Measuring the performance of services in the hotel business
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.02.42-57Keywords:
teljesítménymérés, szolgáltatásminőség, szállodaipar, rés-modell, vevői elégedettségAbstract
Services play an increasingly important role today, and the increase in the sector's share has considerably appreciated the provision of services. Quality service became a priority, and service quality became part of the corporate strategy. Among corporate objectives, not only has revenue or the number of consumers been maximized, but the satisfaction of consumers' needs has been achieved as well. The purpose of this study is to examine and evaluate the performance of a hotel business based on case study.
References
Buresch J., Gyenge B. (2010): Már a menedzsment is auditálható, azaz hatékony technológia a menedzsmentben. Magyar Minőség Folyóirat, XIX. évf.12. 2010. december, pp. 23-28., https://quality-mmt.hu/wpcontent/uploads/2016/06/2010_12MM.pdf
Dedeoğlu, B.B. (2015): Differences in service quality perceptions of stakeholders in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 27 Issue: 1, pp.130-146.
Gyenge B., Buresch J., Kozma T. (2013): How to Measure the Efficiency of Management Strategy in Organisational Structure. In: Felicjan Bylok, Leszek Cichobłaziński (szerk.) HUMAN CAPITAL AND CORPORATE RESPONSIBILITY. 284 p. (ISBN:978-83-63500-56-6) pp. 60-72.
Chikán A. (2002): Vállalatelméleti szemelvények. AULA
Eurostat Statistics Explained (2014): http://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/images/6/6b/Gross_value_added_at_basic_prices%2C_2003_and_2013_%28%25_share_of_total_gross_value_added%29_YB15.png
Grönroos, C. (1984): A Service Quality Model and its Marketing Implications, European Journal of Marketing. https://www.researchgate.net/publication/233522386_A_Service_Quality_Model_and_Its_Marketing_Implications, letöltve 2016. február
Hofmeister-Tóth Á., Simon J., Sajtos L. (2003): A fogyasztói elégedettség. Alinea, ISBN: 963-863-063-9, 278. p.
Juhász L. (2015): Szálodavezetés és gazdálkodás. Hotel Management. Szállodavezetés gazdálkodási környezete. http://www.hotel2022.hu/hotel_2022_media/files/i.3.-szallodavezetes-gazdalkodasi-kornyezete-dr.-juhasz-laszlo-phd.pdf
Kenesei Zs., Kolos K. (2007): Szolgáltatásmarketing és –menedzsment. Alinea, ISBN: 9789639659193, 400 p.
Ksh.hu (2015): A bruttó hozzáadott érték értéke és megoszlása nemzetgazdasági áganként. http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qpt002c.html, letöltve 2016. február
Molina-Azorín, J.F. - Tarí, J.J. - Pereira-Moliner, J. - López-Gamero, M.D. and Pertusa-Ortega, E.M. (2015): The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry. Tourism Management, 50(0), pp. 41-54.
Papp I. (2003): Szolgáltatások a harmadik évezredben. Aula, ISBN: 9789639478589, 542 p.
Parasuraman, A. – Zeithaml, V. A. – Berry, L. L. (1985): A Conceptual Framework of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing. http://www.researchgate.net/publication/225083670_A_Conceptual_Model_of_Service_Quality_and_Its_Implication_for_Future_Research, letöltve 2016. február
Pompl, W. (2001): Turisztikai Menedzsment. Minőség-, termék- és ármenedzsment 2, Springer Tudományos Kiadó
Rathmell J. (1966): What is meant by services. Journal of Marketing
Liljander V., Strandvik T. (1994): A Comparison of Episode Performance and Relationship Performance for a Discrete Service, Dienstleistungsmarketing –Konzeptionen und Anwendungen, Gabler Edition
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Simon Péter, Kozma Tímea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).