The trends of the lake tourism and results of Balaton research

Szerzők

  • Reményik Bulcsú BGE-KVIK Institute of Tourism
  • Csilla Molnár Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.03.113-127

Kulcsszavak:

lake tourism, destination management, tourism development

Absztrakt

Water is a natural resource that is the foundation of the most successful tourist destinations around the world (Mill-Morrison, 1992). Ponds, by virtue of their generation and development, have the characteristics that determine their utilization in tourism (Cooper etal., 2008). The spectacle and mood of the large, calm water mass, the wildlife and the diverse natural and cultural values of the background towns attract visitors to a multitude of visitors (Rátz – Michalkó 2007). This product of tourism may, depending on the destination concerned and the directions of development belong to the subject of mass and alternative tourism (Remenyik –
Tóth – Molnár, 2013). The present study, which compares and contrasts the tourism and visitorbased economic development at Balaton lake in Hungary aim to describe how roles have changed and opportunities have presented themselves in the lake tourism sector. That in the interest of the forming of the qualitative tourism the importance of the government onto the development of the lake tourism is by way bigger, his support on the increase of the star grade of the accommodations, the development aquatic and road infrastructure and the construction of the topic park of Lake Balaton. The inland ones are in a great majority opposite the foreign country guests considering the guest construction in the lake tourism; with the support of the tourism products it is possible to develop directly the Hungarian small- and medium-size enterprises.

Szerző életrajzok

  • Reményik Bulcsú, BGE-KVIK Institute of Tourism

    associate professor
    E-mail: Remenyik.Bulcsu@uni-bge.hu

  • Csilla Molnár, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    associate professor
    E-mail: Molnar.Csilla@gtk.szie.hu 

Hivatkozások

Central Statistical Office (2016): Tourism economy in Balaton Region. www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/regiok/veszpremturizmusgazd.pdf

Cooper C. etal. (2008): Tourism: Principles and Practice. 4th Edition. Pearson Education Limited: England.

Dávid L. – Tóth G. – Kelemen N. – Kincses Á. (2007): A vidéki turizmus szerepe az Észak-Magyarország Régióban, különös tekintettel a vidékfejlesztésre a 2007–2013. évi agrár- és vidékpolitika tükrében. Gazdálkodás, 51. évfolyam 4. szám, pp. 38–57.

Horváth Z. (2007). A turizmus szerepe a foglalkoztatáspolitikában, a Balaton régióban. Turizmus Bulletin 11. 4. 20-29.

Káposzta, J.-Nagy, A.-Nagy, H. (2013): Tourism infrastructure index and the distribution of development funds in statistical regions of Hungary Agrarnyi Vestnik Urala / Agrarian Bulletin of the Urals 2013:(12) pp. 80-83. (2013)

Káposzta, J.-Nagy, A.-Nagy, H. (2014): Efficiency of Hungarian regions in using the development funds for touristic purposes. Regionalnaja Ekonomika: Jug Rossii / Regional Economy: The South of Russia 4:(6)pp. 33-39. (2014)

Marton I. (2013): A Balaton régió fejlődése. A regionális gondolkodás és a turizmus fejlődésének összefüggései a Balaton térségében. Acta Scientiarum Socialium 39 pp. 161–179.

Mester T. − Polgár J. − Kiss K. (2006): A Balaton turizmusának az alakulása a statisztikák tükrében. Turizmus Bulletin X. különszám. 63-69.

Mill R. C. –Morisson A. M. (1992): The Tourism System. An Introductory Text. 2nd Edition. Prentice-Hall International Editions.

Nagy, H.- Káposzta, J. (2010): Social and regional aspects of the structural and Cohesion Funds in the new EU member states between 2007-2013. In: Peter Bielik (szerk.): Economics, Social Policy and Citizenship in the European Union – Evidence of V4 Countries and Perspectives for Ukraine. 258 p. Nitra: Slovak University of Agriculture, Faculty of European Studies and Regional Development, 2010. pp. 148-167. ISBN: 978-80-552-0448-2

Rátz T. − Michalkó G. (2007): A Balaton turisztikai miliője. Turizmus Bulletin 11. 4. 13-19.

Rehák (2011): Turizmuspolitika Magyarországon. PhD-disszertáció. Debrecen.

Remenyik – Tóth – Molnár (2013): A tóturizmus helyzete és fejlesztési lehetőségei Magyarországon. Agora. 2013(10) pp. 90-105.

Sulyok M.J. − Lőrincz K. (2016): Building the future based on the past – Tourism around the Lake Balaton. Pannon Management Review 6(1-2) pp. 9-18.

Tóth G. − Dávid L. (2010). Tourism and Accessibility: An Integrated Approach Applied Geography 30: (4) 666-677.

www.ksh.hu

www.balatonregion.hu/turizmus

Letöltések

Megjelent

2018-09-28

Hasonló cikkek

41-50 a 212-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.