A tanösvényektől az élményösvényekig – történeti áttekintés a tanösvények fejlődéséről

Autor/innen

  • Tímea Kollarics Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.7

Abstract

A tanulmány a tanösvények kialakításának történetét mutatja be a kezdetektől az élményösvények megjelenéséig nemzetközi kitekintéssel, főleg a német nyelvterületekre fókuszálva. Kutatásaink célja a tanösvények fejlődéstörténetének vizsgálata az Egyesült Államokban, Németországban, Ausztriában, Svájcban és Nagy-Britanniában, elsősorban a rendelkezésre álló szakirodalmak elemzése alapján. Magyarországon a tanösvények és az élményösvények is később jelentek meg, mint a fent említett országokban. Kutatási eredményeink birtokában megállapítható, hogy a korai nemzetközi tanösvények közül volt néhány olyan úttörő létesítmény, amely pedagógiai szempontokat is előtérbe helyezett. Sajnálatos azonban, hogy ez a tendencia Európában sem a nemzetközi, sem a magyarországi tanösvények esetében nem vált a tervezési gyakorlat részévé.

Autor/innen-Biografie

  • Tímea Kollarics, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    kollarics.timea@uni-sopron.hu

Literaturhinweise

Agate, E. (2004). Footpaths. BTCV Practical Handbook Series. UK: British Trust for Conservation Volunteers.

Ammer, U.– Pröbstl, U. (1991). Freizeit und Natur: Probleme und Lösungsmöglichkeiten einer ökologisch verträglichen Freizeitnutzung. Hamburg-Berlin: Verlag Parey.

Ebers, S.− Laux, L.− Kochanek, H-M. (1998). Vom Lehrpfad zum Erlebnispfad: Handbuch für Naturerlebnispfade. Wetzlar: NZH Verlag.

Eder, R.−Arnberger, A. (2007). Lehrpfade-Natur und Kultur auf dem Weg: Lehrpfade, Erlebnis-und Themenwege in Österreich. Wien: Böhlau Verlag.

Erdmann, W. (1975). Lehrpfade und ihre Gestaltung. Oldenburg: Holzberg.

Hartl, É. (2016). Madarak és Fák Napja rendezvénysorozattal a környezettudatosságra nevelésért. In: Lett, B.–Stark, M.–Horváth, S. (Ed.), Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2016, (pp. 75–82). Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó.

Havas P. (1999). A környezeti nevelés néhány pedagógiai elve és területei. In: A környezetpedagógia időszerű kérdései: válogatott írások: oktatási segédanyag, (pp. 30–42). Eger: EKF Líceum Kiadó.

Havas, P.– Varga, A. (2006). A környezeti neveléstől a fenntarthatóság pedagógiai gyakorlata felé. In: Varga A. (Ed.), Tanulás a fenntarthatóságért, (pp. 49–72). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.

Janssen, J.− Lottmann, R.− Rump, C. (1994). Erlebnispfade statt Lehrpfade. Seminarbericht. Winsen: Gut Sunder.

Kárász, I. (Ed.). (2003). Természetismereti tanösvények Észak-Magyarországon. Eger: Tűzliliom Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület.

Kiss, G. (Ed.). (2007). Tanösvények tervezése: módszertani útmutató. Eger: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság.

Kollarics, T. (2015): A tanösvények szerepe a környezeti szemléletformálásban – tervezés, hatékonyságvizsgálat és módszertani vonatkozások [Doktori disszertáció]. Nyugat- Magyarországi Egyetem, Sopron.

Kováts-Németh, M. (2010). Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs: Comenius Kiadó.

Lehnes, P.– Zányi, É. (2006). Lehr-, Erlebnis- und Themenpfade: Handbuch. Naturpark Südschwarzwald.

Lükő, I. (2003). Környezetpedagógia: bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Megerle, H. (2003). Naturerlebnispfade – neuen Medien der Umweltbildung und des Landschaftsbezogenen Tourismus? Bestandsanalyse, Evaluation und Entwicklung von Qualitätsstandards. Tübingen: Geographisches Institut der Universität Tübingen.

Mikházi, Zs. (2006). Természeti értékeink megismerése (1): A tanösvényekről általában. Kertészet & Kertépítészet, 6. évf. 1. szám. pp. 18–19.

Molnár, K. (2016). Élményalapú környezeti nevelés. In: Lett, B.–Stark, M.–Horváth, S. (Ed.), Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2016, (pp. 69–73). Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó.

Oelsner, G.− Rosemann, D. (2011). Lehrpfade und Lehrgärten: Arbeitsmaterialie Agenda-Büro Nr. 47. Karlsruhe: LUBW Landesanstalt für Umwelt, Messungen und Naturschutz BadenWürttemberg.

Palmer, J.– Neal, P. (2002). A környezeti nevelés kézikönyve. Budapest: Körlánc Egyesület. Patyi, G. (2009). A gyermekkor idealizáló-utópikus szemlélete a korai német romantikában. In: Tengerdi, A.– Varga, L. (Ed.), A gyermeklét narratívái, (pp.54−65). Sopron: Edutech Kiadó.

Patyi, G. (2011). Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyódástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről. Képzés és Gyakorlat, 9. évf. 1-2. sz. pp. 47–56.

Schärer, R. (2011). Theorie der Erlebnispfade. [online]. In: Roger Schärer honlapja, Zürich. [online] http://www.uru.ch/blog/2011/07/30/theorie-der-erlebnispfade/ [2013. július 20.]

Szekeres, P. (Ed.). (1999). Naturlehrpfade. Marburg: Institut für Ökologie.

Zimmerli, E. (1980). Freilandlabor Natur: Schulreservat, Schulweiher, Naturlehrpfad. Schaffung, Betreuung, Einsatz im Unterricht. Schweizerisches Zentrum für Umwelterziehung. Zürich: WWF Schweiz.

Veröffentlicht

2020-06-20

Zitationsvorschlag

A tanösvényektől az élményösvényekig – történeti áttekintés a tanösvények fejlődéséről. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 77-86. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.7