A 19-20. század fordulóján Bécsben tanuló magyarországi diákok társadalmi háttere, előtanulmányai

Szerzők

  • Patyi Gábor Nyugat-Magyarországi Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

Absztrakt

Tanulmányomban a századfordulón a bécsi civil felsőoktatási intézményekben tanuló magyarországi születésű hallgatók társadalmi hátterét, előtanulmányait vizsgálom. Elemzésein nem korabeli statisztikai kimutatásokon alapul (nem is alapulhat), hanem levéltári forrásokból (anyakönyvek, hallgatói nyilvántartások) nyert adatokon. Az adatgyűjtés során a korabeli két bécsi (illetve Bécs vonzáskörzetéhez tartozó) katonai akadémia magyarországi hallgatóira vonatkozó információkat is összegyűjtöttük, úgy véljük azonban, hogy tekintettel a katonai felsőbb tanintézetekbe iratkozóknak a civil intézményeket választóktól igen elütő társadalmi hátterére, az adatok együttes elemzése sok tekintetben torz képet eredményezne. A következőkben ezért „csak” hét civil, tehát nem katonai pályára felkészítő felsőbb, bécsi tanintézet magyarországi hallgatóinak származási helyét, felekezeti és anyanyelvi összetételét, a szülők foglalkozása által meghatározott társadalmi rétegződését és előtanulmányait vizsgáljuk. Mindenekelőtt azonban a peregrinusok intézmény-, illetve fakultás választását kell röviden jellemeznünk.

Letöltések

Megjelent

2007-03-28

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A 19-20. század fordulóján Bécsben tanuló magyarországi diákok társadalmi háttere, előtanulmányai. (2007). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 5(1), 34-47. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5477