Analysis of external environment of municipal strategic planning
Municipal and regional representations in Brussels
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.01.115-124Keywords:
EU strategy, public sector, strategic planning, external environmentAbstract
To improve regional competitiveness with a special regard to large urban zones, and to support sustainable development, the analysis of possible methods and levels of cooperation is a key element.
This study is the first publication of a detailed primer research survey conducted among city and regional level representations in the European Union, as part of extended external environmental analysis of municipal strategic planning. The survey and the analysis based on it concentrate on the role of municipal and regional EU representations is Brussels by introducing their main activities, the structure of their relations, their intra-state, extra-state and EU-level political activities. The analysis evaluates both potential possibilities of inter-regional cooperation and increasing of funding absorption, mainly in relation to direct EU funds.
As maintaining or potential increase of funding absorption, financing, city and regional marketing are outstanding priorities of strategic planning, the study also introduces the present status of representations in these fields and their participation in EU-funded projects and also, it offers further areas to extend their strategic potential.
References
Csath Magdolna (1998): Stratégiai tervezés és vezetés, „Leadership” Vezetés- és Szervezetfejlesztési Tanulást Segítő Kft, Sopron-Budapest, p.9.
Drucker P.F.: Management: Tasks, Responsibilities and Practices. Harper&Row, New York, 1973.
Europa.eu:
Gillespie, A. (2007): Foundation of Economics. Oxford University Press, New York. 596.p.
http://ec.europa.eu/enlargement/policy/from-6-to-28-members/index_en.htm
http://europa.eu/about-eu/countries/member-countries/
http://europa.eu/eu-law/decision-making/legal-acts/index_en.htm
http://europa.eu/legislation_summaries/institutional_affairs/treaties/lisbon_treaty/ai0032_en.htm
Johnson, A.R.-Kast F.E.-Rosenzweig, J.E.: A rendszerelmélet éps a vállalatvezetés. In: Rendszerelmélet (válogatott tanulmányok), Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1971.
Mintzberg, H.: The rise abd fall of strategic planning. HBR, 1994. Jan/Feb. In: Balaton-Tari (szerk.): Stratégia és Szervezet, BKE, Budapest, 1996.
Naresh K. Malhotra (2002): Marketing-kutatás. KJK KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest.
Porter, M.: Versenystratégia. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1993.
Rechnitzer János, Lados Mihály (2004): A területi stratégiáktól a monitoringig. Dialóg Campus Kiadó. Budapest. pp.76, 131.
Rechnitzer, J.-Lados, M.: A területi stratégiáktól a monitoringig, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2004.
Rue, Leslie W.-Phyllis G. Holland: Strategic planning. HBR, 1994. Jan/Feb. In: Balaton-Tari (szerk.): Stratégia és Szervezet, BKE, Budapest, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ivett Tatárné Varga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).