Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyakozástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről

Autor/innen

  • Gábor Patyi NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

Abstract

Friedrich Fröbel 1840-ben alapította első gyermekkertjét. A kisgyermekkori nevelésre fókuszáló pedagógiai nézeteivel, a játék meghatározó szerepének felismerésével és a sajátos kisgyermeknevelő intézmény alapításával a 19. században az óvodai nevelés legnagyobb hatású megújítójává vált. Fröbel az új típusú kisgyermeknevelő intézménynek sajátos metafizikai, antropológiai és történetfilozófiai alapozást nyújtott. Meghatározó hatással volt rá a romantika idealizáló gyermekképe és utópikus történelemszemlélete. A gyermekkerteket a gyermekeknek visszaadott paradicsomként fogta fel, ahol óvni, védeni kell őket és hozzásegíteni isteni lényegük kibontakoztatásához. A gyermekkertek ugyanakkor Fröbel szerint a felnőttek életének megújításában, egy új korszak eljövetelében is fontos szerepet játszanak.

Autor/innen-Biografie

  • Gábor Patyi, NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD

Literaturhinweise

Baader, Meike (1996): Die romantische Idee des Kindes und der Kindheit: auf der Suche nach der Verlorenen Unschuld. Luchterland Verlag, Neuwied – Kriftel – Berlin.

Berg, Christa (2004): „Kind/Kindheit”. In: Benner, Dietrich - Oelkers, Jürgen (hrsg.): Historisches Wörterbuch der Pädagogik. Beltz Verlag, Weinheim und Basel. 497–517.

Fichte, J. G. (2008): Reden an die deutsche Nation. Felix Meiner Verlag.

Föbel Friedrich (1928): Embernevelés. In: Petrich Béla (ford.): Fröbel Frigyes műveiből. Kisdednevelés kiadása, Budapest. 1–76.

Fröbel, Friedrich (1951): Enrwurf eines Planes zur Begründung und Ausführung eines Kindergartens. In: hoffmann, Erika (hrsg.): Friedrich Fröbel. Ausgewählte Schriften. Erster Band: Kleine Schriften und Briefe von 1809 –1851. Verlag helmut Küpper, Godesberg.

habók Anita (2007): Friedrich Fröbel romantikus gyermekképe. Neveléstörténet 2007. 1-2. szám.

heiland, helmut (2003): Fröbelforschung heute. Aufsätse 1990-2002. Königshausen & Neumann, Würzburg.

Kant, Immanuel (1984): Über Pädagogik. Kampf Verlag, Bochum.

Novalis (1985): Heinrich von Ofterdingen. helikon Kiadó, Budapest.

Patyi Gábor (2009): A gyermekkor idealizáló-utópikus szemlélete a korai német romantikában. In: Tengerdi Antal – Varga László (szerk.): A gyermeklét narratívái. Edutech Kiadó, Sopron. 54–65.

Prange, Klaus (2009): Schlüsselwerke der Pädagogik. Band 2: Von Fröbel bis Luhmann. Kohlhammer, Stuttgart. doi: https://doi.org/10.17433/978-3-17-022845-0

Pukánszky Béla (2009): Gyermekkép és óvodatörténet. In: Kovácsné Németh Mária (szerk.): Ötéves a Selye János Egyetem: Tanulmánykötet Albert Sándor tiszteletére. MTA VEAB, Győr. 35–61. p.

Rousseau, J.-J. (1997): Emil, avagy a nevelésről. Papirusz Book.

Ullrich, heiner (1999): Das Kind als schöpferischer Ursprung. Studien zur Genese des romantischen Kindbildes und seiner Wirkung auf das pädagogische Denken. Verlag Julius Klinkhardt, Bad heilbrunn/Obb.

Vág Ottó (1976): Friedrich Fröbel. Tankönyvkiadó, Budapest.

Veröffentlicht

2011-06-30

Ausgabe

Rubrik

Neveléstörténeti tanulmányok

Zitationsvorschlag

Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyakozástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 47-55. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5257