe a környezeti szemléletformálásban – tervezés, hatékonyságvizsgálat és módszertani vonatkozások [Doktori disszertáció]. Nyugat- Magyarországi Egyetem, Sopron.
Kováts-Németh, M. (2010). Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs: Comenius Kiadó.
Lehnes, P.– Zányi, É. (2006). Lehr-, Erlebnis- und Themenpfade: Handbuch. Naturpark Südschwarzwald.
Lükő, I. (2003). Környezetpedagógia: bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Megerle, H. (2003). Naturerlebnispfade – neuen Medien der Umweltbildung und des Landschaftsbezogenen Tourismus? Bestandsanalyse, Evaluation und Entwicklung von Qualitätsstandards. Tübingen: Geographisches Institut der Universität Tübingen.
Mikházi, Zs. (2006). Természeti értékeink megismerése (1): A tanösvényekről általában. Kertészet & Kertépítészet, 6. évf. 1. szám. pp. 18–19.
Molnár, K. (2016). Élményalapú környezeti nevelés. In: Lett, B.–Stark, M.–Horváth, S. (Ed.), Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2016, (pp. 69–73). Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó.
Oelsner, G.− Rosemann, D. (2011). Lehrpfade und Lehrgärten: Arbeitsmaterialie Agenda-Büro Nr. 47. Karlsruhe: LUBW Landesanstalt für Umwelt, Messungen und Naturschutz BadenWürttemberg.
Palmer, J.– Neal, P. (2002). A környezeti nevelés kézikönyve. Budapest: Körlánc Egyesület. Patyi, G. (2009). A gyermekkor idealizáló-utópikus szemlélete a korai német romantikában. In: Tengerdi, A.– Varga, L. (Ed.), A gyermeklét narratívái, (pp.54−65). Sopron: Edutech Kiadó.
Patyi, G. (2011). Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyódástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről. Képzés és Gyakorlat, 9. évf. 1-2. sz. pp. 47–56.
Schärer, R. (2011). Theorie der Erlebnispfade. [online]. In: Roger Schärer honlapja, Zürich. [online] http://www.uru.ch/blog/2011/07/30/theorie-der-erlebnispfade/ [2013. július 20.]
Szekeres, P. (Ed.). (1999). Naturlehrpfade. Marburg: Institut für Ökologie.
Zimmerli, E. (1980). Freilandlabor Natur: Schulreservat, Schulweiher, Naturlehrpfad. Schaffung, Betreuung, Einsatz im Unterricht. Schweizerisches Zentrum für Umwelterziehung. Zürich: WWF Schweiz.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Kollarics Tímea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.