Tanárképzés, szakmai tanárképzés a 19. század második felében

Szerzők

  • Patyi Gábor Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.29

Absztrakt

Napjainkban hazánkban a szabályzását és intézményrendszerét tekintve elválik egymástól a közismereti és a szakmai tanárképzés. Az előadásban eme történeti tradíció kezdeteit, a közismereti és szakmai tanárképzés elkülönülését vizsgáljuk. A 19. század középső harmadának meghatározó magyar oktatáspolitikusa, Báró Eötvös József kultuszminiszter a dualista kor kezdetén önálló tanárképző intézeteket létesített, a közismereti tanárképzés számára a pesti egyetemen, illetve a szakmai tanárképzés számára a Műegyetem kötelékében. Utódja a miniszteri székben, Trefort Ágoston azonban 1873 nyarán egyesítette a két intézményt, és a pesti egyetem bölcsészkarával kapcsolta össze. Átmenetileg megszűnt a kétféle tanárképzés intézményi elkülönülése. 1898-ban alapították az Állami Kereskedelmi Iskolai Tanárképző Intézetet. Ismét önálló intézményt kapott a szakmai tanárképzés.

Hivatkozások

Berki Éva (1991): A középiskolai tanárképzés kialakulása, differenciálódása. In: Pedagógusképzés, 1991. 7. évf. 1. sz. 42–61. p.

FelkaI László (1979): Eötvös József közoktatásügyi tevékenysége. Budapest : Akadémiai Kiadó, 1979. 322 p.

Horváth Márton (2006): A hazai szakképzés és mérnöktanárképzés kultúrtörténete. In: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia alapkérdései. Budapest : Typotex, 2006. 13-30. p.

Kardos József szerk. (2000): A magyar felsőoktatás évszázadai. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. 185 p.

Kiss Istvánné (szerk.) (1988): Eötvös Józseftől Eötvös Lorándig: Dokumentumok a budapesti egyetem tanárképző intézetének és gyakorló főgimnáziumának történetéből (1870–1918). Budapest : ELTE, 1988. 287 p.

Ladányi Andor (2008): A középiskolai tanárképzés története. Budapest : ÚMK, 2008. 183 p.

Müller, R. A. (1990): Geschichte der Universität: Von der mittelalterlichen Universitas zur deutschen Hochschule. München : Verlag Georg D. W. Callwey GmbH and co., 1990. 288 p.

Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete: Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, nemzeti sajátosságok. Budapest : Gondolat Kiadó, 2005. 383 p.

Orosz Lajos (1991): A műszaki pedagógusok képzésének története. In: Szövényi Zsolt (szerk.): A szakmai pedagógusok képzésének története Magyarországon 1945–1988. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 1991. 9–54. p.

Orosz Lajos (2003): A magyarországi ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi szakoktatás vázlatos története. Budapest : Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, 2003. 157 p.

Pfister Éva (2011): Emlékképek a Gazdasági Szaktanárképző Intézet történetéből (1936-1948). In: Hrubos Ildikó – Pfister Éva (szerk.): Szakmai tanárképzés: múlt – jelen – jövő. Konferencia dokumentumok. Budapest : 2011. 8–16. p.

Szabóné Berki Éva (1997): A tanárképesítés és tanárképzés formálódása – a szakmai tanárképzés kezdetei II. In: Pedagógusképzés, 1997. 13. évf. 1. sz. 90–107. p.

Szögi László (szerk.) (1994): Hat évszázad magyar egyetemei és főiskolái. Budapest : Magyar Felsőoktatás – Művelődési és Közoktatási Minisztérium, 1994. 410 p.

Szögi László (szerk.) (2003): Az Eötvös Loránd Tudományegyetem története 1635-2002. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2003. 459 p.

Zelovich Kornél (1922): A m. kir. József Műegyetem és a hazai technikai felsőoktatás története. Budapest : 365 p.

Letöltések

Megjelent

2015-06-28

Folyóirat szám

Rovat

Szakmai Pedagógusképzés

Hogyan kell idézni

Tanárképzés, szakmai tanárképzés a 19. század második felében. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 411-418. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.29